پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: نهاد حوزه و روحانیت هم در جانب فرهنگ‌سازی و تولید دانش‌های مورد نیاز و هم در ساحت تأثیرگذاری در الزامات مدیریت جامعه مسئول بوده و باید با تمام توان برای ایفای درست این مسئولیت تلاش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشستی با حوزویان استان، با اشاره به نقش ویژه فرهنگ در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی موردنظر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: دست‌یابی به این مهم الزامات فرهنگی دارد که باید از سوی متولیان فرهنگی و نخبگان جامعه پیگیری شود.

وی خطاب به روحانیان، افزود: باید توجه داشته باشیم که فرهنگ در عرض سایر بخش‌ها نیست؛ بلکه فرهنگ چیزی است که مثل خون و روح باید در همه جا باشد؛ به‌گونه‌ای که اگر رشد اقتصادی می‌خواهیم، رشد اقتصادی وقتی خالص می‌شود که فرهنگ اقتصادی متناسب با او ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: مگر می‌شود جامعه‌ای پیشرفت اقتصادی پیدا کند اما فرهنگ اقتصادی آن توسعه نیابد؟ اگر فرهنگ کار و کوشش و الگوی صحیح مصرف را در بین مردم ترویج ندهیم، اگر جامعه مصرف‌گرا و تجمل‌گرا بوده و فرهنگ قناعت را نشناخته و به دنبال مد و بازی و برند خارجی باشد هیچ‌گاه اقتصاد شکوفا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین جامعه‌ای که فرهنگ سیاسی آن رشد نکند عدالت سیاسی در آن برقرار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی جامعه‌ای در ابتداییات فرهنگ غنی سیاسی مانده، معلوم است که توسعه و پیشرفت سیاسی پیدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه چه در دانش‌های طبیعی و چه در دانش‌های انسانی باید به مرزهای دانش رسیده و مولد باشیم، اضافه کرد: تمدن معاصر غربی وقتی شکوفا شد که دانش‌های طبیعی به شکوفایی رسید و از دل این دانش‌ها تکنولوژی تولید شد، انقلاب صنعتی روی داد، ماشین بخار آمد، ابزارسازی گسترش یافت و از سوی دیگر علوم انسانی رشد کرد.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد به‌عنوان علم رشد می‌کند، این علم نهادسازی کرده و نهادهایی مانند بانکداری، بورس و ... به وجود می‌آید که همه این‌ها درواقع تکنولوژی برآمده از علوم انسانی است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه بر این اساس یکی از الزامات مهم تمدن سازی جانب فرهنگی است، گفت: باید فرهنگ غنی شود و در اینجا است که حوزه و روحانیت در بحث تمدن سازی اسلامی ایفای نقش می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر این اساس نهاد حوزه و روحانیت هم در جانب فرهنگ‌سازی و تولید دانش‌های مورد نیاز و هم در ساحت تأثیرگذاری در الزامات مدیریت جامعه مسئول بوده و باید با تمام توان برای ایفای درست این مسئولیت تلاش کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha