چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بی بی سی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

برگی تازه از فساد ارزی ریخت

براساس آمار رسمی، دولت در ۹ ماه ابتدای امسال ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. با این وجود از ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه ای که دولت در این بخش(مابه التفاوت ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ تومانی) توزیع کرده است، بخش اندکی در قالب کالای اساسی و مواد اولیه ارزان قیمت بدست مردم و تولیدکنندگان رسیده است و بخشی از این یارانه نصیب دلالان و قاچاقچیان شده است. به عبارتی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی زمینه را برای فساد و سودجویی فراهم و مشکلات زیادی را برای مردم و تولیدکنندگان بوجود آورده است.یکی از مهم ترین اقلامی که کشور در زمینه آن دچار وابستگی شدید به واردات است، نهاده های دامی است که طی ماه های اخیر نیز به دلیل تغییرات نرخ ارز، شرایط تحریم و... بازار این کالاها نوسانات زیادی را تجربه کرده است .با توجه به یارانه ای که دولت به واردات این اقلام اختصاص می دهد، ستاد تنظیم بازار (در دی ماه امسال) سقف قیمت هر کیلوگرم جو وارداتی ۱۳۵۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم ذرت وارداتی ۱۳۵۰ تومان و نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویای وارداتی و داخلی ۲۴۵۰ تومان اعلام کرده است. اما علیرغم یارانه سنگینی که دولت از محل مابه التفاوت نرخ ارز به واردات نهاده های دامی اختصاص می دهد، این اقلام طی ماههای اخیر با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب بدست دامداران و مرغداران می رسد و بخشی از یارانه نصیب دلالان می شود. مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به وابستگی ۹۰ درصدی کشور در زمینه تامین نهاده های دامی، گفت: نیاز سالانه کشور به واردات نهاده های دام، طیور و آبزیان (جو، ذرت، کنجاله و ...) ۱۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار است.بررسی وضعیت واردات نهاده های دامی طی هشت ماه سال جاری نشان می دهد تمام اقلام نهاده ها با رشد واردات مواجه بوده و تنها واردات کنجاله ۱۷ درصد کاهش داشته است و در حالی که دولت از فروردین ماه امسال به واردات نهاده ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده است، شرایط بازار این کالاها در سالجاری چندان مطلوب نبوده است.

 

عقده‌گشایی «بی‌بی‌سی» صدای کارشناس را هم درآورد

کارشناس سابق بی‌بی‌سی به عقده گشایی این شبکه پس از باخت تیم ملی مقابل ژاپن واکنش نشان داد.شب گذشته پس از باخت تیم ملی مقابل ژاپن، بی‌بی‌سی در اینستاگرام پستی تحت عنوان " ادامه چهار دهه ناکامی" منتشر کرد.علی علیزاده کارشناس سابق این شبکه نیز در واکنش به پست بی بی سی در استوری اینستاگرامش نوشت: «مرتب می‌گویند ما بی طرف هستیم اما روی عکس شکست ایران نوشته: چهار دهه ناکامی، یعنی سن انقلاب. یعنی سن جمهوری اسلامی. نوشته چهاردهه تا مخاطب در ناخودآگاهش کاهش نظام سیاسی حاکم را مقصر شکست فوتبالی بداند. بی طرف؟ بی بی سی فارسی رسما جنگ روانی است. یک مقر پروپاگاندای ایران‌ستیز»

 

بلاک‌‌چین سونامی سوم را به راه انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در مراسم رونمایی از اولین توکن با پشتوانه طلا در بلاک‌چین اظهار داشت: در سال ۱۳۷۵ وقتی اولین‌بار از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی ، اینترنت وارد قم شد، برخی نگران آثار آن بودند اما به برکت تلاش‌هایی که برای اولین‌بار صورت گرفت، فیلترینگ راه‌اندازی شد و از سونامی اولی که با حضور اینترنت در ایران رخ داده بود، بحران آن را مدیریت کردیم به نحوی که موفق شدیم اطلاع‌رسانی لازم از وقوع یک سونامی اطلاعات را داشته باشیم.معاون قوه قضائیه تصریح کرد: سونامی بعدی، سونامی ارتباطات بود که با آمدن وب ۲ و محصولاتی مانند ویکی‌پدیا و تلگرام واقع شد؛ به نحوی که نگران آن بودیم که این سونامی ما را تهدید کند و برخی مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به وجود تهدیدی به نام تحریم در ایران گفت: سونامی سوم که با عنوان سونامی بلاک‌چین شناخته می‌شود، اگرچه یک تهدید به شمار رفته اما می‌تواند در این فضا به مثابه یک فرصت باشد که در بستر فناوری در اختیار ایران قرار گرفته و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کند.وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سونامی بلاک‌چین گریبان ما را گرفته و اکنون به دلیل آنکه در زمانی هستیم که خبر سونامی رسیده است و ما تا رسیدن خودش فاصله داریم، هنوز فرصت وجود دارد تا این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و آن را مدیریت کنیم.معاون رئیس قوه قضائیه افزود: سونامی که پیش از این رخ داده بود، مربوط به ارتباطات و با فعالیت تلگرام در ایران بود که همه را در دسترس یکدیگر قرار داد اما اکنون تهدید تلگرام برطرف شده و اگر تلگرام باشد یا نباشد، ما آن را مدیریت کرده‌ایم.

 

سیا در سنا پشت ایران را گرفت

مدیر اطلاعات ملی آمریکا اذعان کرد: ایران هیچ فعالیت مرتبط با توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد.«دنیل کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جریان نشست کمیته اطلاعاتی مجلس سنای این کشور به اظهارنظر درباره ایران پرداخت.مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این خصوص گفت: همچنان ارزیابی ما این است که ایران در حال حاضر هیچ فعالیت کلیدی مرتبط با توسعه تسلیحات هسته ای که به تولید یک ابزار اتمی منتهی شد، ندارد. گزارش سالانه ارزیابی از تهدیدهای پیش روی آمریکا در نشست کمیته اطلاعاتی سنا رونمایی شد. این گزارش ادعاهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را در چند زمینه، از جمله درباره ایران رد می‌کند.در ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا درباره تهدیدهای جهانی این نتیجه حاصل شد که کره‌شمالی احتمالا تمام زرادخانه هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد و ایران نیز در حال حاضر به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برای ساخت بمب نیست.این دو ارزیابی به طور مستقیم در تضاد با فرضیه‌های سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

 

ایران دست ملت سوریه را رها نکرد

اسحاق جهانگیری در دیدار حموده الصباغ رییس مجلس مردمی سوریه ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به وی، با بیان این که مجالس کشور‌ها منتخبین مردم هستند و حمایت مجلس از توافقات به معنای حمایت مردم است، گفت: توافقات صورت گرفته میان ایران و سوریه در صورت حمایت مجالس دو کشور به نتایج بهتری خواهد رسید.جهانگیری بر ضرورت مراقبت و حراست از روابط فیمابین برابر توطئه های دشمنان تاکید کرد و افزود: آمریکایی ها وقتی نتوانستند در بُعد نظامی توفیقی حاصل کنند با تغییر سیاست سعی دارند با فشارهای اقتصادی و سیاسی به دنبال رسیدن به اهداف خود باشند.رییس مجلس مردمی سوریه در این دیدار با اشاره به این که روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه پس از انقلاب اسلامی از روندی رو به گسترش برخوردار بوده است، تصریح کرد: سوریه علاقه مند است همان گونه که ایران در مبارزه با تروریسم همراه ما بوده است، در دوران بازسازی نیز با ما مشارکت کند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، حموده الصباغ به نتیجه رسیدن و امضاء توافقنامه های مختلف میان دو کشور را نتیجه روابط بسیار خوب دو کشور ارزیابی کرد و افزود: ما دشمنی مشترک داریم و امروز این دشمن مشترک به دنبال آسیب زدن به منافع دو ملت و تحریم و فشار بر ما است.

 

ایران استارت تاکسی‌ هوایی را زد

تاکسی‌های هوایی به زودی در آسمان ایران راه‌اندازی می‌شوند. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن ایرلاین‌ها به «شهروند» می‌گوید: «٣ مالک هواپیماهای فوق سبک شخصی درخواست راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در ایران را داده‌اند که این درخواست‌ها در حال بررسی است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که ایرانی‌ها برخلاف بسیاری از کشورهای جهان هواپیماهای شخصی ندارند و پولدارها به هواپیماهای فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. هواپیماهای شخصی در ایران از سال ٨٢ وارد کشور شده‌اند و حالا چیزی حدود ١٧٠ هواپیمای یک‌موتوره فوق سبک در ایران مالکان شخصی دارند. هواپیماهایی که قیمت‌شان بالای یک‌میلیارد تومان است و تا ارتفاع کمی می‌توانند پرواز کنند.» طبق آخرین آمار رسمی، حدود ١٧٠ ایرانی مالک هواپیمای شخصی با کاربرد تفریحی هستند.

 

سیم‌کارت‌ از جمعیت هم پیشی گرفت

آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا شهریورماه سال جاری، تعداد مشترکان سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف از ۶۴ میلیون به بیش از ۹۱ میلیون رسیده است. البته این آمار نشان‌دهنده‌ی سیم‌کارت‌های فعال است، در حالی که از میان سیم‌کارت‌های فروخته‌شده توسط اپراتورها، شاید نزدیک به نیمی از آن‌ها غیرفعال باشد، یعنی ممکن است کاربری سیم‌کارتی را خریداری کرده و برای مدتی از آن استفاده نکند.از طرفی، ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۸۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۱۱ درصد در شهریورماه رسیده است. اما بیش‌تر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود از جمعیت ایران، بیش‌تر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چندسیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد.بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریباً از میان سیم‌کارت‌های فروخته‌شده توسط اپراتورها، حدود نیمی از آن‌ها غیرفعال است. از میان مشترکین موجود، ۵۵ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۴۲ متعلق به اپراتور همراه اول هستند که ۶۰.۱۱ درصد را شامل می‌شود، تعداد مشترکین ایرانسل ۳۳ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۰ است که درصد ۳۶.۲۳ را به خود اختصاص می‌دهد، مشترکان رایتل هم سه میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۲۸ با ۳.۶۴ درصد هستند.

 

همه چیز برای سیل بسیج شد

رئیس جمهور دستور داد همه امکانات لازم در استان‌های سیل زده غرب و جنوب کشور و مناطق همجوار برای هر گونه کمک به سیل زدگان بسیج شوند.آقای روحانی همچنین از وزیر کشور خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسوولان وزارتخانه های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه های مرتبط؛ روند مدیریت سیلاب ها و حوزه های آبگیر، و همچنین رسیدگی به مناطق سیل زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود.به همین منظور و به نمایندگی رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه تعدادی از مسوولان دستگاه های خدماتی و امدادی حاضر در ستاد مذکور، عازم مناطق سیل زده خواهد شد.رئیس جمهور همچنین آمادگی کلیه دستگاه های ذیربط و تمهید پیش بینی های لازم در جهت به حداقل رساندن خسارات و بویژه آمادگی و هماهنگی کامل نیروهای امدادی و هلال احمر را مورد تاکید قرار داد.

 

ایران روی سکوی نخست فضایی ایستاد

رئیس سازمان فضایی گفت: با تلاش پژوهشگران رتبه اول علمی در سطح منطقه و رتبه ۱۱ در سطح جهان را کسب کرده ایم.وی افزود: در یکسال گذشته ما توانستیم سه رتبه در عرصه فضایی ارتقا داشته باشیم. براری گفت: حل نیاز‌های کشور در زمینه توسعه کاربرد‌های فضایی و توسعه صنعت فضایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در این همایش به شمار می‌رود.وی افزود: ما در حوزه طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پرتابگر، طراحی و ساخت ایستگاه کنترل و مدیریت ماهواره، ساخت ایستگاه‌های دریافت ماهواره‌ای و پردازش داده‌های ماهواره‌ای به قدرتی دست پیدا کردیم که می‌توانیم به صورت آنلاین داده‌های ماهواره‌ای را دریافت کنیم.رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: اولویت ما در عرصه فضای توسعه کسب و کار و اشتغال فضایی است و داده‌های ماهواره‌ای را که در طول ۴۰ سال دریافت کرده بودیم و ذخیره داشتیم آزاد کردیم تا بستری برای کسب و کار نیرو‌های جوان از داده‌های ماهواره‌ای ارائه شود.

 

مشت موشکی فریاد آمریکا را درآورد

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: علاوه بر ۶۰ کاری که ما اولویت‌بندی و هدف‌گذاری کرده بودیم سازمان‌های صنعتی هم حدود ۴۰ فعالیت اضافه کرده و نزدیک به ۱۰۰ کار را به سرانجام رساندند.حاتمی با بیان اینکه از جمله این فعالیت‌ها، موشک برد بلندی است که فریاد آمریکایی‌ها از آن درآمد، گفت: یک موشک با برد ۲ هزار کیلومتر که تست شد و در فاصله ۲ هزار کیلومتری، درست در وسط یک مربع ۳۰ متر در ۳۰ متر فرودآمد.وی خاطرنشان کرد: همواره در وزارت دفاع روی دقت موشک‌ها کار صورت گرفته و الان همه موشک‌ها حتی همه موشک‌های برد بلند کشور دقیق شده‌اند.وزیر دفاع تصریح کرد: امروز وزارت دفاع ایران با تولیدات خود نیازهای نیروهای مسلح را به طور کامل پوشش داده و هیچ وابستگی در این زمینه به خارج از کشور نداریم.

 

پایتخت هم به سگ گردان ها ایست داد

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: با افرادی که در اماکن عمومی اقدام به سگ‌گردانی می‌کنند، برخورد جدی خواهد شد.فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه برخی افراد با آوردن سگ به معابر عمومی باعث ایجاد ترس و دلهره برای شهروندان شده‌اند، افزود: پلیس با اخذ مجوز از دادستان تهران، با افرادی که در اماکن عمومی مانند پارک‌ها سگ گردانی می‌کنند، برخورد خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه مکان‌های عمومی جای سگ‌گردانی و رفت و آمد حیوانات نیست، خاطرنشان کرد: حمل سگ در درون خودرو‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده این موضوع، برخورد جدی پلیس با حاملان سگ در خودرو‌ها انجام خواهد شد.

 

مجلس رد پای مافیا را روی کاغذ زد

محمدعلی وکیلی گفت: متاسفانه به رغم اینکه کاغذ در گروه یک قرار دارد و مشمول یارانه ارزی 4200 تومانی است، اما اثر این تخصیص ارز 4200 را در بازار کاغذ چه تحریر و چه روزنامه شاهد نیستیم بلکه شاهد گرانی سرسام‌آوری هستیم که بر روی تیراژ تاثیر می‌گذارد.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از اینکه کاغذ گران شود بازار نشر به دلیل مخاطب پایین در رنج بود، اما اکنون با این گرانی کاغذ فشار بر حوزه نشر دوچندان شده است، بنابراین به نظر من حوزه نشر رمق‌های آخر خود را می‌کشد.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پای مافیای کاغذ نیز به این حوزه باز شده است افزود: هر جا یارانه هست مافیا نیز همانجا است یعنی در ابتدا انحصار و رانت ایجاد می‌شود و به دنبال آن مافیا شکل می‌گیرد؛ زمانی که حوزه کاغذ یارانه‌ای می‌شود، در نتیجه کمیابی و گرانی کاغذ برای حوزه نشر اتفاق می‌افتد.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید برنقش مهم دستگاه‌های نظارتی در حوزه نشر، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به دنبال این باشند که یارانه به چه کسانی تعلق گرفته و اگر یارانه ارزی تعلق گرفته، آیا کاغذ یارانه‌ای به ازای آن به بازار آمده یا خیر؟ اگر کاغذ یارانه‌ای آمده آیا تحت نظارت توزیع می‌شود یا خیر؟ آیا به قیمت ارز دولتی این کاغذ عرضه می‌شود یا خیر و همه اینها نیاز به رصد دارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی از تعزیرات تا دیگر دستگاه‌های نظارتی باید نظارت لازم را داشته باشند.

 

کتاب سکه را خط زد

مدیرعامل خانه کتاب از حذف سکه از جایزه کتاب سال خبر داد و گفت: با اصلاح آیین‌نامه از این پس هر سال با مشورت هیأت علمی و دبیر جایزه میزان ریالی جایزه مشخص و تصویب خواهد شد.نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در این نشست در سخنانی گفت: کتاب سال در ۳۶ دوره گذشته فراز و فرود‌های زیادی را طی کرده و اکنون به عنوان یک برند جهانی شناخته شده است. جایزه جهانی کتاب سال تعداد بسیاری از نویسندگان خارج از کشور را دور خود جمع کرده و امروز آن‌ها مشتاقند که برگزیده این جایزه شوند.حسینی پور گفت: البته این شش هزار نفر بدون احتساب جایزه جلال و شعر فجر بود با اضافه کردن آن‌ها در مجموع ۱۰ هزار و ۳۶۸ عنوان کتاب بررسی شده‌اند، آمار برگزیدگان سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال نیز شامل ۶۳۱ نفر به عنوان برگزیده و ۹۳۰ نفر به عنوان شایسته تقدیر هستند، از میان برگزیدگان البته ۱۱۰ نفر به دیار باقی شتافته‌اند.وی همچنین از رونمایی کتابی تحت عنوان «آینه دوران» در روز برپایی مراسم خبر داد و گفت: این کتاب آمار کل ۳۶ دوره کتاب سال جمهوری اسلامی را در خود جای داده است.وی با اشاره به زایش‌هایی دبیرخانه جایزه کتاب سال گفت: کتاب سال‌های استانی که در سال ۹۷ در هفت استان برگزار شده است، از جمله این زایش‌هاست. همچنین در جایزه جهانی کتاب سال بیش از ده داور آثار مطالعات اسلامی و ایرانی را مورد ارزیابی قرار داده اند.

 

انقلاب دست برقی ایران را در جهان بالا برد

سید زمان حسینی معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر با اشاره به ظرفیت تولید برق در کشور اظهار کرد: ظرفیت نیروگاه‌های کشور در سال ۵۷ حدود ۷۵۰۰ مگاوات بود که پس از پیروزی انقلاب با افزایش ۱۱ برابری به ۸۰ هزار مگاوات رسید.معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر تصریح کرد: ظرفیت ۷۵۰۰ مگاواتی برق در سال ۵۷ حکایت از پایین بودن سطح رفاه و عدم توسعه صنعت برق در کشور داشت.وی افزود: پیش از انقلاب تنها ۵ هزار روستا دسترسی به برق داشتند و با پیروزی انقلاب اسلامی دسترسی مشترکان شهری و روستایی به برق به بالای ۹۹.۹۹ درصد رسید و با افتخار اعلام می‌کنم این آمار در سطح خاورمیانه بی نظیر است.به گفته وی؛ ۲ میلیارد نفر در جهان از نعمت دسترسی به برق محروم هستند.حسینی ادامه داد: پیش از انقلاب میزان وابستگی صنعت برق به خارج از کشور بالای ۹۰ درصد بود اما در حال حاضر در ساخت تجهیزات با اتکا به متخصصان داخلی به خودکفایی بالای ۹۵ درصد رسیده ایم.وی افزود: در سال‌های قبل از ۵۷ میزان تبادل انرژی با کشور‌های همسایه صفر بود، اما در حال حاضر به دلیل توسعه صنعت برق و استفاده از اختلاف افق با هفت کشور همسایه تبادل انرژی صورت می‌گیرد.حسینی در پایان گفت: با اتکا به نیرو‌های جوان و متخصص داخلی کشور ایران جز ۵ کشور صاحب تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های برق در جهان است.

 

قلب بیخ گوش جوانان ایران سوت کشید

فرزانه ترکان در آستانه برگزاری اولین کنگره توانبخشی قلبی، عروقی و ریوی اظهار کرد: کشور ما جزء کشورهایی بوده که آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آن زیاد است و بخشی از مرگ و میرها نیز به همین علت ایجاد می‌شود.وی افزود: سبک زندگی شهری و کم‌تحرکی سبب کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی به ویژه در میان مردان جوان شده است، بنابر این پیشگیری از این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.دبیر علمی کنگره توانبخشی قلبی، عروقی و ریوی ادامه داد: بعد از تصادفات بیماری‌های قلبی عروقی دومین عامل مرگ ایرانی‌ها به شمار می‌رود که این مسئله حکایت از توجه سیاست‌های بهداشتی و سلامتی فرد به پیشگیری اولیه از این بیماری‌ها از طریق کنترل ریزفاکتورها یا عوامل خطر است.ترکان اضافه وزن، چاقی، تنش عصبی، استرس، دیابت، فشارخون و چربی بالا همچنین استعمال دخانیات را عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد و عنوان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع در این زمینه می‌تواند جهت پیشگیری از ابتلا بسیار مؤثر باشد.

 

ناجا پلاک قرمز ها را متلاشی کرد

یگان‌های نیروی انتظامی پایتخت، طی عملیاتی ضربتی، به پاکسازی پلاک قرمزهای محله‌های شوش و مولوی اقدام کردند. جولان معتادان متجاهر در محله‌های شوش و مولوی در کنار فروش مواد مخدر در منازلی که با نام پلاک قرمز شناخته می‌شوند، باعث شد تا نیروی انتظامی طی عملیاتی ضربتی، اقدام به جمع آوری معتادان متجاهر و پاکسازی این منازل کند.گفتنی است؛ پلیس امنیت در کنار این پاکسازی، طرحی را برای جمع آوری قرص‌های تقلبی و انهدام باندهای فروش این نوع قرص‌ها، به اجرا درآورد.

 

 کلافSPV بازهم به هم پیچید

در حالی که قرار بود دیروز از سازوکار ویژه مالی در نشست وزیران خارجه اروپایی در بروکسل رونمایی شود اما اعلام آن دوباره به تاخیر افتاد. طرح این سازوکار و کلاً مکانیسم های جبرانی برای انتفاع ایران از توافق هسته ای از زمان خروج ترامپ از برجام یعنی در اواسط اردیبهشت ماه مطرح شده بود.موضوع مهم در این بین به این مسئله باز می گردد که ظاهراً کشورهای اروپایی تمایل دارند علیه برنامه دفاعی ایران موضع گیری شدیدی اتخاذ کنند. در هفته های اخیر مقامات کشورهای اروپایی خصوصاً فرانسه به دفعات درباره لزوم محدود شدن قدرت موشکی ایران سخن گفته بودند. ظاهراً قرار بوده تحریم هایی نیز در این باره علیه ایران اعلام شود اما زمان انجام این کار به بعد از رونمایی از سازوکار ویژه مالی موکول شده است.همزمان دولت دونالد ترامپ نیز به کشورهای اروپایی درباره شروع به کار سازوکار ویژه مالی با ایران هشدار داده است. بنا به گزارش آسوشیتدپرس نگرانی دولت آمریکا مرتبط با دور زدن تحریم های ایران و از بین رفتن سلطه دلار و سوئیفت است. این خبرگزاری موعد جدید  رونمایی از اس پی وی را پنج شنبه و در نشست  وزرای خارجه اتحادیه اروپا( که قرار است در رومانی برگزار شود) عنوان کرده است.با توجه به شرایط جدید، مسائل بیش از گذشته پیچیده شده است؛ چرا که از یک طرف دونالد ترامپ در پی افزایش تحریم ها و عقب نشینی ایران است، کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی در پی تشدید فضای ایران هراسی و ترغیب کشورها به مقابله با ایران هستند، اروپایی ها نیز عوامل و موضوعات جدیدی را وارد دستور کار کرده اند که ایران با آن مخالفت جدی دارد. همچنین تهران به تحرکات کشورهای اروپایی و سازوکار ضعیف اس پی وی معترض است. به این مسائل باید درگیری های داخلی کشورهای اروپایی( اختلافات و رقابت بین کشورها از یک طرف و مسائل داخلی مانند جلیقه زردها و برگزیت از طرف دیگر) و اختلافات بین ترامپ و اروپا را نیز اضافه کرد.با توجه به این شرایط دولت اعتدال باید اولویت خود را به مسائل داخلی و مدیریت مسائل اقتصادی تغییر دهد.

 

یوسفی دامداران را تبرئه کرد

عباس یوسفی بیان کرد: افزایش هزینه تولید موجب گرانی گوشت شده است و دامداران استان در گرانی گوشت بی‌تقصیر هستند.وی افزود: مقرر شده بود قیمت نهاده‌ها کاهش یابد تا دامداران برای پرورش دام و تولید گوشت هزینه‌های کمتری را متحمل شوند.یوسفی خاطرنشان کرد: نهاده‌هایی که تجار قرار بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند معلوم نیست به کجا رفته و اگر این حمایت از دامداران می‌شد، هم اکنون شاهد گرانی گوشت نبودیم.وی تصریح کرد: اگر چه واردات گوشت یخی مسکن موقتی برای کنترل بازار است اما مشکل را به طور صحیح حل نمی‌کند و باید نهاده ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار داده شود تا گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید شود.رئیس اتحادیه دامداران گیلان خاطرنشان‌کرد: صف‌های داغ برای گوشت‌های یخی و تخلفاتی نظیر فروش این گوشت‌ها به رستوران‌داران در کشور از دیگر پیامدهای گران‌شدن نهاده‌ها برای پرورش دام و در نهایت تولید گوشت است.وی با اشاره به اینکه در گذشته برای توزیع نهاده‌ها به نرخ دولتی تاجرهایی در استان مشخص می‌شدند و تخلفات فروش نهاده‌ها با قیمت گران کمتر دیده می‌شد، تصریح کرد: اگر همچنان نهاده‌ها بی‌حساب پخش شوند، دامداران مجبورند آن را گران بخرند و با افزایش هزینه تولید ناچار به گران فروختن گوشت می‌شوند.یوسفی گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر دامدار به تولید گوشت در گیلان فعالیت دارند و هیچ کمبودی برای تولید گوشت بیشتر در استان وجود ندارد.

 

نقش رستم کتیبه تاریخی به ایران هدیه داد

پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران گفت: کتیبه ای جدید و سه زبانه که تاکنون از دیدگان مخفی بوده است، در آثار تاریخی نقش رستم کشف شد که به یک شخصیت هخامنشی ثبت نشده در تاریخ اشاره دارد. مجتبی درودی افزود: این کتیبه در دامنه کوه و در اطراف مقبره داریوش در نقش رستم قرار دارد و به دلیل پنهان ماندن در بین رسوبات و پوشش هایی که در طی دو هزار سال گذشته در این محل ایجاد شده، تاکنون از دیده ها مخفی مانده بود. کاشف این کتیبه باستانی ادامه داد: این کشف در حوزه زبان‌شناسی، ایران شناسی و تاریخ از دستاوردهای تاریخی نیم قرن اخیر محسوب می شود. درودی گفت: این کتیبه هخامنشی به سه زبان شامل دو خط به زبان فارسی باستان، یک خط عیلامی و یک خط بابلی نوشته شده است. این پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران افزود: کتیبه های نقش رستم پیش از این حدود 70 تا 80 سال قبل توسط اشمیت کشف و خوانده شده بود. نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصله حدود 6 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.این محوطه باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.

 

پیشوا شایعه سرقت از بزرگترین قلعه خشتی جهان را تکذیب کرد

سرپرست فرمانداری شهرستان پیشوا در شرق استان تهران برخی اخبار مبنی بر سرقت خاک قلعه ایرج، بزرگترین قلعه خشتی جهان را تکذیب کرد. این قلعه تاریخی که ساخت آن در برخی منابع و اسناد به دوره ساسانیان و برای مقابله با حمله دشمن نسبت داده شده در نزدیکی روستای عسگرآباد از توابع بخش مرکزی پیشوا قرار دارد که دیواره های رفیع آن از کمربندی شمالی ورامین – پیشوا قابل مشاهده است.پنجم خرداد امسال بود که خبر حفاری برخی سودجویان در دیواره های جنوبی این قلعه باهدف دستیابی به گنجینه های احتمالی منتشر شد.اینک در داخل محوطه این قلعه برخی کشاورزان اقدام به کشت انواع محصولات زراعی می کنند و بعضی از آنان نیز به منظور تأمین آب مورد نیاز استخرهای ذخیره آّب احداث کرده اند. وی تصریح کرد: با نصب سیستم دوربین مدار بسته در محوطه روستا فرصت هرگونه سوء استفاده افراد سودجو سلب شده است.شهرستان پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.این قلعه باستانی که به گفته بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی بزرگترین قلعه خشتی جهان نامیده می شود در یازدهم شهریور 1382 خورشیدی به شمار 9835 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که با وجود پیشینه و ویژگی های منحصر به فرد آن به علت بی توجهی متولیان، تاخت و تاز عوامل طبیعی و دخالت های انسانی در معرض نابودی قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha