پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های حوزوی» نیز گزارشی خلاصه و مفید از این بیانات ارائه می نماید.

------------------------------------

واکنش آیت الله العظمی نوری همدانی به حرکت ضد ارزشی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به بعضی از برنامه های سالگرد پیروزی انقلاب گفتند: باید این ایام را گرامی داشت؛ اما توجه داشته باشیم این انقلاب، اسلامی بود و برای برقراری ارزش‌ها، نه اینکه به نام جشن انقلاب، ضد ارزش ترویج شود؛ اطلاع دادند که در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر عمل ضد ارزش انجام شده که مایه تأسف است.

این مردم جان دادند، خون دادند، چرا باید در رنج باشند؟، تا چه زمانی باید رنج بکشند؟ چرا به مردم رسیدگی نمی‌کنید؟ چرا مدیریت ضعیف است؟ چرا عده ای با کم‌کاری خودشان، مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین می‌کنند؟ بروید به این مردم، به قشر ضعیف خدمت کنید؛ به داد مردم برسید؛ با پشت میز نشستن کار درست نمی‌شود؛ این تبعیض ها را بردارید.

-------------------------------------------

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

نیمی از پرونده های قضایی در اثر نبود فرهنگ مذهبی است/ مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، به برخی مسائل فرهنگی کشور پرداخت و گفت: یکی از مسائل مظلوم در شرایط فعلی، مسائل فرهنگی است؛ ما در جمهوری اسلامی زندگی کرده و اسلام جزو آن است و باید فرهنگ اسلام در کشور زنده بماند.

امروز بسیاری از پرونده های قضایی در کشور وجود دارد که با مسائل فرهنگی حل می شود؛ نصف پرونده ها برای نبود فرهنگ مذهبی است.

فرهنگ مظلوم به جایی رسیده است که به مردم می گویند کتاب مذهبی بخرید و بخوانید؛ اما با وضع موجود مردم کتاب هم نمی توانند بخرند؛ مطلعین به بنده خبر داده اند که قیمت کاغذ چهار و نیم برابر شده است.

کم کم می ترسم کار به جایی برسد که فرهنگ اروپایی و غربی بر ما حاکم شود و همه چیز را به کنار بگذاریم و آزادی بی‌بند‌‌‌ ‌و ‌‌باری  ترویج شود؛ جدیدا مطالبی را به ما خبر داده اند که نمی توانم بازگو کنم؛ امیدوارم همه مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند.

----------------------------------------

آیت الله العظمی سبحانی:

تمام شخصیت انسان به تفکّر است

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به روایت نبوی اشاره کردند و گفتند: نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی فرمودند: «تفکّر ساعة خیر من عبادة سبعین سنه/ یک ساعت فکر کردن، ارزشش از 70 سال عبادت بهتر است».

تمام شخصیت انسان به تفکر است؛ به این معنا که اگر بخواهیم انسان را معرفی کنیم، می گوییم: «الانسان حیوان متفکر»؛ بنابراین خواندن درس باید از روی تفکر و تعقل باشد؛ یعنی درس برای انسان هضم شود.

باید مقداری از کارهای دیگر خود را کنار گذاشته و به تفکر بپردازیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha