شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله شاهرودی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: از ویژگی های مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی می توان به نوآوری در بیان فقه و اصول در عرصه فقاهت و کرسی های نظریه پردازی ایشان اشاره کرد.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به جایگاه و نقش علما در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: عالمان دینى به سبب رابطه ولایى با پیشوایان معصوم و رسالت و مسؤوليّت خطیر پاسدارى، آگاهى بخشى و تربیتى كه  دارند در شریعت از رتبت و جایگاه بلندى برخوردار هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار با اشاره به آیه شریفه«فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لَيَتَفَقَّهُوا فِى الدّینِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ اذا رَجَعُوا الَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»(توبه: 122) افزود: «تفقّه در دین» و نیل به مقام اجتهاد و برقرارى رابطه معنوى و پیوند ولایى با امام زمان از مولفه های بارز عالمان وارسسته است.

امام جمعه شهر توپ آغاج تصریح کرد: علمای برجسته با تخلق به اخلاق نبوی و الگوگیری از خطّ مشى عملى و زندگى زاهدانه و مجاهدانه اهل بیت علیهم السلام توانسته اند پاسداران امین و مخلصى براى اسلام، تكیه گاه مورد اعتمادى براى پیروان مكتب اهل بیت(ع) قرار بگیرند .

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به زندگی مجاهدانه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان از پیشگامان جهاد و مبارزه با ستمگران، طاغوت ها و تجاوزگران به حریم اسلام در عرصه هاى فكرى و فرهنگى بودند.

وی با بیان اینکه «دشمنان عقیده و اندیشه اسلامى  همیشه در صدد تهی سازی افکار و اندیشه امت مسلمان از اعتقادات و معارف حقّه دین هستند گفت: فقهاى اسلام، شاخص ترین قشرى بودند كه در سنگر هدایت و ارشاد و تعلیم و تربیت به مرزبانى عقیده اسلامى همّت داشتند و در هر عصرى با استفاده از جایگاه وعظ و خطابه، نوشتن كتاب، تشكیل حوزه هاى بزرگ علمى و درس و بحث و مناظره با سران مخالفان و مكاتب الحادى، جوامع اسلامى و تشنگان حقیقت را از چشمه سارهاى قرآن و سنّت معصومین(ع) سیراب کرده است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار با اشاره به کلامی از بنیان گذار انقلاب اسلامی بیان داشت: حوزه هاى علميّه و علماى متعهّد در طول تاریخ اسلام و تشيّع، مهم ترین پایگاه اسلام در برابر حملات، انحرافات و كجروى ها بوده اند. علماى بزرگ اسلام در همه عمر خود، تلاش نموده اند تا مسائل حلال و حرام الهى را بدون دخل و تصرف، ترویج نمایند.

امام جمعه توپ آغاج آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را یکی از استوانه های علمی و اجتهادی دانست، گفت: از ویژگی های این عالم مجاهد نوآوری در بیان فقه و اصول در عرصه فقاهت و کرسی های نظریه پردازی ایشان را می توان نام برد.

حکیمی فر با اشاره به روایتی از امام صادق عليه ‏السلام بیان داشت: امام صادق(ع) می فرمایند:« مَن تَعَلَّمَ للّه وعَمِلَ للّه‏ و عَلَّمَ للّه‏ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه، وعَمِلَ للّه‏، وعَلَّمَ للّه/‏ هر كه براى خدا علم بياموزد و براى خدا [به آن] عمل كند و براى خدا به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها از او به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد!  لذا باید گفت که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از مصادیق این روایت شریف بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha