جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرکز نور

حوزه/ قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با تاکید بر این که این مرکز با همه نرم افزارها و کارهای شاخص خود در نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه شرکت می کند ، بر لزوم تلاش به منظور رسانه ای کردن فعالیت ها و خدمات علمی و فرهنگی حوزه در سطح جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام اکبر راشدی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به حضور جدی و پررنگ این مرکز در نمایشگاه بزرگ ارایه دستاوردهای علمی حوزه با بیان این که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور حدود سی سال قبل با تاکید خاص مقام معظم رهبری در قم تاسیس شد، اظهار داشت: در طول این سه دهه ، به لطف الهی و اهتمام مدیران و کارشناسان و محققان این مرکز، حدود 100 نرم افزار تخصصی با موضوع فقه، اصول، حدیث ، فلسفه ، کلام، عرفان، منطق و حتی برخی موضوعات دیگر مثل طب اسلامی و جغرافیا، نجوم و غیره تولید شده است.

وی افزود: در کنار این ها حدود 260 نرم افزار با موضوع عالمان و مشاهیر جهان اسلام و به خصوص جهان تشیع از بزرگی چون شیخ طوسی و شیخ مفید گرفته تا مراجع و علمای معاصر مثل امام خمینی(ره) و مراجع و علمای بزرگ امروز به همت مرکز نور تولید شده است که آثار هر کدام از بزرگان و مفاخر به شکل کتابخانه تخصصی مشتمل بر آثار آن ها عرضه شده که شامل اصل آثار و نیز ترجمه و تعلیقات آن هاست.

وی بیان داشت: همچنین به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور تاکنون 10 پایگاه تخصصی با موضوعاتی همچون پایگاه تخصصی مجلات علوم اسلامی و انسانی معروف به پایگاه نورمگز راه اندازی شده که این ها مشتمل بر مجلات تخصصی علوم انسانی و اسلامی است که در آن بیش از یک میلیون و سیصد هزار مقاله به زبان فارسی و عربی و انگلیسی نمایه شده است.

قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: همچنین پایگاه اندیشوران حوزه ایجاد شده که در آن هشت هزار نفر از محققان و مولفان حوزوی به همراه معرفی آثار هر یک از این محققان معرفی شده است و علاوه بر این پایگاه نورلایب مشتمل بر 32 هزار جلد کتاب با موضوع علوم اسلامی عرضه شده است.

وی با اشاره به این که حوزه نت ، پایگاهی است که در موضوع معارف اسلامی راه اندازی شده و اولین پایگاهی بوده که در این عرصه تاسیس شده، گفت: خوشبختانه پایگاه حوزه نت هر روز به طور میانگین حدود 120 هزار بازدیدکننده دارد و این حجم بالای از مخاطب در حالی است که موضوعات آن تخصصاً راجع به علوم و معارف اسلامی است و همچون برخی از پایگاه ها در آن مطالب متنوع سرگرمی و احیاناً زرد و صرفاً برای جذب مخاطب وجود ندارد.

حجت الاسلام راشدی نیا همچنین به معرفی پایگاه نورحدیث پرداخت و افزود: در این پایگاه تمام احادیث شیعه از آغاز از قدیمی ترین منابع تا جدیدترین آن ها استخراج و جمع آوری شده و شامل حدود 400 هزار حدیث و روایت می شود که در این مجموعه به همراه تمام شروح و ترجمه با امکان مشابهت یابی و مقایسه هر یک از احادیث آورده شده است.

 

 

وی ابراز داشت: پایگاه جامع قرآن از دیگر محصولات این مرکز، پایگاهی است که همه ترجمه ها و تفاسیر قرآن را در خود جای داده به این شکل که هر آیه که مخاطب انتخاب کند ، حدود 150 ترجمه برایش آورده می شود که 100 ترجمه آن ها فارسی شامل کهن ترین ترجمه ها مربوط به قرون پنجم تا جدید ترین ترجمه ها است ، ضمن آن که حدود 250 تفسیر به همراه تجزیه و ترکیب هوشمند قرآن کریم نیز در این پایگاه وجود دارد.

وی اضافه کرد: از دیگر پایگاه های مرکز نور هم می توان به پایگاه رسول اعظم(ص)، پایگاه امام علی(ع)، پایگاه تخصصی کتاب شناسی و مولف شناسی با عنوان" ویکی نور" اشاره کرد، ضمن آن که پایگاه جامع تاریخ و نیز پایگاه لغت تا آخر سالجاری رونمایی می شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور همچنین بیان داشت: به صورت متوسط تا بیست سال پیش، بین 300 تا 400 نفر سالانه با این مرکز همکاری می کردند که از این تعداد حدود 100 نفر محقق و 100 نفر مهندسان فنی و بقیه نیروهای پشتیبانی و اداری و امور بازرگانی و خدمات بودند.

وی گفت: شاید برای مردم جالب باشد که بدانند مرکز نور، اولین مرکزی بوده که دانش آموختگان دانشگاهی و حوزوی با همکاری هم توانستند این حجم عظیم از نرم افزارها و پژوهش های اسلامی را تولید کنند و این حجم از نیرو در طول زمان نیز افزایش یافته، به طوری که در حال حاضر حدود 500 نفر در مرکز مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 200 نفر محقق و150 نفر ، مهندس فنی هستند

وی یادآور شد: در نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه به خصوص در رابطه با 40 سالگی انقلاب اسلامی حدود 100 نرم افزار تخصصی و 260 نرم افزار شخصیت محور عرضه خواهد شد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تبیین خدمات و برکات حوزه های علمیه در طول این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر تهاجم هایی علیه حوزه صورت می گیرد که برخی از آن ها ناشی اط جهل وعدم اطلاع مناسب افراد است و این مساله البته بخشی اش برمی گردد به ضعف خود ما که نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید در فضای عمومی فعالیت ها و خدمات حوزه را به مردم و نسل جوان بشناسانیم.

وی افزود: به غیر از افراد جاهل متاسفانه عده قلیلی نیز مغرض هستند و طبعاً هر کاری هم بشود این ها حوزه را تخریب می کنند و حال آن که به دور از هر گونه اغراقی باید تاکید کرد که فعالیت های بسیار بزرگی در حوزه های علمیه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده که غیرقابل کتمان است.

حجت الاسلام  راشدی نیا همچنین بیان داشت: گاهی اوقات که ما با مراکز دانشگاهی وارد صحبت و مذاکره می شویم و آن ها با حجم کار انجام شده مرکز نور آن هم فقط در پایگاه نورمگز آشنا می شوند، فکر می کنند که یک سازمان مستقل با نیروهای فراوان اختصاص به همین نورمگز دارد و وقتی برایشان قضیه را شرح می دهیم، غالباً تعجب می کنند.

وی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این نکته که باید فعالیت های علمی حوزه به خوبی رسانه ای شود، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نمایشگاه ها و نیز انجام فعالیت ها و کارهای رسانه ای بخشی از این فعالیت ها به جامعه و مردمی که ممکن است از این اقدامات علمی و فرهنگی حوزه های علمیه بی خبرباشند، معرفی شود.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha