جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان گفت: امروز مشکلات اقتصادی فراوان هستند و گرانی افسارگسیخته بیداد می‌کند، هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابند و مردم در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند؛ موضع مناسب در این زمینه آن است که معضلات اقتصادی را بپذیریم و انکار نکنیم ولی در کنار آنها، خوبی‌ها را هم بگوییم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  آیت‌الله سید احمد خاتمی در همایش بزرگ فاطمیه ویژه مبلغین طرح «سوگواره یاس نبوی» که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: هر قشری معمولا روزی، هفته‌ای یا دهه‌ای را به نام خود در تقویم دارد ولی در برخی مناسبت‌هاست که به خود می‌بالیم که روحانیت در جامعه بهتر دیده می‌شود، مناسبت‌هایی همچون دهه‌های محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و فاطمیه، باید خداوند را شاکر بود که لباس روحانیت را برازنده تن مبلغان دینی کرده است.

وی افزود: عاشقانه به تبلیغ رفت و عاشقانه کمر همت به کار فرهنگی بستن، ویژگی روحانیون مخلصی است که تنها برای خداوند گام در این راه نهاده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با افتخار، کار خود را دعوت به سوی خداوند عنوان فرموده‌اند گفت: خلوص در نیت، ثواب عمل روحانیون به عنوان مبلغان دینی بیشتر می‌شود و دایره آن گسترش می‌یابد چرا که خداوند به این کار نظر می‌کند.

وی به طرح سوگواره یاس نبوی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح فرهنگی و سراسری به مناسبت ایام فاطمیه و با محوریت بقاع متبرکه برگزار می‌شود، اعزام مبلغان روحانی در این مناسبت، دارای سبقه فاطمی است و نخستین وظیفه همه شما، بیان معارف و اهداف حضرت زهرا(س) خواهد بود.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: خطبه فدکیه دنیایی از معارف فاطمی به شمار می‌رود و باید یکی از مهمترین منابع تبلیغی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ایام‌الله دهه فجر انقلاب گفت: همزمانی فاطمیه و این دهه مبارک، فرصتی برای مبلغان به شمار می‌رود که به هر دو موضوع بپردازند.

وی با بیان اینکه تبیین ادوار مختلف زندگی حضرت زهرا(س) یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در منابر گفته شود افزود: برخی به دنبال این هستند که شأن نزول اصلی بعضی آیات قرآن را مخفی کنند و از جمله این موارد می‌توان به سوره «کوثر» اشاره کرد؛ تمام شواهد و قرائن حاکی از این هستند که منظور از کوثر، فاطمه زهراست و در حالیکه بسیاری از مفسران به دنبال تشکیک در این قضیه هستند، حقیقت همواره عیان خواهد بود.

آیت الله خاتمی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) محبوب و مورد تکریم رسول گرامی اسلام(ص) بودند و همواره به ایشان احترام می گذاشتند به طوری که به استقبال دخترشان می‌رفتند و او را بر سر جای خود می‌نشاندند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: زندگی خانوادگی حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین علی(ع) نیز الگوی زندگی قرآنی و سبک زندگی دینی برای همه ماست.

وی فاطمیه را شناسنامه تشیع دانست و افزود: تداوم این مکتب، مرهون دفاع جانانه حضرت زهرا(س) از ولایت است.

آیت الله  با بیان اینکه اقدامات خستگی‌ناپذیر حضرت فاطمه(س) چند مسئله فقهی را به ما آموخته است گفت: نخست اینکه در امر به معروف و نهی از منکر، امن از ضرر شرط است، ولی سوال این است که بر این اساس چگونه باید رفتار حضرت زهرا را تفسیر کنیم؟ ایشان می‌دانستند که به خاطر دفاع از ولایت به شهادت خواهند رسید.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در دو عرصه، امن از ضرر شرط نیست، نخست عرصه ولایت با نگاه فاطمی و دیگری حوزه دین که وقتی در خطر باشد، امام حسین(ع) جانش را فدا کرد، تا آیین الهی برقرار بماند.

وی با بیان اینکه اگر آن روز حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت تا این حد پیش نمی‌رفتند، بعدها گفته می‌شد حتی او نیز علی(ع) را قبول نداشت خاطرنشان کرد: به این ترتیب انحرافی عظیم در دین به وجود می‌آمد و حضرت وظیفه خود می‌دانست صراط مستقیم در اسلام را نشان دهد.

آیت الله خاتمی با اشاره به دیگر درس‌های فرهنگ فاطمی تصریح کرد: درس مهم این است که انسان باید در همه شرایط، حقیقت را ببیند و تحت تاثیر جو عمومی قرار نگیرد؛ حضرت زهرا(س) نشان دادند که اگر یک فاطمه باشد و یک علی، ایشان تحت تاثیر نظرات دیگران قرار نمی‌گیرند و طرف حق را می‌گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت زهرا(س) در مسجد پیغمبر اکرم(ص) خطبه‌ای را قرائت کردند که دوره کامل اسلام محسوب می‌شود، سوالی که مطرح است اینکه حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی باید به چه شکل باشد و در پاسخ باید گفت سیره فاطمی نشان می‌دهد زنان هم در عرصه دفاع از دین و ارزش‌ها باید در صحنه حضور داشته باشند البته با رعایت کامل عفاف و حجاب که الگوی فاطمی نیز همین است.

وی گفت: در روایات شیعه و سنی، حجاب کامل حضرت زهرا(س) در هنگام قرائت خطبه مورد تاکید قرار گرفته و حتی گفته شده ایشان چادر بر سر داشتند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امروزه حرف‌هایی در مورد حجاب کامل گفته می‌شود که مضحک است خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف، سیره و میراث حضرت زهرا(س) است و ایشان باید الگویی برای زنان و مردان امروز باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تقارن فاطمیه امسال با دهه فجر اشاره و خاطرنشان کرد: تردیدی نداشته باشیم که نظام اسلامی، مکتب اهل بیت(ع) را احیا کرده، شکوهی که امروز فاطمیه دارد هرگز پیش از انقلاب دیده نمی‌شد.

وی با اشاره به رمز بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس گفت: برخی از این رمزها نام حضرت زهرا(س) بود و سربندهای یا فاطمه(س) نیز بر سر رزمندگان اسلام خودنمایی می‌کرد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی صرفا یک رویداد سیاسی نبوده است تصریح کرد: این انقلاب دارای روح مذهبی است و رهبری دینی در رأس آن بوده و هست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به مجالس روضه و عزاداری ائمه اطهار(ع) گفت: چهار دهه نظام جمهوری اسلامی مصداق بارز حکومت دینی و حضور همه جانبه مردم در عرصه‌های مختلف است؛ خداوند به وعده خود وفا کرده و سایه ولایت بر سر این مردم گسترده شده و طوفان‌های سهمگین نتوانستند این نظام را براندازند.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا به سران اروپا پیغام داده بود اگر سه ماه با من همراهی کنید، جمهوری اسلامی را سرنگون خواهیم کرد اما این انسان بی عقل امروز می‌بیند سه سال از آن روز گذشته و کاری از پیش نبرده است و بداند که سال‌های متمادی می‌گذرد و او و همه همدستانش می‌روند و خاکستر می‌شوند اما این انقلاب پابرجا خواهند ماند.

آیت الله خاتمی به اهمیت کار تبلیغ دین پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز مشکلات اقتصادی فراوان هستند و گرانی افسارگسیخته بیداد می‌کند، هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابند و مردم در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند؛ موضع مناسب در این زمینه آن است که معضلات اقتصادی را بپذیریم و انکار نکنیم ولی در کنار آنها، خوبی‌ها را هم بگوییم.

استاد حوزه علمیه افزود: از جمله خوبی‌ها و دستاوردها این است که انقلاب اسلامی سبب شد تلاش‌های دین‌زدایی رضاخان و پسرش خنثی و احکام اسلام در جامعه جاری شود.

وی با بیان اینکه شاه ریاکارانه خود را دین‌مدار نشان می‌داد گفت: با استقرار جمهوری اسلامی، شاهد حضور یک مجتهد مخلص در رأس کشور هستیم و قانون اساسی بر اساس دین اسلام نوشته شده است.

آیت الله  خاتمی با اشاره به اینکه در زمان شاه، ایران به سرسپرده آمریکا و انگلستان تبدیل شده بود و محمدرضا شاه از سفارت ایالات متحده دستور می‌گرفت افزود: انقلاب اسلامی سبب شد ایران مستقل شود و روی پای خود بایستد در حالیکه تا پیش از انقلاب، حتی سران ارتش شاه به ژنرال هایزر می‌گفتند دستور چیست؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز آزادی به معنای دقیق کلمه رواج دارد و هر کس هر نظری دارد بیان می‌کند و می‌نویسد و حتی برخی از آنها تعجب می‌کنند که هر چه می‌گویند کسی با آنها کاری ندارد در حالیکه اگر کسی در دوران پهلوی به شاه بدگویی می‌کرد، به صورت ویژه مجازات سنگینی در انتظار او بود.

وی با بیان اینکه مردم در زمان شاه هیچ کاره بودند و اسناد این سخن موجود است گفت: حتی نمایندگان مجلس هم توسط شاه انتخاب می‌شدند و انتخابات فرمایشی برگزار می‌شد، ولی امروزه مردم سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha