جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر اختصاصی خبرگزاری حوزه از مرحوم آیت الله حائری شیرازی

حوزه/ زمانی که در جبهه بودیم متوجه شدم که یکی از سرویس های بهداشتی منطقه ای که در آن مستقر بودیم مشکل دارد، به گونه ای که هرکس وارد می شود و وضع نامناسب را می بیند، بلافاصله خارج می شود...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گیلان، حجت الاسلام نجفی در کارگاه تلبس طلاب گیلان، با اشاره به جایگاه روحانیت در جامعه، گفت: روحانیت در واقع نماینده انبیاء الهی در جامعه هستند، چرا که پیامبران الهی بشر را دعوت به انسانیت، اخلاق و حرکت بسوی خدای متعال می کردند و در حال حاظر همین وظیفه را روحانیون به عهده دارند.

وی با بیان اینکه وقتی انسان ها به اعمال و رفتار انبیاء نگاه می کردند به یاد خدا می افتادند، ادامه داد: شخصی خدمت حضرت عیسی(ع) رسید و از ایشان پرسید «با چه کسی مجالست داشته باشیم؟ حضرت فرمود با کسی با دیدنش به یاد خدا بیافتید، سخنانش به دانش و علم شما اضافه کند، و کسی دیدنش یاد آخرت را در دل شما زنده کند. »

حجت الاسلام نجفی ادامه داد: امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «نحن ورثة الانبیاء » و امام صادق علیه السلام در همین راستا فرمودند: « انّ العلماء ورثة الانبیاء» بنابراین مسیر ما مسیر پیامبران است و باید ویژگی های پیامبران الهی را به ارث ببریم. نمی شود با پوشیدن این لباس همان زندگی و رفتاری که افراد عادی دارند و یا خودمان قبل از آن داشتیم، را داشته باشیم. البته این امر مغایرتی با مردمی بودن و معاشرت با سایرین ندارد، اما میزان مراقبت و نظارت ما بر اعمال و رفتارمان باید بسیار بیشتر باشد.

استاد حوزه علمیه قم در رابطه با نقش مثبت روحانیت در طول تاریخ، گفت: روحانیت به دلیل توانایی ها و ویژگی ها نقش هایی اساسی ای در طول تاریخ برعهده داشته که یکی از آنها مرجعیت علمی و معنوی جامعه است و مورد دیگر ایفای نقش به عنوان الگوی عملی جامعه است. ما باید در مسائل و جنبه های مختلف زندگی، سیاسی، خانوادگی و ... بهترین رفتار را داشته باشیم تا بتوانیم الگوی خوبی برای مردم باشیم. به عنوان مثال هنوز هم در بین کسبه قدیمی قم معروف است که «ما نظم را از حضرت امام(ره) آموختیم».

وی ادامه داد: یکی دیگر از نقش های مهم روحانیت که در طول تاریخ به آن اهتمام داشته، ایستادگی و بیداری در برابر دشمنان و ظالمان است. روحانیت همواره در برهه های مختلف عامل بیداری و مبارزه با ظلم و فساد بوده اند، به عنوان مثال میرزاکوچک خان جنگلی و نهضت جنگل در همین استان (گیلان).

حساسیت و در معرض خطر بودن جایگاه روحانیت

حجت الاسلام نجفی اظهار کرد: باید بدانیم که رفتار و اقوال ما به شدت تحت نظر آحاد جامعه است. حضرت امام(ره) مثال جالبی در این زمینه دارند. ایشان دائماً می فرمودند: «روحانی مثل یک پارچه سفید است که کوچکترین لکه سیاه در آن پیداست.»، لذا روحانیون همواره در معرض توجه و نظارت مردم هستند. برای بنده بسیار جالب است که وقتی در مصاحبه های جدیدالورود های حوزه از بسیاری از کسانی که با مدارک دانشگاهی عالیه و یا موقعیت های شغلی خوب می خواهند وارد فضای طلبگی شوند می پرسیم دلیل این علاقه چیست؟ در پاسخ می گویند: « یک کار مثبتی که از فلان روحانی دیدیم باعث شد به طلبگی علاقه پیدا کنیم.»

خاطره ای از آیت الله حائری شیرازی

وی با نقل خاطره ای از مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی گفت: ایشان فرموده بودند « زمانی که در جبهه بودیم متوجه شدم که یکی از سرویس های بهداشتی منطقه ای که در آن مستقر بودیم مشکل دارد، به گونه ای که هرکس وارد می شود و وضع نامناسب را می بیند، بلافاصله خارج می شود. من وارد همان سرویس مشکل دار شدم و درب آن را بستم و بعد از نظافت اساسی از آنجا خارج شدم. بعد از من شخص دیگری که متوجه ماجرا شده بود داخل رفت و دید چه اتفاقی افتاده است. مدتی که گذشت آن شخص نزد من آمد و جریان را پرسید، من هم گفتم که چیز خاصی نبود و قصدم انجام یک کار مثبت و کمک بود.» آن شخص بعدها مرید آیت الله حائری شیرازی شد و جالب است بدانید کتاب «التمثیلات» ایشان که در دو سه جلد به چاپ رسیده است کار همین شخص است. یعنی با دیدن یک کار مثبت از فردی روحانی، چنان ارادتی به او پیدا کرد که سال ها مثال هایی که آیت الله حائری در سخنرانی های خود می زدند را جمع آوری و سپس به چاپ رساند.

نفوذ و اثر بخشی روحانیت در دل های مردم

وی افزود: ما باید باور داشته باشیم که کار و تلاشمان اثر بخش است و می توانیم لکه های سیاه جامعه را پاک کنیم. ممکن مشکلاتی در جامعه و زندگی مردم وجود داشته باشد؛ این وظیفه ماست مرهم دردهای جامعه و ملت باشم و به آنها کمک کنیم. باور داشته باشیم که تلاشمان اثر دارد. آن شخصی که علم و آگاهی کافی درباره مسائل دینی ندارد نیازمند ماست تا به او کمک کنیم.

استاد حوزه با اشاره به اهمیت هدایت انسان ها، گفت: روحانیت باید کسی که گرفتار است و مشکل دارد و در منجلاب اسیر شده، دستش را بگیرد و او را احیا کند. این کار مثل زنده کردن اوست. این جواب کسی است که می پرسد طلبه و روحانی چه جایگاه و وظیفه ای دارد و به چه دردی می خورد؟ یک روحانی مثل نجات غریق است.

حجت الاسلام نجفی ادامه داد: ما باید بدانیم که این لباس چه قداستی دارد. این لباس به خودی خود موجب اعتماد مردم می شود و ایجاد ارتباط را تسهیل می کند. این امر به برکت زحمت روحانیونی است که در این لباس به وظایف علمی و عملی خود به درستی عمل کرده اند، لذا باید آمادگی خودمان را برای ایفای نقش طلبگی بالا ببریم. یک روحانی باید با اخلاق خوب و تواضع و رفتار خودش، راه و چاه را به مردم نشان بدهد و این گونه آنها را به این لباس خوشبین کند.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha