پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
چهاردهمین نشست علمایی سوریه

حوزه/ چهاردهمین نشست علمایی با موضوع "نقش‌ علما در اصالت بخشی مفهوم وطن و حفظ وطن ها" بعد از برگزاری نشست های علمی تخصصی ، با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چهاردهمین نشست علمایی  با موضوع "نقش‌ علما در اصالت بخشی مفهوم وطن و حفظ وطن ها" بعد از برگزاری نشست های علمی تخصصی ، با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

در بیانیه اختتامیه با شاره نقش ویژه علما‌‌ در مواجهه وطن ها با فتنه ها و خونریزی ها و مسئولیت علما در حفظ میراث و خون شهدا به ۱۳ بند به عنوان وظیفه ایشان در تقویت ملت ها و وطن‌ها اشاره گردید.

بیانیه اختتامیه چهاردهمین گردهمایی علمای جهان اسلام

برای ادامه راه مقاومت و پیروزی و همچنین راستای تقویت همبستگی سازنده میهن، لازم است دانشمندان و علمای غیور جهت حراست از میراث پیروزی و خون شهدا ایستادگی واحدی را همراه با قهرمانان میدان نبرد داشته باشند و با آنها بال دومی را جهت پیروزی فکری و فرهنگی تشکیل دهند.

هر چند که در گذشته بازی گرفتن افکار عمومی جامعه در  راستای ایجاد فتنه تکفیری توسط مستکبران، پیکره واحد امت و میهن را پاره پاره نمود و هویت حقیقی جوامع را لکه دار کرد و نیز فکرهای مسموم را تزریق کرد و از این راه باعث نفرت و ضدیت بین باورها در جامعه و خدشه دار شدن هویت میهن شد، لکن فکر صحیح و منطق درست برگرفته از اسلام اصیل همچنان در کمین دشمنان و عامل خنثی کردن تلاش آنها است.

در راستای چالش های فکری‌ و همزمان بودن‌ آن با پیروزی‌های درخشان در سوریه که با رهبری حکیمانه جناب آقای دکتر بشار اسد و ارتش قهرمان و پشتیبانی همپیمانان سوریه (جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و روسیه) دفتر حضرت امام خامنه ای در سوریه با همکاری وزرات اوقاف سوری و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در دمشق و هیئت علمای پیروان اهل بیت در سوریه و اتحاد علمای بلاد شام و نمایندگی‌جامعة المصطفی در سوریه و هیئت های مهمان از ایران‌، عراق، لبنان و سوریه دعوت به عمل‌ اورده است در چهاردهمین‌ گردهمایی علمای اسلام در سوریه با عنوان "نقش علما در اصالت بخشی‌ مفهوم و‌معنای وطن‌ و حمایت از میهن ها" دعوت به عمل‌ آورده است.

محورهای پنج گانه نشست

این نشست برای تعمیق بخشی معنای میهن دوستی و همزیستی و همچنین پایه گذاری بازسازی فکر و فرهنگ در چهار جلسه ی افتتاحیه، دو جلسه علمی و جلسه پایانی برگزار گردید که نتیجه آن محورهای زیر بوده است.

۱_ مفهوم میهن در نظام فکری اسلام

۲_اساس و مبانی فقهی میهن

۳_هویت ذاتی در جهتی وابستگی دینی و وابستگی میهن

۴_ نقش‌ تکفیر و صیهونیست‌ ها در لکه دار کردن مفهوم میهن دوستی و تخریب وطن‌ها

۵_مقاومت و ميهن

توصیه های پایانی نشست علمایی سوریه

شایان ذکر است شرکت کنندگان در این گردهمایی بر موارد زیر توصیه و تاکید نمودند:

۱_ اسلام در بردارنده منظومه فکری نابی است که زیر بنای مفهوم میهن و تعمیق مبدا و حمایتش از گسستگی می باشد، که اعتماد به نفس افراد جامعه و خود باوری در راستای دفاع از میهن را به بار می آورد.

۲_لزوم تعلیم نسل های نو بر اساس فکر سلیم و همگون که بتواند ارتباط حقیقی بین جهت فکری و عقیدتی و حس میهن دوستی را درک کند، و این  همبستگی و همیاری نتیجه ای است که از دین‌ ناب نشات گرفته است.

۳_ به درستی که فداکاریهای قهرمانان ارتش سوریه و در کنار آنها آزادگان محور مقاومت و پایداری، دلیل آشکاری بر فهم صحیح از اسلام ناب محمدی است، که این‌ به نوبه ی خود چارچوب دقیق میهن دوستی را ترسیم‌ میکند و فداکاری عاقلانه و منطقی را به عرصه ی ظهور میکذارد.

۴_ فعال سازی بحث علمی و موضوع محوری و مطالعات مختلف با بعد موضوع میهن دوستی، وحدت، تقریب مذاهب و هم افزایی تلاش های علمی برای پاسخگویی به سوال های فکری عمیق طرح شده به محورهای بیان شده.

۵_ لزوم همفکری و رایزنی های مبتادل علمی و عملی بین مراکز و پایتخت های علمی که نقش اصالت بخشی فکری دقیق و عمیق از مهمترین نقاط بحث شده در این گردهمایی بوده است

۶_ مستکبرین و کیان اشغالگر صهیونیست و هم‌پیمانان غربی ‌آنها و همچنین و دولت های مرتجع عربی با اعمال نظامی و فکری  نقش مخربی در همزیستی، احساس امنیت و رشد فکری ایفا کرده اند.

۷_  عمق بخشی در مباحث فقهی بنیانگذار دکترین اسلامی ناب مرتبط به میهن دوستی و مفهوم آن و تکامل بخشی نظریات مرتبطه به دور از تلاش های ناکام دشمنان برای لکه دار کردن فکر دینی و ایجاد پارادوکس در یک‌ جامعه ی و امت واحد ضروری است.

۸_ بکارگیری و عملیاتی کردن نتایج گردهمایی ها و نشست های برگزار شده در کشورهای جبهه ی مقاومت.

۹_به درستیکه مقاومت توانست بینش صحیح و کاربردی در میدان عمل و جهادرا به شکل والایی تقدیم کرده که در نوع خود به‌ عنوان مصداقی از دفاع از وطن به نمایش گذاشته شد .

۱۰_ دعوت به تقویت جبهه ی [حق] و دور‌انداختن اختلافات تا فرصت را از دست دشمنان به ویژه اشغالگر صهیونیستی که سعی در سوء استفاده از اوضاع نابسامان فلسطین برای طولانی کردن بقای خود و به فراموشی سپرده مساله قدس دارد گرفت.

١١- پيگيرى نتايج گردهمايى در جهت عملياتى كردن آن در كميسيون هاى تخصصى

١٢-تمجيد از فداكاريها و پيروزيهاى اخير ارتش سوريه بويژه در رويارويى تجاوزهاى اخير دشمن صهيونيست كه قلدرى هاى آمريكا و سكوت شرم آور جهانى و عربى بهمراه آن بوده است

١٣- اسلام پيروز است و اسرائيل از بين خواهد رفت و در حقيقت ملت سوريه، فلسطين و محور مقاومت به زودى نماز جماعت را در قدس خواهند خواند ان شاءالله

و در  پايان:

همايش شايسته ترين درودها و تبريكات را به كشور سوريه، ملت و ارتش آن بخاطر پيروزى هاى الهى بر دشمنان ملت[اسلامى] تقديم مي‌كند ؛ چرا كه سوريه پشتيبان تمام كنفرانس ها و گردهمايي هاى وحدت ، يكپارچگى و برادرى و نيز پيروزى هاى متوالى است واين كشور به هيچوجه عقب نشينى نخواهد كرد و كنار ملت هاى آزاده ايستاده و بر آزاد كردن فلسطين پافشارى خواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha