چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رجبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت نخبگان علمی و فرهنگی بسیار در کشور را از جمله دستاورهای مهم انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید بر لزوم تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اظهار داشت: بی شک یکی از مهم ترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی که متاثر از حاکمیت نظام اسلامی بوده ، ناظر به این مساله است که تمام هویت این انقلاب و نظام ما به اسلامیت آن وابسته است.

وی افزود: در پرتو رهنمودهای حضرت امام(ره) و ایثار و فداکاری ایشان و جانبازان و شهدا، در راستای وحدت و یکپارچگی ملت، این هویت در زمان پیروزی انقلاب و طول زمان استقرار نظام اسلامی تاکنون خود را به شکل مشهودی نشان داده است.

وی اضافه کرد: اساساً در جریان تبیین قانون اساسی و مراتب نظام و تدوین و برنامه قوای سه گانه نیز این مساله شاخص بوده است.

ترویج فرهنگ دینی؛ دستاورد مهم انقلاب اسلامی

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) همچنین گفت: ترویج فرهنگ دینی در سطح عامه مردم از دیگر برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است که اگر مقایسه کنیم دوران قبل از انقلاب را با دوران بعد از انقلاب به لحاظ فرهنگ عمومی و مظاهر آن، به خوبی برایمان روشن می شود که انقلاب در طول این مدت چه تاثیر شگرفی در فرهنگ عمومی و مظاهر آن در جامعه ما داشته است.

وی تصریح کرد: نسل جوان امروز به خصوص باید بداند که در زمان طاغوت، در کشور شیعی ایران، مراکز فساد و فحشا به شکل علنی و رسمی وجود داشته و وضع حجاب و پوشش هم به آن شکل بوده که دقیقاً برخلاف یک جامعه اسلامی و شیعی است.

وی افزود: از این حیث یکی دیگر از دستاوردهای فرهنگی انقلاب، ایجاد و توسعه  نهادهایی بوده که ترویج دهنده فرهنگ دینی بوده اند و در طول این چهل سال با وجود همه سختی ها و بعضاً برخی انتقادات و گلایه ها، تلاش های خوبی داشته اند.

تحول در علوم انسانی و اسلامی به برکت انقلاب اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رجبی همچنین ابراز داشت: واقعیت آن است که به برکت انقلاب در عرصه های علمی و فرهنگی قدم های بسیاری در طول این چهار دهه برداشته شده به گونه ای که تولید و عرضه محتوای فراوان در عرصه های علوم انسانی و اسلامی از آن جمله است.

وی گفت: خود همین تحولی که در حوزه علمیه رخ داده ، یکی از برکات انقلاب است به خصوص وقتی ما دوران قبل از انقلاب را با وضع فعلی مقایسه می کنیم، هر چند که کمبودها و نواقص امروز را هم باید برطرف کرد، اما به هر صورت تربیت کادر علمی که خود متاثر از دین و فرهنگ دینی هستند، را نمی توان انکار کرد.

رشد و شکوفایی کادر علمی و مدیریتی؛ دستاورد مهم انقلاب

وی افزود: این نسل جدیدی که در پرتو فرهنگ دینی در کادر متولی جامعه ما رشد یافته و نیز نخبگان علمی و فرهنگی بسیار در حوزه و دانشگاه و همچنین مدیران انقلابی و کاربلد از جمله دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی است که باید این ها را در جامعه به خوبی رسانه ای کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین اظهار داشت: امروز نسل تشنه و مشتاق مکتب و فرهنگ اسلامی و مکتب ناب اهل بیت(ع) در دنیا بسیار است و ما گاه نمی توانیم پاسخگوی این حجم بالای نیازها به خصوص در خارج از کشور باشیم.

صدور انقلاب به دنیا در سایه ترویج فرهنگ دینی و انقلابی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرازی از بیانات امام خمینی (ره) که ما انقلاب خود را به دنیا صادر می کنیم، گفت: به لطف الهی امروز در وضعیتی قرار داریم که فرهنگ و پیام انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان و به خصوص کشورهای منطقه غرب آسیا، نشر پیدا کرده و نظام جمهوری اسلامی ایران برای جوامع مختلف به خصوص مستضعفان جهان به یک نظام الگو تبدیل شده است.

وی افزود: جبهه مقاومت اسلامی منطقه که حماسه های آن در یمن و سوریه و دیگر نقاط را شاهد هستیم به شدت متاثر از نگاه و روحیه و فرهنگ انقلابی ملت ایران بوده است.

رشد کیفی سطح وعظ و خطابه پس از پیروزی انقلاب

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حتی در زمینه وعاظ و سخنرانان دینی متوجه می شویم که سطح مبلغان دینی ما به لحاظ علمی نسبت به قبل از انقلاب ارتقا یافته که حتی برخی این وعاظ و سخنرانان خود ، صاحب نظران و ایده پردازان موثر و جدی در عرصه فرهنگ دینی به شمار می روند.

وی گفت: حتی در زمینه مداحان و مرثیه خوانان و شعرا و اهل ادب و فرهنگ، برکات انقلاب اسلامی را می توان به وضوح مشاهده کرد که به لحاظ کمیت و کیفیت رشد خوبی داشته ایم و در کنار این ها باید به رویش های انقلاب در عرصه هنر نیز اشاره کرد.

وضعیت در سینما و تلویزیون مطلوب نیست

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) همچنین بیان داشت: با این حال متاسفانه وضعیت در عرصه سینما و تلویزیون ، هنوز آن طور که باید در تراز نظام و جامعه اسلامی باشد، مطلوب نیست و امروز ما در این عرصه ها نیاز به هنرمندانی چون مرحوم سلحشور داریم که از عمق جان معتقد بود می شود فیلم و سریالی ساخت که دقیقاً با موازین دینی منطبق باشد و بتواند به رشد و تعالی هنر دینی کمک کند.

وی تاکید کرد: در واقع دستگاه فرهنگی و هنری کشور باید افرادی را تربیت کند که الگویشان چنین هنرمندان دغدغه مند و انقلابی باشد.

وی افزود: در این عرصه ضعف های فراوانی داریم که باید وزارت ارشاد رسالت خود را به درستی انجام دهد و این ضعف ها را برطرف کند؛ با این که وزیر ارشاد فردی آشنا با علوم و معارف حوزوی است اما در این عرصه سهل انگاری بسیار است.

ولنگاری فرهنگی در سینما بیشتر از صدا و سیماست

حجت الاسلام و المسلمین رجبی بیان داشت: البته این سهل انگاری ها و ولنگاری های فرهنگی در عرصه سینما به نسبت صدا و سیما بیشتر است چرا که به هر حال در صدا و سیما اجمالاً کنترل و نظارتی وجود دارد و حال آن که متاسفانه در عرصه سینما گاه آثاری تولید و اکران می شود که پیام و محتوای آن ها حتی برخلاف موازین اسلامی است.

وی با اشاره به این که وجود ابتذال در سینمای ایران ، باعث افزایش نگرانی متدینین کشور شده است، گفت: گویا از نگاه عده ای بدون ابتذال و مسایل انحرافی نمی توان فیلم ساخت که البته باید توجه داشت دست های پیدا و پنهان دشمن نیز در این جا مشغول به کار است که بر حجم این ابتذال بیفزاید.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان دغدغه مند و انقلابی

وی در خاتمه ابراز داشت: از آن سو، برخی فیلمسازان دغدغه مند و انقلابی که آثار شاخصی می سازند نیز باید حمایت شوند که گاه این حمایت ها کمرنگ است و گاهی اصلاً وجود ندارد که امید است در این رابطه شاهد تغییر رویکرد جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.

گفت و گو: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha