پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست آیت الله اعرافی با  معاونین و کادر مدیریت حوزه علمیه استان فارس

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که برای نخستین بار حوزه دارای سند برنامه پنج ساله است که از سال ۹۸ اجرای آن آغاز خواهد شد، گفت: گرچه بسیاری از فعالیت ها در حوزه علمیه جهادی انجام می شود، اما علی رغم همه مشکلات باید پاسخگوی جامعه بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در نشست صمیمی با اعضای جامعه روحانیت شیراز که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه روحانیت انقلاب را پدید آورده است، اظهار داشت:  چهلمین سال تاسیس انقلاب اسلامی عظمت فوق العاده ای است، اگر قرار بود که یک فتوای میرزای شیرازی تاثیر گذار باشد، انقلاب اسلامی هزار برابر از آن بالاتر را نشان داده است و به همان میزان در معرض آسیب هستیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: بسیاری از مردم دنیا می خواهند بفهمند که روحانیت و حوزه به چه معنا است، متاسفانه نتوانسته ایم به نسل سوم و چهارم این عظمت را بفهمانیم.

وی با اشاره به اینکه ما در معرض صدها خطر قرار داریم، از این رو باید به تناسب وضع جامعه پاسخگو بود، خاطرنشان کرد: گرچه بسیاری از فعالیت ها در حوزه علمیه جهادی انجام می شود، اما علی رغم همه مشکلات باید پاسخگوی جامعه بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در سطوح تخصصی و عالی حوزه قم حدود 2 هزار کرسی درس داریم، ادامه داد: در عرصه های مختلف مبانی سیاسی و اقتصادی، حوزه ورود کرده به عنوان مثال در موضوع بانکداری طرحی نوشته شده و به برخی مراجع عظام تقدیم و برای روسای سه قوه هم فرستاده شده است، بر اساس آن بخشی از فرایند ها اصلاح خواهد شد و امیدواریم بخش های دیگر مشکلات نیز رفع شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: در استان ها حدود 20 الی 30 تصمیم برای اجرایی کردن داریم که به تدریج عملیاتی خواهد شد، به عنوان نمونه برای نخستین بار در سال 96 دروس خارج در استان ها رسمیت یافت.

مدیر حوزه های علمیه کشور یکی دیگر از تصمیم ها را افزایش اختیارات مدیریت های استانی حوزه اعلام کرد و گفت: بیش از 200 رشته و گرایش طراحی شده است. همچنین در تبلیغ نیز 30 گرایش طراحی شده است که به ندرت پیاده خواهد شد.

وی بیان کرد: مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت را علی رغم مشکلات اقتصادی به سرانجام رسانده ایم، حدود 400 پایان نامه در ایران پیرامون حوزه ها تدوین شده، بین 90 تا 100 هزار دانشجو در ایران رشته های حوزه ای فارغ التحصیل شده و اکنون نیز همین تعداد تحصیل می کنند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: پذیرش حوزه ها را از حدود 10 هزار نفر به چهار الی پنج هزار نفر رسانده ایم چرا که در صدد نخبه گزینی هستیم.

آیت الله اعرافی به متون حوزه نیز اشاره و ابراز کرد: تحولات مهمی در این بخش رقم خواهد خورد، در موضوع ارتقا شهریه طلاب و اساتید نیز تدابیری اندیشیده شده است و تلاش شده تفاوتی در این میان بین حوزه علمیه قم و استان ها نباشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز برای نخستین بار حوزه دارای سند برنامه پنج ساله است که از سال 98 اجرای آن آغاز خواهد شد، در مسائل مالی هم تلاش خواهیم کرد که حوزه را مستغنی کنیم، همچنین در این بخش باید منابع پایدار شکل گیرد.

آیت الله دستغیب، رئیس جامعه روحانیت شیراز و تولیت آستان حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز در این جلسه، اظهار داشت: امیدواریم حضور آیت الله اعرافی در استان، طلیعه مطلوبی برای همه حوزه های علمیه باشد و در آینده شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha