جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهروزی لک

حوزه/ عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان اینکه دین کاملی که در زمان پیامبر(ص) ابلاغ شد، هنوز تحقق نیافته است، گفت: در حقیقت اکمال دین مربوط به زمان رسول الله(ص) و اتمام و تحقق دین مربوط به زمان امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهروزلک در پنجمین نشست از سلسله نشست های دانش افزایی ولایت فقیه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به تبیین شرایط و گستره اختیارات ولی فقیه پرداخت و با بیان این که در چهلمین سال پیروزی انقلاب باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را همواره مدنظر دانسته و جمهوری اسلامی را به عنوان نخستین حکومت شیعی در عصر غیبت بدانید، گفت: البته حکومت شیعیان از آل بویه تا صفویان امتداد داشته، اما حکومت شیعی در عصر غیبت وجود نداشته و حکومت شیعی حکومتی است که معصوم یا نائب معصوم بر آن حاکم باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)  که فرمودند : «قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین.» گفت: بر اساس این روایت مردی از قم قیام می کند و حدیث دیگری از پیامبر(ص) نیز در این زمینه وجود دارد که گروهی زمینه ساز از مشرق قیام می کنند که زمینه ساز حکوت جهانی حضرت مهدی(عج) خواهند بود و امیدواریم انقلابی از این نوع صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که در طول تاریخ قیامی از قم اتفاق نیفتاده که امیدواریم این خبر مصداقش انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام باشند که میراث دار آن هستیم، بیان کرد: یکی از زوایای مغفول که می طلبد طلاب و روحانیون دنبال کنند دو وجه است که وجه نخست در خصوص امام غائب و وجه دیگر نیز چگونگی ارتباط امام با حاکمیت ولی فقیه است که این مساله حتی در فلسفه سیاسی فارابی خیلی مورد طرح و بحث قرار نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزلک با بیان این که همه می دانید که دین کامل در زمان رسول الله(ص) ابلاغ شده اما تحقق آن دین در جامعه امام مهدی(عج) اتفاق خواهد افتاد، خاطر نشان کرد: در جستجوی تاریخ نیز می بینید که عصر 250 ساله داریم که در آن امام ظاهرند اما عصر دیگری نیز داریم که عصر خودگردانی جامعه شیعی در دوره غیبت است.

وی با بیان این که دین در آغاز خلقت بشر دین بسیطی بوده که اولین بشر یعنی حضرت آدم نیز خود، پیامبر خدا بوده است، ابراز کرد: حضرت نوح اولین شریعت مکتوب و موضوعه را معرفی کرد و به طور کلی از وقتی که اختلافاتی ایجاد و جامعه پیچیده تر شد، به تدریج نیاز به شریعت نیز به وجود آمد و نخستین پیامبر اولوالعزم یعنی حضرت نوح صاحب شریعت و کتاب شد.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که دین کاملی که در زمان پیامبر(ص) ابلاغ شد، هنوز تحقق نیافته است، بیان کرد: در حقیقت اکمال دین مربوط به زمان رسول الله(ص) و اتمام و تحقق دین مربوط به زمان امام زمان(عج) است که ایشان با ظهور خود همه تمام نقص ها را برطرف می کند و کمال قوه ها را به فعلیت می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با بیان این که اظهار دین به معنای آن است که دین ابلاغ شده روزی در عالم خارج نیز محقق خواهد شد، تصریح کرد: ما امروز عملا بین دو موضوع ابلاغ دین کامل در گذشته و تحقق دین کامل در آینده قرار گرفته ایم و یک 250 سال داریم که مقام معظم رهبری نیز کتاب انسان 250 ساله را در مکتوباتشان تا حدودی برهمین اساس آورده اند.

وی با اشاره به این موضوع که آیا صاحب الزمان(عج) در زمان غیبت خود هم برمسائل جامعه اشراف دارند یا نه، اظهار کرد: عرضه رفتار انسان ها عملا به امام زمان(عج) هر روز صبح و شام صورت گرفته و اشراف دارند آنطور که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که مردم اگر خیال می کنند دیوارها مانع اشراف ما بر آن ها می شود امامت را درست نفهمیدند. بنابراین امام اشراف بر اعمال ما دارد اما در دوران غیبت با این که ایشان ظاهر نیستند اما متصدی امور می باشند.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که عملا در 20 سال نخست «ضرورت ظهور امام» و در دوره غیبت «عدم ضرورت ظهور» وجود دارد، خاطر نشان کرد: امامان معصوم ما در طول 250 سال آمدند تا ابلاغ دین کامل را شرح داده و تبیین کنند و به خاطر همین است که اگر امامان را یکی پس از دیگری به شهادت رساندند اما با این حال ضرورتی وجود داشته که امام در جامعه حضور داشته باشد تا بتواند تعلیم و بسط دین را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزلک ادامه داد: از سوی دیگر آن زمان چون ضرورت داشته مباحث را تعلیم دهند، این سنگر نباید خالی می شد، اما وقتی بشر توانست تعلیم کتاب و سنت معصوم را با تعالیم 250 سال ببیند ضرورت ظهور  از بین رفت که بدین سبب امام در پس پرده غیبت قرار گرفت  و اینجا در دوره غیبت به عدم ضرورت ظهور می رسیم.

وی با بیان این که اگرچه در گذشته نیاز بود معلم معصوم بر بشریت حاکم باشد و آنان را اداره کند، اما الان که مباحث تعلیم داده شده است، آگاهان به این تعلیم یعنی فقهای دین می توانند حکومت را در اختیار بگیرند و خودگردانی اتفاق بیافتد، گفت: پس در جامعه عصر غیبت، عدم ضرورت ظهور امام و خودگردانی جامعه شیعی وجود دارد.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) تصدی امور به نیابت از امام معصوم از سوی نائبان را از جمله مولفه های مورد نیاز در خودگردانی جامعه شیعی عنوان و ابراز کرد: در دوران خودگردانی جامعه شیعی نائب امام وظیفه دارد که امور جاری را اداره کند و بر اساس بیان همه فقها وظیفه فقیه اداره امور به نیابت از امام در حدود اختیارات است.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک، ترویج دین کامل و احیای امر امام در عصر غیبت را از دیگر وظائف فقها عنوان و ابراز کرد: فقیه باید احیای امر امامت کند و دوره غیبت دوره استقلال نیست که اگر استقلال بود فقیه می توانست به خود دعوت کند و فقها ابراز وجود کنند اما اینطور نیست و فقیه فقط می تواند به امامی که در امامتش قرار دارد مردم را دعوت و حکومت را ترویج کند.

وی در ادامه با اشاره به الگوگیری از امام و جامعه امام معصوم به عنوان یکی دیگر از وظائف فقها در عصر غیبت، خاطر نشان کرد:  یکی از چیزهایی که در دوره غیبت از آن غفلت داریم این است که که چگونه باید از جامعه موعود الگوگیری کرد و تلاش برای تبلیغ اسلام و امام باید انجام داد اما چیزی که به نظر می رسد مغفول مانده، الگوگیری از امام می باشد.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که ما از امامان تاسی می کنیم اما در خصوص امام مهدی(عج) امر مغفول الگوگیری از آرمان شهر مهدویت است، خاطر نشان کرد: باید در سند چشم انداز 20 ساله و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از جامعه مهدوی به عنوان آرمان شهر اسلامی الگو گرفته شود و از این الگوی ارزشمند باید در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی استفاده کرد و به نظر می رسد یکی از کارکرد های حکومت دوره غیبت الگوگیری از آرمان شهر مهدوی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزلک در ادامه چهارمین کارکرد نائب امام در عصر غیبت را زمینه سازی عام جامعه ظهور و موعود عنوان و ابراز کرد: در این زمینه باید ضمن زمینه سازی عام، امر حضرت را در دنیا و بین خودمان تبلیغ کنیم که این نیز دلالت بر ولایت نبوی دارد و در این قالب مردمانی از مشرق زمین قیام کرده و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی می شوند.

وی در پاسخ به این شبهه که چرا نمی توان شرایط حکومت در دوران غیبت را به پادشاهان واگذار کرد، افزود: شرط حکومت آگاهی به شریعت بوده و فقها هستند که آگاهی به شریعت دارند. اگر از حاکمیت شریعت سخن بگوییم آنان می پذیرند و آن کسی که آگاه به شریعت  است و می تواند شریعت را در جامعه اسلامی اجرا کند، فقیه نام دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    0 0
    سلام علیکم قیافه این آقا به آقای بهروز لک نمی خوره احتمالا تصویر اشتباه باشد