پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ادریس راموز

حوزه/ نشست تخصصی «مواجهه با آسیب های اجتماعی در فضای مجازی»، در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، ادریس راموز، پژوهشگر و مدرّس دانشگاه در نشست حاشیه نمایشگاه دستاورد های تحولی حوزه علمیه خراسان با موضوع مواجهه با آسیب های اجتماعی در فضای مجازی، گفت: هر جامعه برای خود ارزش هایی دارد و زمانی که ارزش ها توسط عناصر درونی و بیرونی مورد تهاجم قرار گیرد آسیب ایجاد می شود.

وی با بیان این که آسیب باید منشا ساختاری داشته باشد یعنی آسیب عموما از طرف ساختاری مشخص شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز متاسفانه الگوی تعاملات اجتماعی در بنیان خانواده دگرگون شده و قطعا بخشی از این تعاملات اجتماعی نیز تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته چراکه فضای مجازی می تواند بر کیفیت زندگی اثرگذار باشد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه اصول حاکمیتی، عرفی و گروه های هم فرهنگ را سه سطح آسیب اجتماعی عنوان کرد که تضاد و کاهش اشتراکات میان این سه سطح منجر به بی تفاوتی و مقاومت فرهنگی در بدنه اجتماعی می شود.

ادریس راموز با بیان این که در جامعه امروز که اینقدر تنوع و گستردگی در موضوعات مختلف را شاهدید، می بینید در حوزه آسیب های اجتماعی چه اندازه شناخت مسائل با مشکل روبرو شده است، خاطر نشان کرد: یکی از گروه های که آسیب اجتماعی را پدید می آورند، گروه های هم فرهنگ هستند که در شهرهای بزرگ تکثری از فرهنگ ها وجود دارند و هر فرهنگی نیز به تبع خود از آداب و رسوم و گویش های مختلفی برخوردار هستند و سبک زندگی هریک متفاوت است.

وی با بیان این که برخی پدیده ها در فضای اجتماعی جامعه همچون بی حجابی نیز آسیب تلقی می شوند که این هنجار ها سبب می شوند نمادهای هویتی به تدریج زیر سؤال بروند، خاطر نشان کرد: بدون شک تضاد و کاهش اشتراکات میان سه سطح آسیب های اجتماعی یعنی حاکمیتی، عرفی و گروه های هم فرهنگ منجر به بی تفاوتی و مقاومت فرهنگی در بدنه اجتماعی می شود.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه مکان و فضا، ارتباطات فرامحلی، واکنش های کنشگر انتخابگر، تکثر، ماهیت شبکه ای، سیالیت قدرت، سیالیت معنا و تنوع ابزار را از جمله ویژگی های فضای مجازی عنوان و ابراز کرد: یکی از ویژگی های فضای مجازی ارتباطات فرامحلی است یعنی می توان با کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کرد و شما در این فضا با مخاطب انتخابگر درگیر هستید.

ادریس راموز با بیان این که در فضای مجازی قدرت از جنس سیال بوده و با قدرت های نرم ارتباط دارید، اظهار کرد: در فضای مجازی معنا در دوره های مختلف تغییر کرده و دچار دگرگونی می شود و روز به روز نیز ارزش های جدیدی بروز می کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha