جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
چین

حوزه/ دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین بررسی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست معرفی دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی ایران، 10 بهمن‌ماه با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی چین در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.

 محمد کشاورز زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در سخنانی، گفت: چهل سال پیش در یازدهم فوریه 1979 انقلاب باشکوه مردم ایران به پیروزی رسید و با اراده مردم و رهبری امام خمینی (ره) نظامی مردم سالار بر روی کار آمد. پس از گذشت چهار دهه، امروز ایران قدرتمندتر از همیشه، به عنوان با ثبات‌ترین کشور منطقه سالگرد انقلاب خود را جشن می‌گیرد. جایگاه و قدرت فعلی ایران درحالی بدست آمده است که در طول این مدت کشور من با فشارهای و محدودیت‌های مختلفی روبرو بود.

وی در خصوص روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و چین اظهار کرد: سابقه روابط دو کشور به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون روابط دو کشور بر اساس دوستی بوده است. تمدن ایران جایگاه محوری در جاده ابریشم کهن داشت و ارتباط و تعاملات دوستانه دو کشور از طریق این جاده تقویت و موجبات پیشرفت و تکامل هر دو تمدن و ملت را فراهم آورد.

عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی ایران در پکن با اشاره به روابط فرهنگی بین دو کشور گفت: رابطه فرهنگی ایران و چین بیانگر دوستی و همکاری این سال‌هاست و انتخاب یک معلم دانشگاه به عنوان رایزن فرهنگی بیان کننده این اهمیت است که متولیان فرهنگی ایران به رویکرد علمی ـ پژوهشی و همچنین، دانشگاهی در عرصه فرهنگ اعتقاد راسخ دارند.

 

گسترش همکاری‌های دانشگاهی بین ایران و چین

جانگ ای لین، رئیس دانشگاه معماری پکن هم در سخنانی، مطرح کرد: روابط چین و ایران به دو قرن قبل از میلادی برمی‌گردد و براساس اسناد تاریخی چینی، جانگ چیان به عنوان فرستاده ویژه چینی به غرب و به سرزمین اشکانیان که ایران امروز است، سفر کرده است و جاده ابریشم را که از چین به روم بوده به عنوان جاده تجاری باز کرده است.

وی ادامه داد: طرح یک جاده یک کمربند پُلی برای ارتباط چین با کشورهای دیگر است و دانشگاه ما یک اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها با عنوان «اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های معماری کشورهای مسیر جاده ابریشم» تأسیس کرده و از دانشگاه‌های ایران دعوت می‌کنیم به این اتحادیه بپیوندند تا همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور را تقویت کرده و به تربیت نیروی انسانی در زمینه معماری و ساختمان‌سازی پرداخته تا برای رونق بخشیدن به توسعه زیربنایی کشورهای مسیر جاده ابریشم خدمت کنند.

وانگ فنگ، استاد دانشگاه نینگ شیا با تأکید بر توسعه روابط بین دو کشور ایران و چین گفت: امروز ما برای جشن 40 سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران جمع شده‌ایم، از لحاظ تاریخی، تمدن ایرانی بخش مهمی از تمدن جهان است. معاشرت، مبادلات و آمیخته بین چین و ایران بیش از 2000 سال پیش که مأموریت رفتن جانگ چیان به نواحی غربی آغاز شد.

وی افزود: تبادل فرهنگی بین دو کشور در سلسله تانگ و سون به اوج رسید. تاکنون در استان سین کیانگ، نینگ شیا، شیان، فوجیان، گوانگ دونگ و دیگر استان‌های چین و استان اصفهان، تبریز و دیگر نقاط های ایران، شمار زیادی از آثار مربوط به این رابطه را حفظ کرده‌اند.

استاد دانشگاه نینگ شیا اظهار کرد: چین همواره یک شریک قابل اعتماد برای ایران است و مایل است همکاری با ایران را در زمینه‌های مختلف تقویت کند، چین و ایران شرکای طبیعی برای ساخت یک کمربند و یک جاده هستند.

وانگ جه جوانگ، رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و آفریقا دانشگاه آنخویی در خصوص اندیشه‌های دیپلماتیک رهبر عالیقدر ایران و اهمیت آن سخنرانی کرد.

در ادامه این نشست، فن هونگ دا، استاد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه شیامن، وو بینگ بینگ، استاد دانشگاه پکن و وانگ نن، سردبیر سابق روزنامه رنمین در خصوص چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران سخنانی بیان کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha