سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از مدرسه علمیه خان شیراز

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: با هدایت و برکت رهبری غیر از ایران در ۱۰۰ کشور حوزه وجود دارد و از بیش از ۱۳۰ کشور در حال تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزار «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی، صبح امروز در دیدار با طلاب مدارس علمیه شیراز که در مصلی برگزار شد با تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: در میان اصحاب پیامبر(ص) و زنانی که در عصر ایشان بوده اند، فاطمه(س) یک الگوی شگفت انگیز بود اینکه بانوی جوانی بیش از 100 آیه در شأن ایشان نازل شود و اینکه بیش از 500 حدیث از شیعه و سنی در شان او نقل شده باشد سخنان کمی نیست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به ویژگی مشترک حضرت فاطمه(س)، زینب(س) و خدیجه(س) اشاره  تصریح کرد: هر سه در فتنه های بزرگ و در بحران های سخت نقش آفرین بوده اند که برای امروز و فردای روحانیت و حوزه که باید مشعل دار جامعه باشد مهم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: این سه بانو در یک نقطه بسیار تاریک و مبهم نقش آفرین بوده اند، حضرت خدیجه(س) هنگامی در کنار پیامبر(ص) ایستاد که همه مخالف حضرت بودند با بصیرت و فهم عمیق حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر(ص) قرار گرفت.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: نقش حضرت زینب(س) بعد ظهر عاشورا بی بدیل است؛ یک زن در متن غربت ها در هنگامی که هیچ نقطه روشنی پیش رو نیست تمام قد با دلی پر از امید با سخن خود دین را زنده نگاه داشت.

وی عنوان کرد: قله های اثرگذار در تاریخ به دو مسیر شر و خیر تقسم شده و راهبری جامعه به دست آنان می افتد؛ بعد از پیامبر(ص) این دو قشر در دو سو و توده های مردم در سوی دیگر ، یک اقلیت هدایت گر که معدود بودند و در سوی مقابل طراحان فتنه بزرگ که آنان هم یک قشر معدودی بودند، جامعه نیز تقسیم به دو گروه شد، گروهی که فریب نغمه شیطان را خورد و گروه دیگر جامعه بزرگی که ساکت شد؛  این تیپ شناسی مدینه است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فاطمه(س) بزرگترین راهبر تاریخی است، ابراز کرد: نقش راهبردی حضرت(س) را در زمان ما امام(ره) انجام داد.

وی عنوان کرد: با هدایت مقام معظم رهبری، غیر از ایران در 100 کشور حوزه وجود دارد و از بیش از 130 کشور طلاب در حال تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: باید خود را آماده سختی های بیشتر و کارهای بزرگتر کنیم. یک پیام از حوزه و انقلاب در برابر موج تهاجم دشمن طنین افکن است، همه باید آماده به جان خریدن سختی ها باشیم، چرا که احساس آرامش در این نبرد بزرگترین خطا است؛ امام(ره) تغییر معادلات عالم را پایه ریزی کرد، در حالی که هیچ گونه امکانی در اختیار نداشت.

وی بر ضرورت آشنایی طلاب با تاریخ حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه در معرض دو قضاوت افراطی و تفریطی قرار دارد برخی حوزه و گذشته و امروز آن را ناچیز و امروز نیز حوزه را عقب می دانند که امر صحیحی نیست، از وظایف طلاب این است که با تاریخ حوزه آشنایی پیدا کنند، برای این امر باید تدابیری اندیشیده شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه در شناخت حوزه ها باید یک فعالیت تحلیلی جامع داشته باشیم، تصریح کرد: گذشته حوزه ها با تمام مشکلات افتخار آفرین است، اگر امروز نیز فردی بیان کند که حوزه عقب مانده است امر درستی نبوده، بلکه حوزه میراث عظیمی دارد، اما اگر در سوی دیگر فردی فکر کند ما به تمام نیاز ها پاسخ گفته ایم این نیز صحیح نیست، حوزه به دلیل دستاوردها در خطر است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که برای نخستین بار و با فعالیت جهادی در دوره جدید، امروز حوزه از 15 سند جامع و برنامه 5 ساله برخوردار است، ادامه داد: حوزه امروز دارای اسناد جامع  و برنامه های متنوعی است، البته مسیر تکمیل آنها ادامه دارد و فعالیت ها در جریان است.

آیت الله اعرافی به نظام آموزشی حوزه اشاره و عنوان کرد: در سطوح عالی باید گرایش هایی پدید بیاید؛ سطح یک هم دقیق خوانده شود، چرا که زیر بنا است، قدرت فکری روحانیت شیعه این است که پایه های فکری قوی داشته است اما باید گرایش هایی نیز پدید بیاید.

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: در نظام رشته ای کنونی، حوزه نمی تواند پاسخ گوی کامل جامعه باشد، از این رو بیش از 200 رشته و گرایش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین شکل گیری گروه های علمی در مدارس تحول بزرگی برای حوزه های علمیه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: حوزه با اعتبار تاریخی که دارد نباید برای اعتبار بخشی به سراغ دیگر مرجع ها برود؛ استاندارد مدارک حوزه بسیار بالا است.

بر پایه این گزارش، در ابتدای این مراسم برخی از طلاب به بیان دغدغه های خود از جمله وضعیت اقتصادی جامعه، اخلاقی و تربیتی، معیشت، مدرک تحصیلی، دروس حوزه و ... پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha