پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین میرزا خانی استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) در اوج تبلیغات منفی دشمن، قیام کرده و به جهانیان نشان دادند که اسلام زنده هست و برای همیشه زنده می ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام میرزاخانی در نشست اخلاقی تربیتی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، بیان کرد: هدف از آفرینش انسان، رسیدن به سعادت و کمال است که عده ای این مسیر را به خوبی طی نموده و به مرحله صعود که حالت استثنایی است، دست خواهند یافت، اما برخی با اراده خویش و تغییر مسیر صحیح، هدف را گم کرده و به مرحله سقوط می رسند که متاسفانه این حالت اکثریت را تشکیل می دهد.

وی سوره مبارکه تین را موید کلام خود قرار داد و افزود: خداوند متعال سقوط کنندگان را به اسفل سافلین بر می‌گرداند مگر صاحبان ایمان و عمل صالح را؛ یعنی انسان هایی که وجود خود را به حق رسانده، از غیر او روی برمی گردانند و عمل صالح انجام می دهند، عملی که مورد رضایت خداوند متعال است. «إلَّا الّذینَ ءامَنوا و عَمِلُوا الصّالِحاتِ فلَهُمْ أجرٌ غَیرُ مَمْنونٍ».

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به سوره عصر، توضیح داد: سوره عصر نیز از جمله دلایلی است که می توان در این باب به آن استناد کرد، اگرچه کلمه "عصر" به معانی متعددی همچون؛ روزگار، وقت خاص آخر روز، عصر نبوت و عصر ظهور حضرت حجت عجل الله به کار رفته ولی دوره و زمانی است با عظمت که خداوند در این سوره بدان قَسَم یاد نموده است.

حجت الاسلام میرزاخانی ادامه داد: بر اساس آیات شریفه این سوره، تمام انسان ها در حال خسران و زیانند مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده، هم خود به سوی حق رفتند و هم سفارش به حق نمودند، لذا طبق آیات شریفه از این سوره مبارکه؛ کسی که عروج، صعود و ترقی نداشته باشد در حال سقوط است، هر چند راه را فهمیده باشد چرا که از عمر که به عنوان سرمایه زندگی به خوبی استفاده نکرده است.

وی به زندگی طبیعی و غیر طبیعی انسان ها اشاره کرد و گفت: انسان هرگاه به مرحله بلوغ طبیعی می رسد با چهار مسیر روبرو می شود که عبارت است از؛ حیوانیت، سبعیت و درندگی، شیطنت و مسیر عقلانیت و انسانیت؛ که هر انسانی با انتخاب یکی از این راه ها به شقاوت و یا سعادت و کمال می رسند.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به حاضران، بر خودسازی تاکید کرد و افزود: حال که در این جرگه خدمت رسانی به طلاب قرار گرفتید، خود را با هدف خلقت تطبیق دهید، زمینه صعود و تکامل را برای خود و دیگران ایجاد کنید، آنان را با اهداف دین آشنا نموده و از سقوط نجات دهید.

حجت الاسلام میرزاخانی اضافه کرد: طلاب علوم دینی امانت هایی هستند که حفظ این امانت و خوب پرورش دادن وظیفه شماست، لذا با اثرگذاری آنان در جامعه، شما نیز از پیامدهای آن برخوردار می شوید.

وی بار دیگر بر مسئولیت خطیر کارکنان حوزه تاکید کرد و افزود: شاگردانی تربیت کنید که فاطمی فکر کنند و فاطمی رفتار کنند، طوری که همچون حضرت فاطمه(س) در مواقع حساس با بصیرت به میدان آمده و افق دیدشان باز و بلند باشد.

حجت الاسلام میرزاخانی در پایان با اشاره به سالروز پیروزی 40 سالگی انقلاب اسلامی و تاکید بر حفظ نظام، خاطرنشان کرد: امروزه تبلیغات سوء علیه دین و نظام بسیار است، امام خمینی(ره) نیز در اوج این تبلیغات بودند که قیام کرده و به جهانیان نشان دادند که اسلام زنده هست و برای همیشه زنده می ماند، لذا در این عصر وظیفه همه ماست که از اسلام و نظام به خوبی دفاع کرده و در راستای ترویج اهداف آن بکوشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha