جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دوازدهمین گردهمایی خواهران مبلغ استان قم-حجت الاسلام کعبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: رسالت و مأموریت حوزه انقلابی، حفظ و توسعه علوم اسلامی است که در گذشته در حاشیه بود. هم اکنون حوزه در متن است. وقتی در متن باشد، دشمن هم دارد و باید با این دشمن مبارزه کرد، همچنان که دشمن همه هدفش تخریب حوزه از درون است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در مراسم گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر که در مدرسه علمیه صدوقی فاز دو قم برگزار شد، با اشاره به موضوع حوزه انقلابی گفت: انقلاب اسلامی باز آفرینی انقلاب رسول الله(ص) در دوران معاصر است که هم از لحاظ مبانی، رهبری، شیوه، اهداف، مأموریتها،  با انقلاب رسول الله(ص) قابل مقایسه و در امتداد آن است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب ایران  قطعه ای از تاریخ اسلام است و باید با این قطعه مقایسه کرد نه با انقلاب روسیه و اگر این مقایسه شود، اشتباه است،گفت: معتقدیم انقلاب ایران در امتداد انقلاب پیامبر(ص) است چون انقلاب ایران در ماهیت و اهداف با آن انقلاب پیامبر(ص) یکی بود، برای همین  باید تناسب نهضت را همان گونه که هست، بررسی کنیم.

وی عنوان کرد: تاریخ انقلاب پیامبر(ص) دارای دوره هایی بود. اولین دوره، راه‌اندازی اسلام است که 23 سال طول کشید، این دوره، و مشهور به پایان رسالت سایر انبیاء الهی است. اما راه اندازی اسلام برای رسیدن به اهداف بلند، آشنایی و تحقق عدل، تحقق حیات طیبه و توحید بوده است و نهال اسلام به وسیله پیامبر(ص) در طول 23 سال کاشته شد و مأموریت پیامبر (ص) این بود که  اسلام را به عنوان دین سعادت بخش معرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: دوره دوم، حفظ اسلام بود و قهرمان آن حضرت علی(ع) است. اگر چه زود هنگام انحرافاتی در رهبری اسلام اتفاق افتاد، اما با تلاش حضرت، فرزندان ایشان، حضرت زهرا(س)، نهضت عاشورا و تلاشهای اهل بیت(ع) به شکلی اسلام حفظ شد. اما این اهل بیت(ع) برای حفظ اسلام چه کردند، دو نظریه مطرح است. بعضی ها معتقدند که حضرات معصومین(ع) به دلیل حضور خلفاء نتوانسته عملا کاری برای حفظ اسلام انجام دهند و دین و حضور اهل بیت(ع) حاشیه ای و انزوا گرایانه به استثناء امام سوم(ع) بود که با شهادت ایشان به حادثه به پایان رسید.

عضو خبرگان رهبری افزود: افرادی هم براین باورند که حضرات معصومین(ع) در متن جامعه بودند. برای حفظ دین تلاش کردند. این همان نگاه حق است و در این رابطه به کتاب 250 ساله رهبرانقلاب در مورد مبارز بودن اهل بیت(ع) می توان مراجع کرد.

وی عنوان کرد: دوره سوم، حفظ پایدار اسلام بود که خود دارای دو مقطع نقش اهل بیت(ع) و نائبان در دوران پسا غیبت است. علمای راستین و مراجع نقش ائمه(ع) را باز تولید کردند تا دین حفظ شود و هر کدام به شکلی مانند حفظ میراث اهل بیت(ع)، پاسخ گویی به نیازها و مسائل شرعی، راه اندازی مدارس اجتهاد و شکل دیگر همکاری با حکومت جائر برای حفظ دین مانند خواجه نصیرطوسی در برخورد بامغول و... بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: دوره چهارم تاریخ انقلاب پیامبر(ص) انحطاط و بازگشت به عقب و تنازل از اسلام است. این دوران همزاد با انقلاب صنعتی در غرب شروع شد. غربی ها با حذف دین بر پایه انقلاب صنعتی به رونق عمرانی رسیدند و سکولاریزم در غرب شکل گرفت. آنها پیشرفت کردند، ولی مسلمانان عقب مانده شدند و سؤال ایجاد شد، چرا مسلمانان عقب ماندند. بعضی گفتند مقصر دین است، بعضی گفتند به خاطر تشکیل قانون و علم های وارداتی غرب است.

عضو خبرگان رهبری افزود: این مسائل باعث بی دینی شد و هر کسی می خواست پیشرفت کند، باید بی دین می شد. این مسئله عقب ماندگی، در زمان حزب کمونیست بیشتر مشاهده شد. باید گفت  این از دوره های سخت برای انقلاب پیامبر(ص) بود.

وی عنوان کرد: دوره بعدی انقلاب پیامبر(ص)، بیداری مسلمانان است. علما، مجاهدین و روحانیون معتقد بودند اگر به قوانین اسلام عمل کنیم، باعث پیشرفت می شود. در دوره ای سیدجمال الدین اسدآبادی و مرحوم نائینی پرچم دار شدند و در آگاه کردن ملت تلاش کردند.  و معتقد بودند براساس مبانی اسلام می توانیم پیشرفت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: دوره آخر انقلاب پیامبر(ص)، شاهد وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بودیم. این انقلاب باعث تحقق حاکمیت اسلام شد، چون انقلاب بر محور اقتدار، مرجعیت شیعی و رهبری پایه ریزی شد و چند مؤلفه در انقلاب بود. اولین مؤلفه مکتب اسلام ناب محمدی(ص) برپایه آموزه های برخواسته از اجتهاد شیعی، رهبری امام راحل، شبکه عظیم روحانیت با رهبریت مساجد و جلسات قرآنی، همراهی دانشجویان متعهد، حضور مردم در صحنه در همراهی با امام راحل، صبر، استقامت و بسیج همه ظرفیت های عمومی بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: در ادامه، شاهد شکل گیری انقلاب ارزشی، الهی، مسالمت آمیز و غیر مسلحانه بر پایه اسلام بودیم و این انقلاب با شتاب و جهش سریع پیروز شد به گونه ای که انقلابیون به غیر از امام راحل باور نمی کردند که همچین اتفاقی مهمی در کشور بیفتد و نظام 2هزار و 500 ساله شاهنشاهی سرنگون شود.

عضو خبرگان رهبری  با اشاره به 4 دهه اتفاقات مهم برای انقلاب اسلامی از سوی دشمنان گفت: در این 4 دهه حوادث زیادی اتفاق افتاد و کسی باور نمی کرد، انقلاب دوام بیاورد. در همان ابتدای پیروزی انقلاب، کسی از امام راحل سؤال کرد« نهضت ملی نفت که به وسیله مرحوم کاشانی آغاز شده بود در همان ابتدای راه شکست خورده و بعد امریکاییها، شاه را برگرداندند، چه ضمانتی است آمریکا،  دوباره شاه را برنگرداند. امام راحل جواب دادند «نهضت ما، نهضت اسلام است نه نفت؛ ما به دنبال حاکمیت اسلام هستیم و ثانیا پشتوانه این انقلاب، مرجعیت است که نائب عام است و نمی گذاریم شاه برگردد».

وی  با اشاره به معنای حوزه انقلابی عنوان کرد: انقلاب اسلامی مولد حوزه ها و مرجعیت است و بعد از انقلاب باید حوزه ها را حفظ کنند و نمی توانند خود را از انقلاب جدا کنند چون هدف از انقلاب حفظ اسلام و نشر است و به همین دلیل باید نظام آموزشی و تبلیغ و همه ابعاد حوزه ها متناسب با حفظ اسلام متحول شود، این همان حوزه انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: اگر به دنبال تحول و حوزه انقلابی هستیم، حوزه بعد از انقلاب باید تبدیل به فقه حکومتی، محور امامت و ولایت که یکی تحول در فقه است، شود. این تحول در این 4 دهه، برخواسته از فقه اهل بیت(ع)، تلاش برای امت سازی و احیاء امت اسلامی و تلاش برای جهانی شدن حوزه شده است.

این استاد حوزه ادامه داد: رسالت و مأموریت حوزه انقلابی، حفظ و توسعه اسلامی است که در گذشته در حاشیه بود. هم اکنون حوزه در متن است. وقتی در متن باشد، دشمن هم دارد و باید با این دشمن مبارزه کرد، همچنان که دشمن همه هدفش تخریب حوزه از درون است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارداشت:  اگر حوزه در حاشیه باشد نیازی نیست با دشمن مبارزه کند چون فعالیت ندارد، اما حوزه  که می خواهد مبارزه کند و دشمن را ناکار آمد نماید،  باید در متن باشد. از طرفی دشمن تلاش می کند این حوزه را از کار بیندازد. دشمن برای از کارانداختن حوزه طراحی ویژه ای کرده و حتی برای حضور مراجع آینده در شهرهای خاص اروپا برنامه ریزی وسیعی کرده است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: قبلا دشمن دنبال نفوذ بود، اما در حال حاضر دنبال مرجع سازی است. تخریب روحانیت و ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت، اختلاف بین روحانیت، عبور از ولایت فقیه با پرچم مرجعیت و تشریفاتی کردن مرجعیت و بازسازی سکولاریزم و بازگشت به گذشته از دیگر برنامه های دشمن برای حوزه و مرجعیت است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به چالش های پیش روی انقلاب گفت: بی تدبیری مسئولان اجرایی و طراحی سازش با آمریکا و خسته جلوه دادن مردم از تداوم انقلاب از جمله مواردی  است که دشمن به دنبال اجرای آن است. در همین رابطه برخی در درون کشور معتقدند، برای توسعه پیدا کردن باید به سمت غرب رفت و برای همین مسئله باید مذاکره کرد. هم اکنون بعد از برجام، باز هم دنبال آمریکا و ترامپ هستند.

وی با اشاره رسالت حوزویان در مقابله با این نوع تفکرات ودشمنی ها عنوان کرد: در حال حاضر وظیفه روحانیت و حوزه ها  پیروی کردن از ولایت فقیه که همان نظریه امام راحل و تبیین کردن خط ایشان است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha