پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت (ع) بیجار گفت: طلاب باید در کنار مسئله آموزش و تعلیم به مسئله پژوهش و تحقیق نیز به همان اندازه اهمیت دهند و خدایی ناکرده از این موضوع مهم غافل نشوند، زیرا یک روحانی و یک طلبه خوب و با علم باید یک پژوهشگر برجسته باشد.

حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از مهمترین و اصلی ترین اصول ائمه اطهار(علیهم السلام) و بزرگان دین بعد از اعتقادات به اصول و فروع دین، مسئله تحقیق و پژوهش است.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت(ع) بیجار ادامه داد: طلاب باید در کنار مسئله آموزش و تعلیم به مسئله پژوهش و تحقیق نیز به همان اندازه اهمیت دهند و خدایی ناکرده از این موضوع مهم غافل نشوند، زیرا یک روحانی و یک طلبه خوب و با علم باید یک پژوهشگر برجسته باشد.

این استاد حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: البته آموزش و پژوهش لازم و ملزوم همدیگر هستند، یعنی اینکه آموزش امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پژوهش را در اختیار طلبه قرار می دهد و به اصطلاح نقشه راه را برای وی ترسیم می کند.

حجت الاسلام مبارک آبادی گفت: امام صادق(ع) که یکی از بزرگان دانش و علم در جهان اسلام بوده است در حدیثی درباره اهمیت و جایگاه پژوهش می فرمایند: «اکتب و بثّ علمک فی اخوانک فان متّ فأورث کتبکَ بنیکَ فانّه یأتی علی النّاس زمان هرج لا یأنسون فیه إلاّ بکتبهم»/ دانش خویش را به نگارش درآر و در میان برادرانت گسترده دار؛ و چون مرگت فرارسد، نگاشته های خویش را برای فرزندانت به ارث گذار که مردمان را روزگاری پریشان در پیش است که در آن به جز نوشتار همدمی ندارند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با حوزویان به اهمیت ویژه پژوهش در حوزه ها اشاره داشته اند، گفت: معظم له در این دیدار فرمودند:« بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزه های علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است».

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت(ع) بیجار ادامه داد: همچنین مقام عظمای ولایت درباره حوزه و جایگاه والای آن می فرمایند:« حوزه علمیه، کارخانه عظیم  انسان سازی است که باید دائم محتوی دینی تولید کند، حوزه باید کتاب، و همچنین انسان های و متدین و متفکر تربیت نماید. تولید کتاب، عالم و انسان در مرحله تحقیق و پژوهش بدست می آید».

حجت الاسلام مبارک آبادی گفت: لذا با توجه به اینکه سراسر تعالیم و دستورات اسلامی براساس پژوهش و تحقیق بنیاد نهاده شده است، بنابراین حوزه ها و مدارس علمیه باید مسئله پژوهش را در بین طلاب نهادینه سازند تا با این کار زمینه پویایی هرچه بیشتر حوزه ها و مدارس علمیه در کشور را فراهم آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha