جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بیانیه پایانی همایش

بیانیه پایانی نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان در جلسه پایانی با حضور مهمان‌های داخلی و خارجی در هتل ولایت قرائت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، بیانیه پایانی نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان در جلسه پایانی با حضور مهمان‌های داخلی و خارجی در هتل ولایت قرائت شد. 

متن این بیانیه بدین شرح است:

"به یاری خداوند متعال، اولین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) وگفتگوی ادیان با تاکید بر سیره و سنت آن امام و معرفی الگوی شخصیتی آن حضرت به‌ویژه در حوزه تعامل بین ادیانی، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای سیاست‌های راهبردی، امام خمینی(قدس‌سره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) در تعامل با ادیان، همچنین جهت توسعه فضای گفتگو، گسترش فهم مشترک و ارتقاء و بسط اندیشه و آگاهی میان پیروان ادیان، با حضور بیش از دویست تن از شخصیت‌های برجسته و عالم دینی و جمع فراوان فرهیخته از جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، یونان، کنیا، آفریقای جنوبی، تانزانیا، رومانی، لبنان، تونس، سوریه و ... با ارائه بیش از یکصد مقاله و سخنرانی در کمیسیون‌های تخصصی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (دهم و یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷) در تالار قدس آستان قدس رضوی و تالارهای بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد. 
 
شرکت‌کنندگان در این دوره از همایش ضمن قدردانی از میزبانی شایسته آستان قدس رضوی به ویژه تولیت معزز آستان قدس و دیگر نهادهای علمی و فرهنگی مشارکت کننده در برگزاری این همایش، طی دو روز جلسات تخصصی کمیسیون ‌ها و نشست‌های عمومی به موارد زیر تاکید نمودند: 
1- اصل تعامل و گفتگوی سازنده میان دینداران و پیروان ادیان گوناگون و حل اختلافات بر اساس اصل تمدن و مدارای رفتاری و اخلاقی با عمده‌ترین پیام و پاسخ برگرفته از سیره حضرت امام رضا(ع) بویژه برای برون رفت انسان امروز از چالش‌های پیش روی او بشمار می‌رود. 
2- در دوران معاصر گفتگوهای دینی موثرین و مناسب‌ترین راهکار جهت رهایی از پیامدهای افراط‌گرایی و خشونت بشمار آمده بهره وری از سیره و سنت تاریخی بزرگان دین به‌عنوان الگوهای مناسب برای شناخت الزامات و بایسته‌های مناظره و گفتگوهای دینی در دوره معاصر می‌باشد. 
 
3- خدامحوری و اعتقاد به امر قدسی و احترام به شان و جایگاه انسان، کانون محوری و مشترک همه ادیان الهی به شمار آمده و تقویت باور و ایمان به خدا، تاثیر بسیاری در رشد و تقویت اخلاق و ارزش‌های معنوی برای انسان بدنبال دارد. 
 
4- عدالت و محبت به عنوان دو اصل محوری در منشور اخلاقی ادیان به شمار آمده و بر لزوم زندگی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان تاکید دارد و این الگوی رفتاری نیز در سیره رضوی(ع) بر اساس صحبت و عدالت مبتنی بر بردباری و تاکید بر احترام متقابل به مخالفان شکل گرفته است. 
 
5- گفتگوی ادیان به پایه عقلانیت و حیانی، عقلانیت فطری و عقلانیت معرفتی مهمترین و بنیادی ترین منطق برای گفتگو، تفاهم، توافق، هم‌فکری، دیگرپذیری، صلح و زیست مسالمت آمیز میان ادیان بشمار می‌آید. 
 
6- شرکت‌کنندگان در این همایش ضمن تاکید بر ضرورت استمرار گفتگوهای دینی و فرهنگی، از مسئولین و مردم جمهوری اسلامی ایران، به جهت پایداری و مواضع ثابت‌شان در حمایت از آرمان‌های عدالت محور، صلح عادلانه جهانی و اهتمام و مساعی صادقانه‌ای که در مسیر گسترش تعامل و گفتگوی میان ادیان صرف نموده‌اند قدردانی بعمل آورده و از هرگونه تلاش خالصانه حمایت می‌نماید.  
 
۷-حاضران در همایش ضمن تاکید بر ضرورت و همکاری متقابل تمام پیروان ادیان الهی، پایان دادن به نزاع‌های داخلی و منطقه‌ای با تمرکز بر نقاط مشترک و دعوت به گفتگو را توصیه نموده، مخالفت خود را با هرگونه تعامل یک‌سویه در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌دارند. 
 
در پایان این همایش شرکت‌کنندگان نسبت به موارد زیر توافق به عمل آوردند:
  
۸ – با توجه به اهمیت تداوم و استمرار گفتگوهای  دینی، پیشنهاد گردید دبیرخانه دائمی امام رضا( ع) و گفتگوهای ادیان، به دلیل ظرفیت‌های علمی فرهنگی موجود در آستان قدس رضوی و مرجعیت بنیادین امام علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در پایه‌گزاری مکتب گفتگوی ادیان در جهان تاسیس و این دبیرخانه با جلب همکاری  مشارکت سایر مراکز دینی و فرهنگی و علمی ایرانی و غیرایرانی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مربوط به ادامه همایش‌ها و نشست‌ها ، چاپ و نشر کتاب و فصلنامه، راه‌اندازی سایت و همچنین فراهم‌سازی امکان ارتباط مستمر میان اعضاء دبیرخانه را بر عهده گیرد. 
 
۹- توجه ویژه به شیوه تعامل و همکاری بین ادیانی در ارائه پیشنهادها و راهکارهای علمی و تربیتی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی مشترک تمام جوامع، مورد اهتمام قرار گرفته و مقرر گردید همه پژوهشگران، یافته‌های علمی و تجارب خویش را جهت ارائه در نشست‌های تخصصی بعدی در اختیار دبیرخانه مرکزی قرار دهند. 
 
۱۰- پیشنهاد می‌گردد این همایش از سوی دبیرخانه مرکزی بصورت دوسالانه  سراسری برگزار و نشست‌های دوره‌ای و منطقه‌ای در طول سوال نیز با همکاری و مشارکت سایر اعضاء در داخل و کشورهای دیگر بر حسب توافق و هماهنگی برگزار گردد و در این فاصله، اعضای محترم دبیرخانه و دانشمندان و علمای ادیان با رویکرد میان فرهنگی و بین رشته‌ای در تعاملات آکادمیک با مراکز معتبر بین‌المللی مرتبط قدم بردارند.

۱۱-در پایان بار دیگر از کلیه دست اندرکاران و برگزار کنندگان این همایش و همه شخصیت‌های دینی و پیروان ادیان که در این دوره از گفتگوها شرکت داشتند تشکر و قدردانی بعمل می‌آید. 
 
درود بر ارواح همه شهدا 
والسلام علی من اتبع الهدی"

 

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha