پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید شبیری

حوزه/ مدیر گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت تحصیل مهارت در حدیث شناسی برای طلاب علوم دینی، گفت: یکی از سودمندترین کارها برای یک پژوهشگر رجالی مطالعه کتاب رجال مرحوم کشی و دقت در واژگان مرحوم نجاشی همراه با ملاحظات فراوان در اسانید کتب روایی و جایگاه راویان در آن میباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست علمی رجال پژوهی در حاشیه نمایشگاه دستاورد های تحولی حوزه علمیه خراسان با موضوع «انگاره های گوناگون در کارآمدی دانش رجال» برگزار شد.

حجت الاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری در این نشست ضمن معرفی برخی از کتب رجالی، گفت: برای کسانی که می خواهند گام های ابتدائی را در پرداختن به کلیات دانش رجال بردارند، کتاب «القواعد الرجالیة» محمدباقر ایروانی گزینه مناسبی می باشد.

وی با اشاره به رویکرد مقدماتی و آموزش مرحله ای در کتاب آقای ایروانی، کتاب «اصول علم الرجال» آقای عبدالهادی فضلی و «کلیات فی علم الرجال» آیت الله سبحانی را به عنوان گزینه های مناسب دیگر بیان کرد.

حجت الاسلام سیدشبیری با اشاره به ضرورت تحصیل مهارت در حدیث شناسی برای طلاب علوم دینی، بیان کرد: پس از ملاحظه این کلیات که حداقل به اعتقاد بعضی جزء مسائل علم درایة الحدیث می باشد، یکی از سودمندترین کارها برای یک پژوهشگر رجالی مطالعه کتاب رجال مرحوم کشی و دقت در واژگان مرحوم نجاشی همراه با ملاحظات فراوان در اسانید کتب روایی و جایگاه راویان در آن است.

وی با بیان این که کسب مهارت سند شناسی متوقف بر آشنایی با ذات، وصف، طبقه و دیگر نکات مربوط به راویان احادیث است، افزود: به همچنین مرحوم ملا علی کنی در «توضیح المقال» دانش رجال را اینچنین تعریف کرده: « العلم الموضوع لتشخیص رواة الحدیث ذاتاً و وصفاً، مدحاً و قدحاً أو ما فی حکمه ».

حجت الاسلام شبیری با اشاره به تعریف های مختلفی که از علم رجال مطرح شده است، گفت: در مجموع می توان گفت تنها علمی که متکفل شناخت احوال راویان حدیث و ویژگی های تاثیرگذار آنها در پذیرش روایات است، دانش رجال می باشد.

وی ضمن بیان وجود رویکرد های حدیثی متفاوت، به اختلاف در کارآمدی دانش رجال اشاره و ابراز کرد: هرچند دلایل مختلفی بر عدم نیاز به علم رجال یا عدم حجیت منابع آن یا عدم کارآمدی فرایند رجالی در بررسی صدوری احادیث توسط بعضی اخباری ها و حتی اصولی ها از قدما و متاخرین مطرح شده است، ولی با بررسی آنها می بینیم حتی بر فرض پذیرش، هیچ یک نمی تواند به طور کلی نیاز به منابع رجالی و ناکارمدی مطلق دانش رجال را ثابت کند و اصلا در بسیاری از موارد این ادله را برای این غرض طرح نکرده بودند، بلکه درصدد استفاده نکاتی دیگر مثل لزوم دقت بیشتر در باقی قرائن صدوری حدیث بوده اند.

مدیر گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: معیار در دیدگاه های دانشمندان رجالی شیعه نیز فقط بیان صداقت و دروغگویی راویان نبوده است بلکه نکات بسیار بیشتری را مورد ملاحظه قرار می دادند، این شیوع پدیده کذب و احادیث دروغ و راویان دروغگو در احادیث عامه بوده است.

شایان ذکر است؛ گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، «دوره تخصصی علوم حدیث» برگزار می کند و همچنین از مقالات علمی جهت نشر در دو فصلنامه «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» حمایت می کند؛ متقاضیان می توانند با مراجعه به دفتر مدرسه آیت الله العظمی خوئی (ره) یا تماس به شماره 09339039220 نسبت به ثبت نام در دوره ها یا ارسال مقالات اقدام نمایند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha