سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: به منظور ایجاد و استقرار و رسمیت یافتن دروس خارج در استان ها، با توصیه های مراجع عظام تقلید به ویژه آیت الله العظمی مکارم شیرازی، شورای عالی حوزه اقدام به انتخاب هیئتی برای بررسی محتوای دروس خارج رایج و یا بزرگانی که قصد برگزاری درس خارج را دارند، کرد و از طریق این هیئت ارزیابی ها انجام و پس از تایید، دروس رسمیت می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی، شامگاه شنبه در نشستی با اعضای جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس که در مصلای شیراز برگزار شد، به دیدار اخیر خود با آیت الله العظمی مکارم شیرازی اشاره کرد و گفت: در دیداری که اخیرا با معظم له پیرامون سفر به شیراز داشتم ایشان فرمودند «سلام من را به همه برسانید».

مدیر حوزه های علمیه کشور به توجه آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: الحمدلله ایشان در کمک کردن به حوزه های علمیه به ویژه حوزه استان فارس، توجه خاصی دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت حوزه در دوره جدید تلاش کرده تا دیدگاه هایی که وجود دارد را جمع بندی کند، اظهار داشت: تحلیل جامعی از ظرفیت ها و مشکلات ضروری حوزه علمیه تهیه و سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری نیز ارائه شده است.

 

تدوین اسناد جامع راهبردی

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه هم اکنون از اسناد جامع راهبردی برخوردار است، افزود: از ابتدای سال 98 اجرای برنامه پنج ساله نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: ذیل نظامات جامع و در درون برنامه پنج ساله ده ها برنامه تحولی نیز ارائه شده، حمایت از تحقیقات عمیق در همان شکل سنتی انجام خواهد شد و البته در کنار آن معتقد هستیم حوزه باید پاسخگوی دنیای معاصر نیز باشد.

عضو شورای حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اکنون حدود 20 طرح راهبردی آماده عملیاتی شدن است که تحولات مهمی را در حوزه به دنبال خواهد داشت.

 

گره گشایی از مشکلات نظام

آیت الله اعرافی عنوان کرد:حوزه با بهره گیری از متخصصان حوزوی در بسیاری از مقولات مورد نیاز نظام اسلامی ورود پیدا کرده، از جمله مسئله بانکداری و اقتصاد اسلامی که نتیجه آن در اختیار مسئولان نظام اسلامی قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که بیش از 500 درس خارج در قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از آنان صحبت های جدیدی دارند و برخی هم می خواهند همان نظام گذشته باقی بماند، اما حوزه باید پاسخگوی جامعه و نیازهای امروز باشد.

 

تشکیل هیئت ارزیابی دروس خارج استان ها 

وی به نظام ارزیابی دروس خارج حوزه اشاره کرد و بیان داشت: به منظور ایجاد و استقرار و رسمیت یافتن دروس خارج در استان ها، با توصیه های مراجع عظام تقلید به ویژه حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شورای عالی حوزه علمیه اقدام به انتخاب هیئتی برای بررسی محتوای دروس خارج رایج و یا بزرگانی که قصد برگزاری دروس خارج را دارند، کرد و از طریق این هیئت ارزیابی ها انجام و پس از تایید، دروس رسمیت می یابد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه 270 رشته و گرایش در حوزه تعریف شده، تاکید کرد: این امر یکی از 100 فعالیت بخش آموزش است.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: فرایند اداری حوزه نیز باید به روز تر شود که البته این مهم در حال پیگیری است. همچنین طرح های دیگری از جمله هنر و رسانه در حال اجرایی شدن است.

 

حوزه با برنامه ریزی می تواند روی پای خود بایستد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به بحث منابع پایدار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: احیای موقوفات چند استان می تواند تمام حوزه های کشور را تامین کند، از این رو احیای موقوفات می تواند در مسائل مالی کمک شایانی داشته باشد؛ حتما حوزه با برنامه ریزی می تواند روی پای خود بایستد.

آیت الله اعرفی با بیان اینکه موقوفات در استان ها باید احیا شود، ادامه داد: البته مشکلاتی وجود دارد پیرامون این موضوع که باید برطرف شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه تمام بودجه حوزه به اندازه یک یا دو دانشگاه تهران است، ادامه داد: به لحاظ عرفی حوزه می تواند تمام کارهای خود را انجام داده و حتی ده برابر آن را توسعه دهد.

 

ضرورت تشکیل شورای نهادهای حوزوی در استان ها

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه بر ضرورت تشکیل شورای نهادهای حوزوی در استان ها تاکید و اظهار کرد: حدود 30 عنوان برنامه برای استان ها در نظر گرفته شده که به تدریج عملیاتی خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله در ستاد مرکزی تدوین شده، خاطرنشان کرد: مدیریت های استانی موظف هستند برنامه پنج ساله برای استان تدوین کنند.

 

برگزاری سطح پنج در دستور کار است

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: برگزاری سطح پنج در نظام آموزشی حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha