پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

​حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: یکی از ارکان علم آموزی پژوهش و تحقیق است که هم زاینده علوم جدید است و هم آموخته های علم آموزان را تثبیت می کند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از کردستان، حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه، صبح امروز در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان ضمن تبرک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: پژوهش است که مرزهای علم را پیش می برد و بر رونق آن می افزاید. حوزه علوم اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و با تحقیق و پژوهش تفکرات جدیدی به وجود می آید و نظرات جدید در سایه پژوهش  مورد نقد و بررسی دیگر متفکران قرار می گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: قرون و اعصار گذشته خود شاهد تلاش و مجاهدات علمی علمای اسلامی بخصوص علمای شیعه در پیشبرد علوم اسلامی از راه تحقیق و پژوهش بوده اند و همپای نیازهای زمان خود پاسخگوی مسایل و خواسته های علمی زمانه ی خود بوده اند.

این استاد حوزوی ادامه داد: امروزه با پیشرفت علم و بوجود آمدن موضوعات جدید و نیاز تطبیق آموزه های دینی با این موضوعات و علوم جدید، نیاز به پژوهش و همسان سازی مسایل دینی با پیشرفت های علمی بیشتر احساس می شود و این تنها از رهگذر پژوهش امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: از سویی کارهای علمی و پژوهشی یکی از پرهزینه ترین امور است از نظر نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار و بودجه های لازم برای تامین نیاز های پژوهشگران و پژوهشگاه ها و چون در دنیا به اهمیت پژوهش و جایگاه آن واقف هستند این هزینه ها را نه تنها لازم بلکه ضروری می دانند چرا که از رهگذر این هزینه ها به درآمدهای(مادی و معنوی) چندین برابری دست می یابند.

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: با این تفصیل حوزه های علمیه نیز اگر بخواهند همپای پیشرفت علوم در دنیا حرکت کنند باید بسترهای لازم برای پژوهش اعم از نیروی انسانی متخصص در امور پژوهشی، سخت افزارهای لازم و نرم افزارها و هزینه های لازم را برای پژوهش داشته باشد .

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: مع الاسف و علیرغم تبلیغات سوئی که امروزه درسایه مقاصد سیاسی در خصوص بودجه های اختصاصی به حوزه می شود الان بیش از یک سال تحصیلی است که بودجه ای در بخش پژوهش حوزه های علمیه استان ها اختصاص نیافته و همین امر باعث شده حرکت امر پژوهش و بروزرسانی آموزش های پژوهشی در بین طلاب و اساتید با رکود همراه باشد که خود باعث عقب ماندگی طلاب در بخش پژوهش خواهد شد و از آن جا که طلاب بخشی از بدنه ی علمی و تربیتی آینده ی کشور هستند و آشنایی ایشان به علوم روز و استانداردهای علمی پژوهشی لازم است، باید در این زمینه دولتمردان و مسؤولین فکری کنند و مانع کند شدن رشد پژوهش در حوزه های علمیه نشوند چرا که همین طلاب هستند که در مناصب مختلف علمی و تربیتی فردای جامعه وارد خواهند شد و با انبوه سوالات و شبهات در خصوص علوم اسلامی و انسانی مواجه می شوند و اگر بنیه علمی و پژوهشی ایشان ضعیف باشد این ضعف موجب سرخوردگی علمی طلاب، متهم شدن حوزه ها به کم کاری، عقب ماندگی علمی جامعه و تضعیف جایگاه دین در بین مردم خواهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha