شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی،

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که آشنایی طلاب با مباحث قرآنی و حدیثی، باید در متن نظام آموزشی ما تدوین و عملیاتی شود، گفت: باید واجبات دانش قرآن را در خود متن آموزش گنجانده از حاشیه‌پنداری مباحث قرآنی و حدیثی پرهیز نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در جمع مدیران و استادان مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی، ضمن گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، با بیان این که رشد و بالندگی، از ملزومات مجموعه علمی است، خاطرنشان کرد: در طرح تحول جامعةالمصطفی پیش‌بینی شده است تا مجتمع‌های علمی براساس حوزه‌های دانشی تشکیل شده، زمینه‌های رشد بیشتری پیش روی المصطفی شکل گیرد.

وی با اشاره به این که مباحث قرآنی و حدیثی حوزه‌های علمیه با پیروزی انقلاب اسلامی، گستره و رشد بسیار زیادی  داشته است، ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی، توجه خیلی خوبی به مباحث قرآنی حوزه علمیه صورت گرفته است؛ اقبال روزافزون به مباحث قرآنی و حدیثی، به برکت تحولاتی است که انقلاب اسلامی در مباحث علمی حوزه‌های علمیه ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، با اشاره به این که مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مباحث قرآنی و حدیثی خدمات ارزشمندی رقم زده، ابراز داشت: سهم فراوان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مباحث قرآنی و حدیثی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ با وجود کمبود امکانات در حوزه‌های علمیه، نمی‌توان محتوایی را که در تفسیر قرآن ارائه می‌شود، به هیچ وجه با دیگر مراکز علمی جهان مقایسه نمود.

وی به طرح تحول جامعة‌المصطفی و توسعه حوزه‌های دانشی، به ویژه علوم قرآن و حدیث اشاره نمود و ابراز داشت: راه‌اندازی مجتمع آموزشی مستقل، با هدف ارتقای سطح فعالیت‌های مباحث قرآنی و حدیثی صورت گرفته است و مدارس عالی قرآنی مجزایی نیز در مراکز آموزشی نمایندگی‌ها فعال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به پی‌آمدهای تغییرات و تحولات نیز اشاره و تصریح کرد: اقتضائات جدید، نیازمند لوازم تازه‌ای است که باید ضمن توجه به این نیازها و زیرساخت‌ها، مشکلات پیش رو را برطرف نمود.

وی با تأکید بر این که لازم است همه طلاب با حد مشترکی با مباحث قرآنی آشنا باشند، اذعان داشت: کیفیت استفاده از واحدهای آموزشی، دانش پایه مباحث قرآنی را در طلاب فراهم خواهد ساخت؛ آشنایی طلاب با مباحث قرآنی و حدیثی، باید در متن نظام آموزشی ما تدوین و عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که آموزش‌های فوق برنامه‌ای، تنها ظرفیتی برای ارتقا و فعال‌سازی سطح استعداد طلاب است، ابراز داشت: باید واجبات دانش قرآن را در خود متن آموزش گنجانده، از حاشیه‌پنداری مباحث قرآنی و حدیثی پرهیز نمود.

رئیس جامعة‌المصطفی با بیان این که آموزش‌های عمومی را می‌توان به صورت ظرفیت‌های جهت‌دار مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: تناسب بخش عمومی با بخش تخصصی، فرصت‌های زیادی پیش روی ارتقای سطح علمی و دانشی طلاب و دانش‌پژوهان ایجاد می‌کند.

وی ضمن تأکید بر توانمندسازی علمی و آموزش استادان همکار، با اشاره به این که در سالیان اخیر مؤسسات حوزوی به سمت برنامه‌های شبه‌دانشگاهی سوق پیدا و از بهره‌وری امکانات و افراد کمتر استفاده کرده‌اند، ابراز داشت: باید از روح حوزه‌ای مراکز و مؤسسات دینی صیانت نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با همت و تلاش المصطفائیان، به ویژه مدیران و استادان مجتمع آموزش عالی علوم و حدیث المصطفی، الگویی از مرکز آموزشی پیشرو و پیشگام به حوزه‌های علمیه ارائه نماییم و آثار و برکات فراوان آن در مراکز دینی جهان اسلام طنین‌انداز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha