پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی،

حوزه/ شماری از استادان دانشگاه‌های جهان در سفر به جمهوری اسلامی ایران، با رئیس جامعه‌المصطفی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در دیدار شماری از استادان دانشگاه‌های جهان، قم را مرکز و کانون اندیشه و تفکر اسلامی در ایران برشمرد و ابراز داشت: مراکز علمی و پژوهشی متعددی در قم به فعالیت علمی اشتغال دارند که حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی، از مهم‌ترین این مراکز به شمار می‌آیند.

وی، در ادامه، به تشریح ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی، عقلانیت و اتخاذ نگاه عقلی در برابر نگاه ظاهرگرایانه به دین است. بین مراکز علمی جهان اسلام، تفکر فلسفی و عقلی از رونق خاصی در حوزه علمیه قم و جامعه‌المصطفی برخوردار است و با وسعت فراوانی به آن پرداخته می‌شود.

رئیس المصطفی، ویژگی دوم گفتمان حوزه علمیه قم را توجه به معنویت و عرفان اسلامی دانست و افزود: حوزه علمیه قم از معدود مراکز آموزشی در جهان اسلام است که در آن، متون و منابع عرفانی تدریس می‌گردد.

وی توجه به نظام اجتماعی دین و نقش اجتماعی اسلام را در جامعه و روابط بین‌المللی در گفتمان انقلاب اسلامی برجسته خواند و یادآور شد: در حالی که در تمدن جدید غرب، دین به ساحت فردی اختصاص یافت و مجالی برای ظهور در مناسبات اجتماعی نیافت، در گفتمان انقلاب اسلامی، دین از کنشگری ویژه‌ای در تعاملات اجتماعی برخوردار است، انسان و جامعه مطلوب در این گفتمان، انسان و جامعه برخوردار از ایمان و رشدیافته با اخلاق و معنویت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی برخورداری از تفکر عدالت‌خواهی را در کنار صلح‌جویی، از دیگر ویژگی‌های مهم گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و تأکید کرد: جهانی همراه با صلح و آرامش، مطلوب و خواسته همه انسان‌هاست، به شرط آن که مناسبات و روابط عادلانه‌ای بین ملت‌ها استوار باشد؛ برای نمونه، امروز میلیون‌ها زن و کودک یمنی در حالی از ظلم و ستمی بزرگ رنج می‌برند که این جنایات با سکوتی تأسف‌آور مدعیان حقوق بشر همراه شده است. انقلاب اسلامی، براساس گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت شکل گرفته است.

وی انقلاب اسلامی را در پی ارائه الگوی جدید از زیست اجتماعی توأم با عدالت، پیشرفت و معنویت دانست و گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به دست‌آوردهای عظیمی دست یافته است که در اختیار داشتن جایگاه نخست رشد علمی، کسب رتبه شانزدهم تولید علم در جهان، رشد چشم‌گیر جمعیت دانشجویان، افزایش سن امید به زندگی، پیشرفت‌های عظیم علمی در ساحت‌های پزشکی، سلول‌های بنیادی، هوافضا و...، بخشی از آنها به شمار می‌آید و همگی در کوران دشمنی ، تهدید، تحریم و فشار اقتصادی به دست آمد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ نابرابر هشت ساله با حمایت قدرت‌های بزرگ جهان از رژیم متجاوز بعثی به ایران اسلامی تحمیل گردید. در این سال‌ها، ایران قربانی جنایات هولناک گروه‌های تروریستی بود که هم‌اکنون در پناه برخی کشورهای مدعی حقوق بشر قرار دارند و در کنار آن، شاهد تحریم‌ها و فشارهای سنگین اقتصادی هستیم که تاکنون ادامه دارد.

رئیس المصطفی، یکی از اهداف ایجاد فتنه بزرگ جنگ مذهبی و تکفیری را در منطقه، مقابله با انقلاب اسلامی خواند و گفت: فتنه گروه‌های تکفیری مانند داعش، همان گونه که برخی از حامیان آنان اعتراف نمودند، با هدف مقابله با گسترش گفتمان انقلاب اسلامی به وجود آمد و با وجود آسیب‌هایی که بر جای نهاد، به همت جبهه مقاومت اسلامی در هم شکسته شد.

وی، در ادامه، جامعه‌المصطفی را یکی از مراکز مهم علمی بین‌المللی در حوزه علوم اسلامی و انسانی خواند و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی، که عضویت اتحادیه‌های بزرگ دانشگاهی را در اختیار دارد، میزبان ده‌هاهزار دانشجو از 132 ملیت در واحدهای داخل و خارج کشور است و 150 رشته و گرایش در حوزه علوم اسلامی، انسانی و زبان وفرهنگ ارائه می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی را پیام‌آوران معنویت، عقلانیت، عدالت و صلح در جهان دانست و تصریح کرد: تحصیل همزمان مذاهب مختلف اسلامی، اهتمام ویژه به آموزش بانوان، همکاری با بیش از دویست مرکز دانشگاهی و علمی در سراسر جهان، انتشار بیش از 3700 عنوان کتاب  و...، بخشی از ویژگی‌های جامعه‌المصطفی به شمار می‌آید.

شایان ذکر است: استادان حاضر در این دیدار، در قالب دوره آشنایی با ایران پس از انقلاب اسلامی، از نوزده کشور جهان شامل مالزی، اندونزی، سوئیس، گرجستان، عراق، آلمان، ترکیه، رومانی، لتونی، پاکستان و... به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha