جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حضور فعال تیم رسانه‌ای حوزه نیوز در همایش کتاب سال حوزه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: "فقه شیعه" بسیار غنی است و تلاش علمای بسیار برجسته در طول تاریخ بر پایه وحی و سنت بوده است. اگر این فقه را که قابلیت در عرصه های مختلف دارد، پاسخ گو نکنیم و در چند موضوع خاص فقه را زندانی کنیم، در واقع ظلم به فقه کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین علی لونی الیگودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که حوزه، مبداء علوم اسلامی انسانی است و حکومت اسلامی در ایران شکل گرفته است، گفت: به همین دلیل این حکومت به عنوان الگو برای سایر کشورها ارائه می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: از سوی دیگر مکتب تشیع که اسلام اهل بیتی(ع) را عرضه می کند، طبیعی است که زبان انتقال می خواهد و یکی از آن زبان ماندگار، قلم است و قلم گاهی کتاب، اینترنت و ابزارهای دیگر مانند رسانه  است.

عضو هئیت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: طبیعی است که در شرایط کنونی مشرب و سلایق فراوان شده و شیوه پیام ها متفاوت است و همین امر می طلبد نوع قلم نسبت به گروه های مختلف و مشرب های مختلف  تغییرکرده و قوت بیشتری به خود گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: در این رابطه یکی از لوازم، قدرت بخشی در نظام تربیتی به طلاب است، این نظام تربیتی باید به گونه ای باشد که طلبه را تربیت کند و آنچه را که آموخته است به راحتی به قلم بکشد و متناسب با فهم های گوناگون وسلایق مختلف انتقال دهد.

این استاد حوزه عنوان کرد: قلم نسبت به سایر کارها دارای ویژگی خاص است. اگر هنر نمایشی و تئاتر موثر است چون تصویر و صدا دارد و بصری کار می کند.

عضو هئیت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: اما قلم هم ویژگی هایی دارد از جمله آن این که همیشه همراه فرد است؛ هر کجا شخص بخواهد با او می ماند؛ هر کجا بخواهد تفکر می کند و قلم می زند. برای همین مجال تفکر در قلم بیش از مجال تفکر در زبانهای دیگر است و دین اسلام چون بر پایه تفکر بنا شده و زبان پویایی علوم و انسان است به همین دلیل باید قلم را به عنوان زبان انتقالی پذیرفت؛ به همین دلیل متونی که علوم عمیق را  در رشته های مختلف در مراکز علمی دنیا تنظیم می کند، قلم است.

وی با اشاره به راه اندازی کرسی های فقه جدید در حوزه افزود: اگر بگویم این کار ضرورت داشته، بسیار کار خوبی است که انجام گرفته و برای کار آمد کردن فقه در عرصه های مختلف لازم است کرسی های فقه جدید برگزار شود.

 حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: فقه شیعه بسیار غنی است و تلاش علمای بسیار برجسته در طول تاریخ بر پایه وحی و سنت بوده؛ اگر این فقه را که قابلیت در عرصه های مختلف دارد، پاسخ گو نکنیم و در چند موضوع خاص فقه را زندانی کنیم، در واقع ظلم به فقه کرده ایم.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر می خواهیم در خدمت فقه باشیم، باید این فقه را که همه ادعا داریم که می تواند پاسخ گو باشد، پاسخ گو کنیم و راهش این است فقه را در کنار علوم انسانی قرار دهیم تا علوم انسانی عرصه ها را نشان دهد و فقه حکم رانی کند از جمله عرصه ها موضوع شناسی و تخصص است.

 عضو هئیت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت،  هوا و فضا و دریا، مسائل خاص به شمار می روند و در همین رابطه متخصص، موضوع شناسی می کند، حالا گاهی موضوع را در مسائل علوم انسانی و گاهی در مسائل اقتصاد، زمین و دریا برده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: معتقدیم باید موضوعات علوم انسانی تخصصی شود تا فقه جواب دهد و اگر این تخصص براساس مبانی دینی شکل بگیرد، اولویت بندی موضوعات بر اساس مبانی دینی اسلامی می شود و دیگر نیازی نیست به سمت غربیها برویم و علوم انسانی را از آنها بگیریم و اولویت را برای جامعه به عنوان نیاز تعیین کند و ما تنها پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: این رشته بندی کردن رشته ها و برگزاری کرسی های فقه نو یعنی برقرار کردن ارتباط بین گرایشات علوم انسانی و فقه، تا الویت های موضوعی را هم که فقه باید پاسخ دهد، خود حوزه تعیین کند.

این استاد حوزه افزود: در عرصه علوم انسانی نیازمند کار جدی تر و قوی تر هستیم هنوز  نسبت به نیازی که ادعای جهانی آن را داریم، فاصله زیاد است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha