سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین شمالی

حوزه/ رئیس مرکز اسلامی انگلیس مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را استقلال سیاسی ایران ارزیابی و تصریح کرد: استقلال سیاسی ایران واقعیتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدعلی شمالی» رئیس مرکز اسلامی و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه ویژگی‌های منحصربه‌فرد انقلاب اسلامی پرداخت.

وی اولین ویژگی مهم انقلاب اسلامی را مردمی و داخلی بودن آن توصیف کرد به این معنی که این انقلاب وابسته یا وامدار نیروهای خارجی نبود و همه حرکت از داخل و با حمایت نیروهای داخلی محقق شد. به گفته او هیچ‌کدام از قدرت‌های خارجی و کشورهای منطقه در آن زمان، از کنار رفتن شاه راضی نبوده و منافعی در آن نمی‌دیدند.

دومین ویژگی انقلاب از دید رئیس مرکز اسلامی انگلیس، اجماع بی‌نظیری بود که بین همه نیروها و جریان‌های اجتماعی شکل‌گرفته بود بر سر اینکه رژیم شاه باید برود و اینکه در عمل و با وجود اختلاف دیدگاه‌های گوناگون همه در این زمینه یک‌صدا بودند.

وی در تشریح سومین ویژگی انقلاب اسلامی تصریح کرد که در این انقلاب از همان اول جریان دینی به رهبری مرجعیت و شخص امام خمینی قوی‌ترین جریان‌ها بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی افزود: این بدان معنی نیست که سایر جریان‌ها وجود نداشتند یا مؤثر نبودند، بلکه به این معنا است که اکثریت مردم و نیروی عظیم انقلاب تحت رهبری مرجعیت دینی بود و امام خمینی (ره) بیشترین نفوذ را در میان مردم داشتند.

وی همچنین بر این موضوع تأکید کرد که امام راحل از همان ابتدا سعی کرد به تعاریف محدودکننده انقلاب اجازه شکل ‌گیری ندهد و به‌عنوان ‌مثال ایشان انقلاب را به‌عنوان یک انقلاب ایرانی یا حتی انقلاب شیعیان معرفی نکرده و هیچ گروهی را طرد نکرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در تبیین چهارمین ویژگی انقلاب اسلامی توضیح داد یکی از اهداف این انقلاب دینی، عدالت اجتماعی بود و درست مثل خود اسلام که طرفدار عدالت اجتماعی است، انقلاب نیز چنین بود.

وی بابیان اینکه امام خمینی (ره) روی موضوع فقر و تبعیض بسیار حساس بود، این مورد را از تمایزهای مهم انقلاب اسلامی با سایر حرکت‌های اسلامی عنوان کرد و گفت دلیل عدم موفقیت سایر حرکت‌های دینی این است که فقط دغدغه آن‌ها ظواهر دینی است و به عدالت اجتماعی اهمیت نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی پنجمین ویژگی مهم انقلاب اسلامی را جدیت امام (ره) در این امر توصیف کرد که کلام و سخن باید نیروی اصلی پیش برنده انقلاب باشد.

وی تصریح کرد که حضرت امام هرگز مبارزه مسلحانه را تائید نکرد و هرگز طرفداران خود را به کارهایی مانند جمع‌آوری اسلحه و عملیات شبه‌نظامی و امثال آن تشویق نکرد.

به گفته رئیس مرکز اسلامی انگلیس، امام (ره) فقط از طریق کلام و پیام و سخنرانی انقلاب را هدایت کرد و به همین دلیل انقلاب اسلامی یک انقلاب مسالمت‌آمیز بود.

نماینده مقام معظم رهبری یکی دیگر از ویژگی‌های مهم انقلاب را که ششمین ویژگی آن برمی‌شمرد به‌این‌ترتیب توضیح داد که انقلاب اسلامی به‌طور خیره‌کننده‌ای بسیار سریع پیروز شد. به گفته او اگر بخش داغ و پرهیجان انقلاب را بخواهیم به‌حساب بیاوریم، از دی‌ماه 1356 تا بهمن 57، نزدیک یک سال بیشتر نگذشته بود که انقلاب پیروز شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی این سرعت برق‌آسا را، از جنبه‌ای مثبت و از جنبه‌ای دارای اثر منفی معرفی کرد و توضیح داد که علت پیروزی سریع انقلاب آن بود که نیروهای مخالف، فرصتی برای برنامه‌ریزی و شکست دادن آن پیدا نکردند. اما همین سرعت زیاد در پیروزی باعث شد که به گفته وی انقلاب فرصت کافی برای برنامه ریزی و کادر سازی و تربیت نیرو و طراحی نهادهای لازم برای مرحله پس از تغییر رژیم نداشته باشد.

 

مردمی بودن انقلاب و پشت سرگذاشتن بحران ها

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه به رویدادهای پس از انقلاب اشاره گذرایی کرد و نیروهای رژیم سابق، گروهک‌های کوچک که مدعی سهم بزرگ‌تری شده بودند و کشورهای همسایه مانند عراق که به دنبال فرصتی بودند تا از بی‌ثباتی کشور سوءاستفاده کنند را ازجمله چالش‌های پس از انقلاب برشمرد.

وی خاطرنشان کرد، به این دلایل بود که در اوایل انقلاب درگیری‌هایی آغاز شد که به دلیل خلأ قدرت در روزهای اول شدت یافت اما به لطف خدا و به دلیل مردمی بودن انقلاب و هدایت مرجعیت و رهبری امام خمینی (ره)، انقلاب توانست این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.

وی تصریح کرد که با همه این‌ها انقلاب تا مرحله پیروزی کم خشونت وبا کمترین تلفات انسانی و مادی همراه بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی در خصوص این سؤال که کدام ویژگی انقلاب به نظر وی بیشترین دشمنی را علیه آن برانگیخت خاطرنشان کرد که پس از انقلاب سال 57 کشورهای منطقه نگران شدند که ممکن است آینده‌ای مانند شاه در انتظارشان باشد. آن‌ها از طریق فعالیت‌های مختلف در داخل کشورهای خودشان تلاش کردند که جلوی چنین پیشامدی را بگیرند و در ضمن تلاش کردند که انقلاب ایران به یک الگوی موفق تبدیل نشود.

به گفته رئیس مرکز اسلامی انگلیس حتی اگر مستقیم هم واردعمل نمی‌شدند اما سعی می‌کردند از گروههای مخالف انقلاب حمایت کنند. از سوی دیگر حمایت انقلاب اسلامی از مظلومین دنیا که جنبه جهانی و فرامرزی داشت، از طرف سایر دولت‌ها بد تعبیر شده و آن‌ها ایده صدور انقلاب را به معنی صدور «سخت» تعبیر کردند.

وی از سوی دیگر به نیروهای ضد دین اشاره کرد که بعد از سال‌ها تلاش در عرصه جهانی و زدودن دین از عرصه سیاست، نمی‌خواستند که دین از عرصه زندگی خصوصی خارج‌شده و نقش اجتماعی پیدا کند.

 

نمی‌توان کسی را یافت که قبول نداشته باشد تصمیم‌های سیاسی در داخل ایران گرفته می‌شود

رئیس مرکز اسلامی انگلیس درزمینه ارزیابی‌اش از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته اظهار داشت که ما در این مدت به برخی از اهدافمان رسیده‌ایم. رئیس مرکز اسلامی انگلیس مهم‌ترین این اهداف را استقلال سیاسی کشور ارزیابی کرد و گفت اکنون نمی‌توان کسی را یافت که قبول نداشته باشد تصمیم‌های سیاسی در داخل ایران گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی همچنین افزود به لحاظ فکری و فرهنگی نیز موفق بوده‌ایم تا حدود زیادی خودمان باشیم و استقلالمان را حفظ کنیم. درزمینهٔ اقتصادی نیز وی گفت که علی‌رغم کاستی‌ها، آنچه به دست آورده‌ایم محصول تصمیم و نظر و رای خودمان بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی تصریح کرد که کشور در زمینهٔ تعلیم و تربیت، بهداشت عمومی، امنیت و ارتباطات در سال‌های پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرده است و در زمینه اقتصادی اگرچه کشور قدرت قابل‌ توجهی دارد اما به عدالت اجتماعی و ریشه‌کن شدن فقر به طور کامل منتهی نشده است و طول خواهد کشید تا به این دستاورد برسیم.

 

اضطراب‌ها و التهاب‌های جامعه با رعایت اخلاق اجتماعی کاهش خواهد یافت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی در پاسخ به اینکه به نظر وی مهم‌ترین فعالیت ما در آستانه چهل‌سالگی انقلاب چه می‌تواند باشد، به امر اخلاق تأکید وتصریح کرد که باید روی موضوع اخلاق و بیشتر از همه اخلاق اجتماعی کار کنیم.

وی در تبیین اخلاق اجتماعی به مفاهیمی مانند، ایثار، فداکاری، احترام متقابل، رعایت حق‌الناس و بیت‌المال اشاره کرد و گفت که این‌ها در اوایل انقلاب بسیار رایج و جدی بود؛ طوری که گاه افراد تمام یا بخشی از دستمزد کارشان را دریافت نمی‌کردند که 'این اجر کار مرا کم می‌کند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس اظهار داشت که بسیاری از اضطراب‌ها و التهاب‌های جامعه با رعایت اخلاق اجتماعی کاهش خواهد یافت و آن را مهم‌ترین عامل آرامش خاطر در جامعه معرفی کرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به تجربه انقلاب اسلامی چه توصیه‌ای به جنبش‌ها و حرکت‌های مردمی این عصر و زمانه دارد تأکید کرد که گرچه هر جامعه‌ای الگوها و اولویت‌های خود را دارد اما به‌طورکلی وابسته نبودن، سرمایه‌گذاری روی مردم و اصل قرار دادن کلام، گفتگو، نوشته، سخن و به‌طورکلی فرهنگ و پرهیز از خشونت و تخریب، و تأکید بر بیدارسازی و روشنگری، عوامل موفقیت و ماندگاری حرکت‌های مردمی است.

 

منبع: ‌ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha