سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام نوایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نوایی گفت: افق‌های پیش‌رو برای حوزه‌های علمیه باید ترسیم شود، چراكه امروز نیاز مردم از بیان حلال و حرام شرعی فراتر رفته و مسأله امروز پاسخ به نیازهای اساسی جامعه است و در مسائل اقتصادی و ایجاد نظام بانکداری بدون ربا و جذب جوانان موفق نبوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس سلام الله عليها بيرجند با اشاره به جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: زنان در جامعه انقلابی و اسلامی ما و همچنین در تاریخ تشیّع، نقش آفرین بوده‌اند و در جریان انقلاب اسلامی و آینده سازی این جریان، سهم بزرگی داشتند.

وی با اشاره به کرامت بخشیدن اسلام به جایگاه زن، افزود: حرکتی که توسط زنان در تاریخ نقل شده، ناظر به سه مقطع گذشته، حال و آینده است و زنان به عنوان پیشتازان حرکت اسلامی شناخته می شوند، قرآن کریم نیز این نقش زن را کرامت بخشیده است.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی ادامه داد: زنان می توانند امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و حق مالکیت دارند و در زمان پيامبر گرامي اسلام نيز زنان مؤمنه حق بیعت با پیامبر را داشتند.

 

تشیع و روحانیت، دو عامل تقویت جریان انقلاب بوده است

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه نسبت به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: ایران همواره مدنظر جهانیان بوده است و گاهی پیش آمده که ایران تحت سلطه و استعمار قرار گرفته باشد، اما دوباره به دوره مجد و عظمت خود برگشت و قد راست کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران در دل تمام حوادث و جنایات و توطئه‌ها و نقشه های اهریمنی دشمن، به پیروزی رسید، اما دو عامل باعث تقویت جریان انقلاب شد، تشیع و روحانیت.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اينكه یکی از مسائل مهم در زمینه انقلاب، مشروعیت و کارآمدی نظام است، افزود: کارآمدی تابع هدف است، لذا انقلاب اسلامي كه با هدف سقوط نظام شاهنشاهی و تشکیل نظام اسلامی، دفع استعمار بیگانه، ایجاد عدالت و ... شکل گرفت، در راستاي اهداف و برآورده شدن انتظارات جامعه، موفق بوده است.

وي در ادامه گفت: بعضی از جوامع غربی کارآمدی را به معنای قانونی بودن معنا کردند اما این تعریف دارای اشکال است و آن این است که هر قانونی دارای احترام نیست، پس نمی توان کارآمدی را به معنای قانونی بودن دانست.

 

هنوز با نظام کاملا انقلابی و اسلامی فاصله داریم

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به اينكه کارآمدی امری نسبی است، گفت: اگر بخواهيم انقلاب اسلامی را در طي 40 سال اخير از نظر کارآمدی آن را بسنجیم، بايد بگوئيم كه درست است كه با نظام كاملا انقلابي و اسلامي هنوز فاصله داريم، لكن کارآمدی همان انطباق با ارزش هاست و انقلاب اسلامی در تحقق بسیاری از ارزش‌ها نظير کوتاه کردن دست ایادی استکبار و آمریکا، افتخارآفريني جوانان اين كشور در مسير پيشرفت علمي و بسياري ديگر از امور، موفق بوده است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ضمن حساس شمردن دهه پنجم انقلاب افزود: افق‌های پیش‌رو برای حوزه‌های علمیه باید ترسیم شود، چراكه امروز نیاز مردم از بیان حلال و حرام شرعی فراتر رفته و مسأله امروز پاسخ به نیازهای اساسی جامعه است و در مسائل اقتصادی و ایجاد نظام بانکداری بدون ربا و در جذب جوانان موفق نبوده‌ایم.

وي در پايان ارزیابی دقیق از وضع خود، راه اندازی رصدخانه نقد اجتماعی(نقد مردم از روحانیت)، تربیت فرزندان عالم، تبیین شاخصه‌های انقلابی برای نسل جدید، پیش بینی تغییرات مثبت در آینده و مشارکت در این تغییرات را از نياز‌هاي ضروري حوزه علميه برشمرد.

انتهای پیام/ ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha