شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در جمع اصحاب رسانه

حوزه/ دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم از برگزاری این کنگره در دوم اسفندماه سال جاری با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم (ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق)، ضمن گرامیداشت فرارسیدن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی دارای برکات بی شماری بوده و تجلیات و برکات آن در ابعاد گوناگون قابل عرضه و ارائه است.

وی ابراز داشت: دستگاه های فراوان استکباری تلاش کردند که در سال های اخیر، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفته و ناچیز بشمارند و هزینه های بسیاری نیز برای رسیدن به مقصود خود خرج کرده اند.

* گفتمان انقلاب اسلامی حضوری غیرقانونی در جهان نداشته است

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: یکی از تجلیات مهم انقلاب اسلامی، حضور گفتمان و اندیشه انقلاب در عرصه بین الملل بوده؛ حضوری موج آفرین و اثرگذار، اما قانون مند، عقلانی و حکمت مدار بوده است؛ تمام قدرت های دنیا جمع شدند تا حضور ما را در جهان غیرقانونی اعلام کنند؛ اما با کمال سرافرازی اعلام می کنیم که گفتان انقلاب اسلامی حضوری غیرقانونی در جهان نداشته است.

دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم تصریح کرد: ایران اسلامی در برابر اندیشه افراطی و تکفیری که با حمایت آشکار و پنهان دولت آمریکا و صهیونیست طنین افکن شد، ایستاد و به کمک دولت های دوست و جریان های مقاومت شتافت؛ اما این حمایت و کمک در برابر تروریزم و داعشیزم کاملا شجاعانه، حکیمانه و قاعده مند بوده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: حضور ما حضوری مستشاری و بر اساس قواعد بین الملل و معاهده و تقاضای آنان بوده است؛ ایران در مبارزه با تروریسم هیچ چشمداشتی نداشته و این حضور را وظیفه خود می داند.

* امروز اسرائیل در ضعف مطلق قرار دارد

وی اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم ایران اسلامی را با 40 سال قبل مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که اسرائیل در ضعف مطلق قرار داشته و قدرت مسلط آمریکایی ها نیز زیر سؤال رفته و جریانی جدید و نو در عالم شکل گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه و روحانیت چه در ایران و چه در نقاط دیگر عالم، فلسفه وجودی خود را در اجتماعی بودن و خدمتگزار بودن می بیند؛ ما فلسفه ای جز خادم ملت بودن و ارتقاء فرهنگی کشور نداریم.

* سه نماد حوزه انقلابی از نگاه مدیر حوزه های علمیه

دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم با اشاره به سه نماد حوزه انقلابی، خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که اجتماعی و پاسخگو بوده و در کنار مردم است؛ حوزه ای که برای همه نیازهای مرتبط با روحانیت، نیروساز و تربیت کننده نیروست و نظام آموزشی و فرهنگی آن، تربیت نیروی متناسب با نظام و جامعه بین الملل است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تولید فکر و محتوای مناسب برای جهان معاصر و نظام اسلامی نماد دیگر حوزه انقلابی می باشد.

وی بیان داشت: نماد سوم حوزه انقلابی، حضور در کنار مردم در تمام شرایط، به ویژه شرایط حساس و سخت جامعه است؛ این فلسفه سوم حوزه است که در اعصار گذشته همیشه تجلی کرده و حوزه های ما در حوادث گوناگون و فراز و فرود های مختلف همیشه در کنار مردم و غمخوار و همراه آنان بوده اند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما در عصر انقلاب اسلامی و پس از نهضت امام راحل، حضور روحانیت را در عرصه انقلاب و در کنار مردم چشمگیر می بینیم و در عصر دفاع مقدس نیز جانفشانی و حضور در کنار ملت از حوزه و روحانیت شاهد بوده ایم و پس از آن نیز همیشه این حضور و همراهی وجود داشته است.

دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم ابراز داشت: در دوره اخیر که دوره دفاع از حرم و مقابله با تروریسم بین المللی و دشمنانی مانند صهیونیست ها بوده، روحانیت تلاش کرده ضمن راهبری و هدایت و عرضه فکر و فرهنگ، در کنار نیروهای مجاهد نیز بوده و شهدایی که امروز در دفاع از حرم تقدیم کرده ایم، نشان از این همراهی می باشد.

* آمار شهدای روحانی مدافع حرم به تفکیک کشورها

آیت الله اعرافی تصریح کرد: روحانیت در دفاع مقدس بیش از 4 هزار شهید تقدیم انقلاب نموده و در جریان مقاومت و جبهه دفاع از حرم نیز تاکنون 140 شهید روحانی احصا شده است؛ البته قطعا نمی توانیم بگوییم این آمار کامل است؛ اما آخرین آمار، 140 شهید روحانی مدافع حرم از ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه است که

81 شهید عراقی، 19 شهید سوری، 24 شهید ایرانی، 8 شهید افغانستانی و 6 شهید پاکستانی هستند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: همچنین در کنار شهدا، جانباز روحانی هم داشته ایم که افتخاری برای ما هستند؛ روحانیت باید افتخار کند که پیشگام و همراه جریان جهاد باشد.

دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم اظهار داشت: نخستین کنگره بزرگداشت شهدای روحانی مدافع حرم در سال 1395 برگزار شده و نهادهای عالی حوزوی در برگزاری آن سهیم بوده اند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: «مدیریت حوزه های علمیه»، «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، «جامعه المصطفی» و «مرکز خدمات حوزه های علمیه» چهار نهادی هستند که به صورت مستقیم دبیرخانه این کنگره را حمایت می کنند؛ همچنین از برادر عزیز جناب آقای استادآقا که از پیشگامان فعالیت فرهنگی نیز هستند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

* دوم اسفندماه، زمان برگزاری کنگره بین المللی شهدای روحانی مدافع حرم

وی خاطرنشان ساخت: دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم، پنج شنبه دوم اسفندماه سال جاری با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی در سالن همایش بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزاری خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بین المللی بودن این کنگره، برگزاری شب شعر، گستردگی فراخوان مقالات، انتشار شش کتاب، تهیه 24 مستند از زندگی شهدا و برگزاری سلسله نشست های گوناگون از ویژگی های این کنگره می باشد.

دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم بیان داشت: برنامه شب شعر، بیست و چهارم بهمن ماه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد؛ همچنین تلاش می کنیم این کنگره در استان ها و خارج از کشور هم ادامه پیدا کند.

* آیا حوزه برای بازگشت پیکر برخی از شهدای روحانی مدافع حرم اقدامی انجام داده است؟

آیت الله اعرافی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه که آیا حوزه های علمیه برای بازگشت پیکر برخی از شهدای روحانی مدافع حرم اقداماتی انجام داده است یا خیر؟ اظهار داشت: مسئولیت بازگشت پیکر شهدای مدافع حرم با نهادهای ذیربط است؛ اما مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه پیگیر وضعیت برگشت پیکر مطهر شهدای عزیز می باشد.

یادآور می شود: در پایان پوستر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم توسط آیت الله اعرافی و یکی از خبرنگاران استان قم که از خانواده شهید بوده است، رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha