جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زیمبابوه

حوزه/ نشست تخصصی بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران با موضوع «افتخار به گذشته و امید به آینده» با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از سراسر زیمبابوه، برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نشست تخصصی بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران با موضوع «افتخار به گذشته و امید به آینده» با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از سراسر زیمبابوه در محل حسینیه مسجد آل محمد(ص) هراره (پايتخت) برگزار شد.

در این نشست که سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد عرفانیان، سفیر و رضا عسگری، رایزن فرهنگی ايران در زيمبابوه و جمعی از شخصیت‌های مسلمان و مسیحی و اصحاب رسانه حضور داشتند، سفیر كشورمان به ارايه گزارشی از رئوس دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته پرداخت و طي آن گفت: جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته با تکیه بر رهبری آگاه و در سایه تلاش‌های بی‌دریغ مردم و دانشمندان و کارشناسان خود، توانسته است فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و بر مشکلات فائق آید.

وي افزود: تحریم‌ها به هیچ وجه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان را تغییر نخواهد داد و این کشور همچنان به راه خود در به دست آوردن فناوری‌های صلح‌آمیز نوین جهانی ادامه خواهد داد.

عسگري در پایان گفت: در نتیجه همین تلاش‌ها و پایمردی‌ها در گذشته است که می‌توان آینده‌ای روشن را برای مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران متصور شد.

در ادامه این نشست سید محمد حسینی، وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان به ارايه گزارشی از دستاوردهای فرهنگی نظام طی چهار دهه از تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران پرداخت و اظهار كرد: انقلاب اسلامی، انقلابی بود که با نام خدا آغاز شد و تداوم یافت. قیامی بود برای احیای آزادی و کرامت انسان‌ها.

وی در ادامه افزود: این انقلاب، اسلامی را به جهانیان معرفی کرد که «همه‌جانبه» است و برای علم، اقتصاد، سیاست و در کل همه شئون زندگی انسان‌ها برنامه دارد.

حسيني در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه پیشرفت‌ها و دستاوردهای فرهنگی پیش و پس از انقلاب اسلامی در ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، سینما، نمایش، موسیقی، ادبیات و آموزش عالی پرداخت و گفت: حتی حضور زنان در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و فقط به عنوان نمونه می‌توان گفت که تعداد زنان نویسنده اکنون به 7 هزار و 300 تن رسیده است که رشد بسیار چشمگیری را نسبت به قبل از انقلاب نشان می‌دهد.

در ادامه سخنرانان هر یک به فراخور حوزه مورد نظر خود به ارايه نقطه نظراتی در مورد تأثیر انقلاب اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی به ویژه در قاره آفریقا و کشور زیمبابوه پرداختند.

از جمله شیخ عبدالله ماکوئینجا، رئیس کالج اسلامی فاطمه زهرا(س) با اشاره به اهمیت عدد «چهل» در فرهنگی اسلامی و قرآنی، آن را نشانه بلوغ این انقلاب دانست و افزود: انقلاب اسلامی ایران نه فقط برای مردم ایران که برای ایجاد «امت واحده اسلامی» در همه جهان به وقوع پیوست و در این چهل سال این را به درستی پیموده است.

کشیش داچ، از رهبران کلیسای آپوستولیک نیز با اشاره به به وجود آمدن مبحث گفت‌وگوی ادیان پس از انقلاب اسلامی ایران، آن را از برکات این انقلاب نه تنها برای مسلمانان جهان که حتی برای مسیحیان دانست.

شیخ مصطفی پاتیا، از رهبران اهل تسنن زيمبابوه که از شهر بولاوایو در این نشست شرکت داشت، به خاطره دیدار اولین سفر خود به جمهوری اسلامی ایران، تنها شش سال پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: هیچگاه رفتار شاهانه‌ای را که هنگام ورود به این کشور با من شد فراموش نمی‌کنم؛ در حالی که من تنها یک جوان مسلمان از آفریقای سیاه بودم و اکنون شاهد صمیمی‌ترین و محترمانه‌ترین رفتار با خود بودم و بر من معلوم شد که این انقلاب، انقلاب محرومان و مستعفان است.

 

آدامو موسرفو، رییس مسیحی جمعیت دوستداران فلسطین زيمبابوه سخنران دیگر این نشست بود که با اشاره به تلقی اولیه خود از اسلام گفت: من به عنوان فردی که در یک خانواده مسیحی به دنیا آمده و بزرگ شده بودم در اثر تبلیغات و جو موجود رسانه‌ای مسلمانان را موجوداتی ترسناک و جنگ‌طلب می‌دانستم و زمانی که انقلاب اسلامی ایران پرچم حمایت از مردم مظلوم فلسطین را برافراشت، به خود آمدم و گفتم؛ پس اسلام نمی‌تواند جنگ‌افروز و یاور ظالمان باشد.

وی در ادامه افزود: آرمان انقلاب اسلامی ایران در دفاع از محرومان و مستضعفان جهان، محوری برای وحدت میان تمامی نهادها و سازمان‌های آزادی‌خواه و انسان‌دوست جهان فارغ از نژاد و مذهب و ملیت آنهاست.

از ميهمانان دیگر اين همايش می‌توان به یکی از دانشجویان مسیحی دانشگاه زیمبابوه، کشیش تسینه از رهبران کلیسای اوانجلیک زیمبابوه، کشیش چینیامو نیامو رییس بخش ادیان در دفتر ریاست جمهوری زیمبابوه و کشیش چیکونی از اعضای کلیسای جهانی نام برد که هر یک به گوشه‌ای از تأثیر شگرف انقلاب اسلامی ایران در بیداری مردم دربند و مظلوم جهان اشاره کردند و خواهان تداوم راه این انقلاب شدند.

در پایان رضا عسگري، رایزن فرهنگی كشورمان در زيمبابوه ضمن جمع‌بندی نکات مطرح شده در همايش گفت: برای دو ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه، این جلسه فرصت ارزشمندی برای بررسی دستاوردهای مردم ایران در طول چهار دهه بود که بتوان با نگاه به آنها، تجربه حاصل را سرمشقی برای ملل رهایی یافته از یوغ استعمار مانند همین کشور زیمبابوه قرار داد و از آنها برای ساختن آینده‌ای روشن بهره گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha