پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضور زنان در اجتماع

حوزه/زنان اساس جامعه و عامل تعیین کننده در فرهنگ آن جامعه به شمار می آیند و تربیت و هدایت آنان از اهداف اساسی قرآن مجید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، جامعه ما در دهه اخیر دگرگونی های پرشتابی را در راستای منزلت و نقش زن در جامعه تجربه کرده است که انقلاب اسلامی این تحولات را تندتر و امیدوارتر کرده است.

متنی که در پیش رو دارید تحقیق پایانی با عنوان "نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" است که خانم نسرین وزیری طلبه مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد آن را به رشته تحریر در آورده و بخش هایی از آن در ادامه می آید:

انقلاب اسلامی ایران یکی از نمونه های حضور اجتماعی زنان و از انقلاب هایی است که معیارها و نظریات جامعه شناسان را به هم ریخت و دگرگونی غیر قابل وصف پدید آورد.

شرکت گسترده زنان در پیروزی انقلاب و در انتخابات متعدد، فرصت ایفای نقش سازنده آنان را در ایجاد و استقرار ارکان مختلف نظام اسلامی فراهم آورد و موجب تاثیرات شگرف در استواری و پایداری انقلاب از آغاز تا امروز شد.

در دهه اخیر از حضور حماسی زنان در عرصه پاسداری از کیان اسلام، انقلاب و ایران در دوران جنگ تحمیلی در ستاد های مرکزی پشتیبانی جبهه و جنگ و  در دهه نهضت شاهد حضور آنان در عرصه های مشارکت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستیم.

اگر بانوان با انقلاب همراه نبوده و آن را نمی پذیرفتند، مطمئنا انقلاب با موفقیت واقع نمی شد؛ زیرا بانوان به طور غیر مستقیم بر فرزندان، همسران و برادران و افراد محیط خانه تاثیر فرهنگی زیادی دارند. بنابراین، حضور بانوان بود که نتوانست مبارزه را به معنای واقعی کلمه پیش ببرد.

با توجه به نقش تربیتی بانوان و این که حداقل نیمی از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند، می توان گفت؛ زنان اساس جامعه و عامل تعیین کننده در فرهنگ آن جامعه به شمار می آیند و تربیت و هدایت آنان از اهداف اساسی قرآن مجید است، به همین جهت بخش مهمی از آیات قرآن در مورد زنان و حکایت سرگذشت آنان نازل شده تا از این طریق، نسل های مختلف را متوجه ارزش بانوان نمایند.

در طول تاریخ کم نبودند زنانی که در شرایط بحرانی با درایت و تدبیر باعث تحول بزرگ در جامعه خود شدند، آشکار و پنهان دوشادوش مردان، تاریخ را ساخته و به دفاع از مقدسات خود پرداختند. در صدر اسلام زنان با اعتقاد قلبی و ایثار جان، جهت دفاع از اسلام در همه صحنه ها مبارزه کردند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha