سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عزداری ارتحال آیت الله شاهرودی در کرگل هند

حوزه/ نشست علمی «انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر شبهه قاره» با ارائه حجج اسلام یعقوب بشوی از پاکستان و علی عباس خان از هندوستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام یعقوب بشوی،در نشست بررسی«تاثیر انقلاب اسلامی بر شبهه  قاره»، ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به ویژگی های خاص انقلاب اسلامی ایران اشاره نمود و ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب معنوی، در زمانی رخ داد که در سراسر جهان، دین محدود به عرصه های فردی شده بود.

وی افزود: با اشاره به این که پیش از انقلاب ایران در پاکستان نیز همچون دیگر اجتماعات بشری دین در عرصه های اجتماعی حضور نداشت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به تمام مسلمانان هویت جدید را بخشید؛ این که هنر دینی می تواند مدیریت نوینی را برای حوزه های مختلف اجتماعی ارائه نماید.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران ولوله وصف ناپذیری را در میان مسلمانان جهان از جمله مسلمانان کشور پاکستان ایجاد نمود، اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان باور نمی کردند، دین می تواند در عرصه ای اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

حجت الاسلام بشوی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران، باورهای اسلامی مسلمانان را در جایگاه حقیقی خود قرار داد، ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران در رفتار سازی اسلامی میان جوانان مسلمان و دمیدن روح آزادی خواهی در مقابل استکبار و استبداد نقش بسزایی داشته است.

وی در ادامه به تاثیر انقلاب اسلامی در میان جامعه شیعی کشور پاکستان اشاره نمود و اذعان داشت: انقلاب اسلامی را می توان به مادر انقلاب های عصر نوین دانست، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای نخستین بار نهضت فقه جعفری پاکستان پایه گذاری شد؛ این جریان انقلاب اسلامی را انقلاب تمام مسلمانان و امام خمینی(ره)، را رهبر تمام مسلمانان و آزادگان جهان معرفی کرد.

سخنران این نشست به تلاش های مفتی جعفر حسین در ارتقائ سطح اجتماعی جامعه شیعی پاکستان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: علامه عارف الحسینی نیز تحولات زیادی از جمله خودباوری اسلامی را در میان نه تنها جامعه شیعی بلکه تمام مسلمانان این سرزمین ایجاد نمود.

حجت الاسلام بشوی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد تحولات معنوی توامان با تحولات مادی را از مهمترین هدفگذاری های انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان داشت: استبداد سیزی و استکبار ستیزی انقلاب اسلامی باعث شد تا عموم مسلمانان به سمت انقلاب اسلامی گرایش پیدا کنند، که دشمن برای مقابله با این موضوع انقلاب های سوری مختلفی را در سرزمین های اسلامی تشکیل داد.

 

حجت الاسلام علی عباس خان نیز در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از آمار مسلمانان کشور هندوستان، خاطرنشان کرد: بر اسسا آمارهای غیر رسمی حدود 35 میلیون شیعه در هند زندگی می کنند؛ این کشور یکی از قدیمی ترین تمدن ها برخودار بوده، تاثیرپذیری مردم هند از مهمترین شاخص های این سرزمین به شمار می رود.

وی بر لزوم بازشناسی تاثیرات انقلاب اسلامی بر مردم هند اشاره نمود و ابراز داشت: با توجه به گستره جمعیتی هند و پراکندگی مردمان این سرزمین در عرصه بین الملل، قطعا بازشناسی تاثیرات انقلاب اسلامی در میان مردم هند، به نوعی نشان دهنده تاثیرات انقلاب اسلامی بر مردم جهان است.

دانش آموخته هندوستانی جامعةالمصطفی به برخی از مولفه های تاثیر گذار انقلاب اسلامی در میان مسلمانان هند را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: انقلاب اسلامی هنوز آن گونه که باید جایگاه تاثیرگذار خود را در کشور هندوستان پیدا نکرده است؛ پیام هنوز انطور که باید و شاید نرسیده است.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ضمن نهادینه سازی تفکر توان حکومت داری اسلام در عرصه بین الملل، انتظاراتی را در میان جوامع اسلامی ایجاد نموده است، ابراز داشت: این که مدل حکومت اسلامی بر اساس معیارهای اسلامی باید چگونه باشد، از جمله پرسش هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در میان مسلمانان ایجاد شده است.

سخنران این نشست با اشاره به این که پیش از انقلاب اسلامی تفاوت تقابلی میان سیاست و دیانت قائل بودند، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسلمانان با بروز جوانه های رشد و تعالی معرفتی، مسلمانان به این نتیجه رسیده اند که در عین حفظ دینداری می توان در عرصه های سیاسی نیز وارد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط و اقتضائات جامعه شیعی هند اشاره نمود و اذعان داشت: شیعیان هند پیش از انقلاب اسلامی هیچ چشم اندازی برای حرکت نداشتند؛ بعد از انقلاب اسلامی ضمن تصحیح معانی انتظار و منتظر، جامعه اسلامی به ویژه شیعیان جهان به صورت جمعیت فعال در صحنه های مختلف اجتماعی ایفای نقش نمودند.

حجت الاسلام عباس خان تغییر ادبیات گفتاری و رفتاری در جوامع اسلامی به ویژه شیعیان را از دیگر تاثیرات انقلاب اسلامی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ضمن واژه سازی گفتمانی، در برخی از موارد معانی جدید را برای کلمات معنا گرای معرفتی ارائه نموده است.

دانش آموخته هندوستان جامعةالمصطفی با اشاره به این که پیش از انقلاب اسلامی هیچ عطش و تشنگی نسبت به کسب آموزه های الهی و اسلامی وجود نداشت، یادآور شد: ایجاد عطش کسب معارف ناب الهی در گستره جهانی و دغدغه مندی مسلمانان به ویژه قشر تحصیل کرده، نسبت به نهادینه سازی مبانی دینی در جوامع اسلامی از مهمترین تاثیرات انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت های گسترده تعاملات فرهنگی ایران و هند در سالیان گذشته، اظهار داشت: تعاملات فرهنگی ایران و نهادهای دیپلماسی و فرهنگی این کشور در هندوستان نسبت به سالهای گذشته بسیار کمرنگ شده و عموما فعالیت های خنثی را در پیش گرفته اند.

حجت الاسلام عباس خان با اشاره به این که اعزام شدگان فرهنگی انقلاب اسلامی به دیگر کشورها باید ضمن آشنا بودن با معارف ناب اسلامی، بینش درستی نسبت به انقلاب اسلامی داشته باشد، اظهار داشت: شناخت سرزمین هدف و اشرافیت نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی از مهمترین نیازهایی است که باید در اعزام ها مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این نشست، جلسه پرسش و پاسخ اساتید و حضار برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha