پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شورای مشورتی حلال در قم

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری و فقیه ناظر بر امور حلال سازمان استاندارد ایران گفت: به زودی شورای مشورتی حلال جهت دریافت دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید و بررسی فقهی و انسجام بخشی موضوعات حلال به صورت اطمینان بخش، در قم تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست بررسی درخواست برخی کشورهای جهان جهت همکاری در صنعت حلال که امروز  در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد،  خاطرنشان کرد: مجموعه استاندارد ایران با دلسوزی و حساسیت تمام کارها را دنبال و به دنبال ایجاد انسجام و تسهیل امور در این زمینه هستند.

 

وی گفت: هرچند در گذشته، در امر حلال یک مشکل حقوقی و تقنینی وجود داشت ولی اکنون مشکل برطرف شده و انسجام خاصی در حال شکل گیری است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امید است با مراکز فعال در این زمینه مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جهاد کشاورزی و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی قم، روند انسجام بخشی و فعال سازی امر حلال سرعت بیشتری پیدا کند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری این نهادها، عملیات اعطای مجوز و گواهی حلال با کمال دقت، حساسیت و در عین حال بدون هر گونه تاخیر به خوبی صورت بپذیرد و بتوانیم زیرساخت های اعطای گواهی حلال را به صورت تکنیکی، فنی و علمی با نگاهی فقهی در کشور ایجاد کنیم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مساله حلال در عین دینی بودن به مثابه یک فرصت بزرگ  از نظر اقتصادی برای کشور به حساب می آید، گفت: باید کوشید تا برند حلال که امروزه جهانی شده است، به عنوان نقطه اجتماع رویکرد دینی و عامل اقتصادی به نفع کشور رقم بخورد.

 

در این نشست حجج اسلام الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده و مجتبی کلباسی رئیس هیات امنا و رئیس موضوع شناسی احکام فقهی، دکتر محمد علی شجاعی مشاورعالی سازمان استاندارد ایران، دکتر فرشاد خوشنويسان مدير كل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري، منصور فرزانه مدیرکل استاندارد قم و مدیران شرکت تعاون توسعه و عمران استان حضور داشتند.

 

از مهمترین درخواست های این نشست، بررسی درخواست فرماندار لین شیای چین جهت تعامل در صنعت حلال بود که طی تفاهم نامه ای از دو سال قبل تاکنون بین قم و این استان منعقد شده است.

 

دکتر محمد علی شجاعی مشاور عالی سازمان ملی استاندارد ایران نیز با اشاره به حساسیت ها و خطوط قرمز نظام در عرصه بین الملل گفت: هر گونه تعهد و اقدام ما در کشورهای مختلف جهان چون بنام جمهوری اسلامی ایران نوشته می شود باید از اتقان، پختگی و ضوابط کامل برخوردار باشد.

 

وی ادامه داد: حلال از برندهای جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون درخواست های زیادی از کشورهای مختلف داشته و داریم و امید است بتوانیم با سرعت و دقت، درخواست ها را بررسی و مشکلات را برطرف کنیم.

 

 فرشاد خوشنويسان مدير كل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري نیز با اشاره به درخواست های مکرر چینی ها برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه فی مابین قم و لین شیا گفت: آنها هم اکنون از برند قم در کشور خود استفاده مطلوبی می کنند ولی متاسفانه هنوز ما موفق به کسب مجوز برای عملیاتی کردن قرارداد نشدیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده میان فرمانداری قم با شهر لین شیای چین در خصوص تامین غذای حلال، باید تعجیل بیشتری برای اجرایی شدن انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha