شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چراغ سبز ریاض به مشروبات الکلی فضای مجازی را بهم ریخت

در حالی که منابع خبری در روزهای گذشته اطلاعیه ای از سوی یکی از وزارتخانه های سعودی را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه مقامات عربستان با عرضه مشروبات الکلی به مشتریان در رستوران ها و هتل های این کشور موافقت کرده اند، روزنامه سعودی «سبق» مدعی شد که چنین اطلاعیه ای صحت ندارد.«عبدالله البرقاوی» معاون سردربیر روزنامه «السبق» که از وی به عنوان فردی نزدیک به وزارت داخلی عربستان نام برده شده، در این باره گفته است که مطالب منتشر شده مبنی بر صدور مجوز عرضه مشروبات الکلی در این کشور صحیح نیست و هدف از آن اهانت به عربستان است.با این حال روزنامه سبق عربستان آورده است که این اطلاعیه جعلی است  زیرا در آن به جای عبارت «سمو الوزیر»(جناب وزیر) که در نامه های رسمی عربستان مرسوم است، از عبارت «سعاده الوزیر»(جناب آقای وزیر) استفاده شده است.این اطلاعیه را فضاهای مجازی در عربستان سعودی منتشر کرده اند و در آن به وضوح به جواز عرضه مشروبات الکلی در عربستان اشاره دارد.در این اطلاعیه همچنین آمده است که وزارتخانه های عربستان سعودی با مجوز پخش موسیقی زنده و عرضه مشروبات الکلی در رستوران ها و هتل های این کشور موافقت کرده اند.

 

هدیه ویژه رهبر انقلاب بزرگ‌ترین کتابخانه کشور را غافلگیر کرد

بزرگترین و مجهزترین کتابخانه کشور با حضور «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ «علیرضا رزم حسینی»، استاندار خراسان رضوی؛ «علیرضا مختارپور»، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اعضای هیأت امنا، مدیران و معاونان نهاد، جمعی از خانواده‌های شهدای گرانقدر مشهد مقدس و مسئولان استانی افتتاح شد.حضرت «آیت الله العظمی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب هدیه ویژه‌ای به این کتابخانه اهدا کردند.علیرضا مختار پور در این مراسم با اعلام یک خبر مهم اظهار داشت: «مگر می‌شود یک فعالیت فرهنگی آن هم در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گیرد و‌ رهبر انقلاب از آن بی‌خبر باشند! معظم له از دوران نوجوانی از کتابخانه آستان قدس خاطرات فراوان دارند.»وی ادامه داد: از ایشان استدعا کردم با یک هدیه این افتتاح را داشته باشیم و معظم‌له روز گذشته یک جلد کلام‌الله مجید را به عنوان هدیه به این کتابخانه اعطا فرمودند. رهبر انقلاب در یادداشتی در ابتدای این مصحف شریف مرقوم فرموده‌اند:"بسم الله الرحمن الرحیم اهداء به کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد.به پاس خدمات و کوشش های کارکنان آن"

 

مرز قلمروهای فرهنگی تاریخ باستان در ایران کشف شد

فصل اول بررسی باستان شناسی محوطه‌های پارینه سنگی حاشیه دشت ایذه منجر به ثبت ۱۲۱ غار و پناهگاه صخره ای شد که ۷۰ عدد از آنها دارای آثاری از دوران پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی هستند. به گفته این باستان شناس، در این بررسی تخصصی، ثبت، نقشه برداری و نمونه برداری کنترل شده یافته‌های فرهنگی دوران پارینه سنگی شامل دست ساخته‌های سنگی سطحی به‌صورت حرفه ای انجام شد.جایز تصریح کرد: نتایج مقدماتی بررسی تنگه بندون ایذه نشان می‌دهد که در دوران پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی گروه‌های شکارگران-گردآورندگان در دفعات مکرر و به صورت فشرده از فضاهای غار و پناهگاههای صخره ای منطقه به عنوان سکونتگاههای کوتاه مدت و طولانی مدت استفاده می‌کرده اند.این باستان شناس با بیان اینکه بررسی دشت ایذه نخستین‌بار در دهه 1970 میلادی توسط باستان شناس آمریکایی«هنری رایت» به صورت موردی صورت گرفته است، گفت: فصل نخست بررسی غارها و پناهگاههای صخره ای تنگه بندون به بازبینی و تکمیل مطالعات سالهای گذشته و همچنین بررسی مناطق جدیدی متمرکز است که برای نخستین بار مورد بررسی پیمایشی پیاده و فشرده قرار گرفته اند.وی با بیان اینکه این منطقه مرز مابین قلمروهای فرهنگی است که به احتمال  زیاد گروه‌های شکارگران-گردآورندگان متفاوتی در آنها سکونت داشتند، تصریح کرد: به همین دلیل تداوم مطالعات باستان شناسی پارینه سنگی در این منطقه منجر به آشکار شدن نتایج علمی در زمینه جابه جایی‌های جمعیتی گروههای انسانی در انتهای دوران پارینه سنگی می‌شود.

 

سونامی سکته مغزی ایران را تهدید کرد

سید حسین آقامیری گفت: آمار دقیقی در مورد سکته‌های مغزی نداریم ولی بر اساس برخی از بررسی‌ها سالانه 70 تا 100 هزار مورد جدید سکته مغزی رخ می‌دهد که به عبارتی هر 5 دقیقه یک مورد است.این متخصص مغز و اعصاب گفت: جمعیت ایران رو به سالمندی است و از آنجایی که سن یک عامل خطر غیرقابل تغییر در سکته مغزی است می‌توان گفت در آینده به سمت سونامی سکته مغزی پیش می‌رویم.وی بیان داشت: فشارخون، دیابت، استعمال سیگار و الکل، چاقی از فاکتورهای خطر قابل تغییر در بروز سکته مغزی است و باید اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای لازم در این زمینه به مردم ارائه شود.آقامیری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های درمان را برای سکته مغزی به طور کامل در کشور نداریم،‌گفت: اولین عامل ناتوانی در کشور سکته مغزی و دومین عامل مرگ بعد از بیماری‌های قلبی عروقی نیز سکته مغزی است. بنابر این توجه به پیشگیری و درمان به موقع این بیماری امر حائز اهمیت است.

 

اعتصاب فرودگاه هامبورگ را بست

مسئولان فرودگاه هامبورگ آلمان از اعتصاب پرسنل مسئول خدمات و لغو 58 پرواز خبر دادند. مدیریت فرودگاه هامبورگ اعلام کردند به علت اعتصاب پرسنل پنجاه و هشت پرواز از مجموع 388 پرواز برنامه ریزی شده، مجبور شدند ورودی و خروجی را لغو کنند.به گفته مسئولان فرودگاه ممکن است در صورت ادامه اعتصاب شمار دیگری از پروازها نیز لغو شود.اتحادیه وردی Verdi که نماینده کارگران بخش فرودگاههای آلمان است، نیروهای خود را به اعتصاب یک روزه از یکشنبه شب تا دوشنبه شب فراخوانده است.این اتحادیه افزایش حقوق 1000 نفر از کارکنان بخش خدمات زمینی فرودگاه را خواستار شده است.ژانویه گذشته نیز نیروهای امنیتی شش فرودگاه آلمان به دعوت همین اتحادیه برای افزایش حقوق خود یک روز اعتصاب کردند. این حرکت اعتراضی نیز به لغو دهها پرواز منجر شد.

 

چهلمین سالگرد انقلاب عفو گسترده را رقم زد

رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی از عفو ۵۰ هزار زندانی خبر داد. آیت الله صادق آملی لاریجانی امروز در جلسه عالی مسئولان قضایی اعلام کرد که به مناسبت دهه فجر و آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۰ هزار زندانی عفو داده شده است.وی افزود: عده‌ای آزاد و به عده‌ای تخفیف مجازات داده می‌شود. امیدواریم عفو گسترده‌ای داده شود که اصل آن پذیرفته شده است و رافت نظام جمهوری اسلامی است.رئیس قوه قضاییه گفت: امروز روز اظهار وحدت و انسجام و همبستگی است و روزی است که اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به چشم بیاوریم.وی افزود: جمهوری اسلامی نظام مقتدری است و مردم ما کشور ثروتمند و غنی دارند.

 

دولت به جاماندگانِ بسته حمایتی اولتیماتوم داد

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ​نحوه اعتراض خانوارهای جامانده از دریافت بسته حمایتی دولت و سبد کالا را اعلام کرد. به گفته رستمی، خانوارهای جامانده از دریافت بسته‌های حمایتی برای ثبت اعتراض خود در سامانه ثبت اعتراض، ۱۰ روز فرصت دارند.او افزود: به اعتراضاتی رسیدگی می‌شود که «مجموع درآمد اعضای خانوار» که بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی هستند کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه باشد. پایگاه اینترنتی  di.tamin.ir/sabadkala، شماره تماس 1420 و سامانه پیامکی 10001420 راه‌های پیگیری درباره بسته حمایتی دولت است.خبر دیگر اینکه، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از توزیع دو نوبت سبد کالا برای مددجویان تحت پوشش این کمیته تا پایان سال 97 خبر داد.

 

خنداب رکورد اکسیژن 18 را شکست

"علی اکبر صالحی" افزود: امکان تولید اکسیژن مثبت 18 با ظرفیت حدود 60 کیلوگرم در این رآکتور فراهم شده است. وی ادامه داد: تنها یک گام نهایی که الکترولیز آن است، باقی مانده که کار آسانی است.رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با تولید این محصول ایران در زمینه تولید تجهیزات پت خودکفا شده و امکان صادرات نیز برای کشور فراهم است. صالحی ادامه داد: ارزش یک کیلوگرم اکسیژن 18، 30 هزار دلار است که با خود کفایی در این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: تولید اکسیژن 18 اکنون در انحصار کشورهای محدودی است که جمهوری اسلامی ایران با دست یابی به فرمول این محصول، انحصار شکنی کرد.وی ادامه داد: اکنون 70 درصد نیروی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خنداب از مردم منطقه بوده و تامین 100 درصدی نیروی مورد نیاز این سایت از نیروهای بومی پیش بینی شده است.

 

العالم در بهار انقلاب دست به انقلاب گرافیکی زد

طراحی جدید آرم (لوگو)، کرول، تغییرات گرافیکی خبرهای سیاسی، اقتصادی و ورزشی و همچنین موسیقی مربوط به آن از ویژگی های این بسته گرافیکی است.شبکه العالم بسته گرافیکی جدید خود را با هدف ارتقا سطح كیفی جلوه های بصری طراحی و تولید کرده است. بر اساس اعلام گروه هنری شبکه العالم قرار است تا چند روز آینده بسته گرافیکی آب و هوا نیز تغییر کند، همچنین در آینده نزدیک پروژه تغییر سیستم پخش العالم از SD به HD نهایی خواهد شد.هم اکنون العالم با 60 خبرنگار در 20 نقطه جهان علاوه بر پخش بیش از 50 بخش خبری مشروح و کوتاه در شبانه روز با توجه به نیاز مخاطبان، تولید و پخش برنامه های متنوع و مختلفی را در دستور کار خود دارد.این شبکه همچنین از طریق وب سایتهای خود به زبانهای عربی و فارسی و حضور جدی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب با مخاطبان خود ارتباط مناسب و مطلوبی برقرار کرده است.شبکه العالم همزمان با حمله آمریکا به عراق در اسفند ماه سال 1381 تاسیس شده است.

 

بهداشت نمکی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دکتر سعید نمکی را با 229 رای موافق به عنوان سیزدهمین وزیر بهداشت ایران برگزیدند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 229 رای موافق، 25 رای مخالف و چهار رای ممتنع ازمجموع 259 رای ماخوذه دکتر نمکی را به عنوان دومین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم برگزیدند.دکتر سعید نمکی متولد 13 دی 1397 در کاشان دارای مدرک دکتری داروسازی و تخصص ایمونولوژی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مرتبهٔ علمی استادیاری است.وی در سال 1394 به معاونت امور اجتماعی و عمومی در سازمان مدیریت (سازمان برنامه و بودجه) منصوب شد و مدتی مشاور معصومه ابتکار بود.

 

سیگار اتفاقی قاتل از آب درآمد

از سیگار بیش از ۴ هزار نوع ماده سمی به دست آمده که برای افراد سیگاری و همچنین برای غیرسیگاری‌ها زیان آور است. متأسفانه دود قلیان بسیار بدتر از دود سیگار است و از دود قلیان ۷ هزار نوع ماده زیان‌آور جدا شده است و هر بار مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است. بیش از ۵۰ نوع ماده سرطان‌زا در دود سیگار وجود دارد. حداقل ۲۵ نوع سرطان در اعضای مختلف بدن در ارتباط با سیگار به وجود می‌آید و بیش از ۸۵ بیماری بر اثر سیگار نزد افراد سیگاری و حتی غیر سیگاری از جمله کودکان بی‌گناه که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، پدیدار می‌شود.بنابر اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات، در ایران سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر به علت عوارض سیگار فوت می‌کنند و ۹۰ درصد انواع سرطان ریه نزد افراد سیگاری و یا در معرض دود سیگار اتفاق می‌افتد. با مصرف دو نخ سیگار در یک فضای بسته، آلودگی هوای محل به میزان ۱۰ برابر آلوده‌ترین نقطه هوای شهر تهران می‌رسد؛ این مسئله شامل انواع دخانیات نظیر چپق، قلیان، پیپ و سایر روش‌های مصرف توتون و تنباکو نیز می‌شود.همچنین افزایش سالیانه ۱۰ درصد به میزان مالیات محصولات دخانی، میزان مصرف را تا هشت درصد کاهش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که مصرف دخانیات هر ۶ ثانیه یک قربانی می‌گیرد.

 

روز جهانی حجاب به لندن رسید

این نخستین بار بود که روز جهانی حجاب در لندن برگزار شد و زنان مسلمان در انگلیس در پایتخت این کشور گردهم آمدند.در این روز و در این گردهمایی زنان مسلمان محجبه مسائلی را که با آنها روبرو هستند و افزایش اسلام هراسی در انگلیس را به بررسی گذاشتند.روز جهانی حجاب در سال ۲۰۱۳ توسط نظمه‌خان، زن مسلمانی از بنگلادش ساکن نیویورک ایجاد شد و هر ساله در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود. این روز تمامی زنان بدون توجه به عقیده و پیشینه‌شان به داشتن حجاب و تجربه یک روز از زندگی یک زن مسلمان ترغیب می‌شوند. خان درباره فکر ایجاد چنین روزی گفت: در طول زندگی در برونکس نیویورک به دلیل حجابم با تبعیض‌ها و مشکلات زیادی روبرو بودم، در مدرسه به دلیل حجابی که داشتم القاب زیادی به من می‌دادند مثل نینجا یا بت من. وقتی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر وارد دانشگاه شدم، من را اسامه بن لادن یا تروریست می‌خواندند. این واقعاً زشت بود. من تنها راه برای پایان دادن به این تبعیض را در این دیدم که به سایر زن‌ها این امکان را بدهم که مانند یک زن مسلمان پوشش داشته باشند و حجاب را تجربه کنند.این رویداد جهانی هر سال از ۲۰۱۳ در اول فوریه برگزار می‌شود و هدفش پایان دادن به رویکرد منفی علیه زنان مسلمان محجبه است.هر سال این روز یک شعار دارد و شعار امسال "شکست انحصار؛ از میان برداشتن موانع" بود.

 

وزیر به غیر انتفاعی ها ایست داد

به دلیل ارزیابی های صورت گرفته و عدم کفایت برخی دانشگاه های غیردولتی و موسسات غیرانتفاعی در شاخص های مدنظر، فعالیت ۷۰ مرکز در این زمینه متوقف شده است.وزیر علوم گفت: استانداردها و شاخص های مدنظر ما مربوط به تربیت نیروی انسانی می شود اما شاهد هستیم که این دانشگاه ها فعلا در حال آموزش دانشجو هستند و به سمت تحقیقات و تربیت نیروی انسانی ورود پیدا نکرده اند.غلامی با اشاره به ارزیابی هایی که طی سال های گذشته در زمینه استانداردهای مدنظر وزارت علوم در دانشگاه های غیرانتفاعی انجام گرفت، گفت: در سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ مرکز دانشگاهی غیرانتفاعی در کشور فعال بود که حدود ۵۰ مرکز به دلیل عدم رعایت شاخص ها تعطیل شده اند. امسال نیز بر اساس ارزیابی های انجام شده در شرایط فعلی حدود ۷۰ مرکز به دلیل عدم رعایت استانداردها و شاخص های مدنظر توقف فعالیت دارند.وی بر لزوم حضور دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های مراکز علمی شناخته شده در حکمرانی و سیاستگذاری کشور تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌های ما توان ارائه علمی در سطح جهانی را دارند و انتقال این توانمندی‌ها به سمت برنامه‌ریزی می‌تواند برای پیشبرد اهداف توسعه کشور مؤثر واقع شود.

 

ترکیه دست روهینگیایی ها را گرفت

بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه (İHH) اعلام کرد که تعداد بسیاری لباس گرم و پتو در اختیار ۳۰ هزار مسلمان روهینگیایی که با فرار از نظامیان و بوداییان افراطی میانمار به بنگلادش پناه برده‌اند، قرار دادیم.مجاهد دمیر، از مسئولان بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه، در این زمینه گفت: افزایش شدت هوای سرد باعث می‌شود زندگی در اردوگاه‌ها دشوار شود؛ کمک‌های بنیاد همیاری‌های بشری به مسلمانان روهینگیا با پشتیبانی خیران ادامه خواهد یافت.گفتنی است، ارتش میانمار به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به ایالت راخین در غرب این کشور را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند، اما به علت ممانعت میانمار از هر گونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش، آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.همچنین، بیش از ۳۰۰ روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده و ده‌ها هزار مسلمان ایالت راخین که از روستاهای خود فرار کرده‌اند تلاش می‌کنند به مناطق نسبتاً امن رفته و یا از راه‌های غیرقانونی به بنگلادش برسند.از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان راخین در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

 

مترو به رئیس جمهور نامه زد

رئیس شورای شهر تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور، چالش‌های متروی پایتخت را تشریح کرد و درخواست کرد در جلسه‌ای مشکلات مترو بررسی شود.محسن هاشمی در نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به چالش‌ها پیش روی متروی پایتخت، قوانین حمایتی از مترو را یادآوری و درخواست کرد در جلسه حضوری این مشکلات را با جزییات بیشتری تشریح کند.در بخشی از این نامه آمده است: شایان ذکر است که خوشبختانه تاکنون بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در مترو تهران و حومه صورت گرفته، اما متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهره مندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیت گیری تا ۷ میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت می باشد. با ادامه این روند، نه تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. در حال حاضر شمار واگن‌های مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد. علیهذا مدیریت شهری طی یک و نیم سال گذشته تمامی توان خود را در زمینه گسترش و نگهداشت شبکه و ناوگان ریلی به خرج داده است. لیکن به علت بدهی انباشته شهرداری به شبکه بانکی، عملاً بدون دریافت کمک از دولت و دخالت موثر جنابعالی، ادامه وضعیت کنونی و حل مشکلات ناممکن به نظر می رسد و ان شا الله در جلسه حضوری توضیحات تکمیلی ارائه می گردد.

 

حلزون ایران از دنیا سبقت گرفت

قبادی دانا با بیان اینکه غربالگری شنوایی قبل از انقلاب وجود نداشت، اما امروز این اتفاق محقق شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از کودکان با مشکلات شنوایی بزرگ می‌شدند و به لحاظ کلامی نیز دچار مشکل بودند.رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال جاری یک میلیون و ١٩١ هزار نفر غربالگری شنوایی شدند.وی با بیان اینکه کاشت حلزون موضوعی است که پیش از انقلاب شاید به گوش کسی نخورده بود، بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگامان کاشت حلزون در دنیا است.رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: کودکان ٣ تا ۶ ساله در کشور از این جهت غربال می‌شوند و این کار در بیش از ۱۵ هزار مهدکودک بخش خصوصی که همه تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند، انجام می‌شود.وی با بیان اینکه ٣ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در سال ٩٧ از جهت تنبلی چشم غربالگری شده‌اند، افزود: در سال ۵۷ تنها ۱۹ مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان در کشور وجود داشت.

 

ناجا به تاریخ هزاره اول قبل از میلاد ایست داد

سردار رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت اظهار کرد: یگان حفاظت استان آذربایجان شرقی در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و به محض کسب خبر واصله از دوستداران میراث فرهنگی، مبنی بر خرید و فروش قریب الوقوع اشیای تاریخی در شهرستان مراغه، با انجام تحقیقات گسترده، ضمن بررسی و احراز صحت خبر نسبت به شناسایی محل اختفای افراد مرتبط اقدام کردند.فرمانده یگان حفاظت افزود: در این راستا با هماهنگی عوامل انتظامی و اخذ مجوز‌های قضایی، طی عملیاتی غافلگیرانه، ۴ نفر اعضای باند قاچاق اشیای تاریخی دستگیر و تعداد ۴۳۶ قلم شی قدیمی از ایشان کشف و ضبط شد.این مقام انتظامی تصریح کرد: نظر به کارشناسی‌های صورت پذیرفته، قدمت ۱۰۹ قلم اشیای مکشوفه دوره هزاره اول قبل از میلاد و پیش از اسلام تخمین زده شد و متهمان دستگیر شده به همراه پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی استان تحویل داده شدند.

 

ترور مجازی فرمانده ناجا تکذیب شد

انتشار اخباری مبنی بر ترور نافرجام سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ما را بر آن داشت تا صحت و سقم آن را از مسئولان ذیربط در نیروی انتظامی جویا شود.پیگیری‌ها حاکی از آن است که هیچ حادثه یا تروری برای فرمانده نیروی انتظامی رخ نداده و ایشان در صحت و سلامت کامل هستند. گفتنی است اخباری در شبکه‌های مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یک ترور خطرناک از سر سردار اشتری با هوشیاری مجموعه ایشان به خیر گذشت.

 

پدر کویرشناسی چراغ نابودی کویرها را روشن کرد

پدر علم کویرشناسی ایران با ابراز "متاسفانه بی‌آنکه از دو نعمت کویر و بیابان بهره برده باشیم شاهد از بین رفتنشان هستیم" گفت: برخی کویرهای صاف بهترین بستر برای راه‌اندازی پارک‌های خورشیدی و بادی هستند که می‌توانند تمام برق ایران را تامین کنند.کردوانی درباره علت تخریب کویرهای کشور گفت: کویرها با منابع آب زیرزمینی زنده هستند؛ حفر بی‌رویه چاه، همان‌گونه که سبب نشست زمین و خشکی قنات‌ها شد، منابع آبی زیرزمینی را هم نابود کرده و کویر مرکزی ایران را نهایتاً تا 20 سال آینده به بیابان تبدیل خواهد کرد؛ تا همین چند سال پیش، زمستان‌ها در کویر آن‌قدر گل‌ولای بود که امکان راه رفتن هم وجود نداشت. حالا خبری از گل و لای نیست و با ماشین می‌توان از کویر گذشت. با تبخیر شدن آب باقی‌مانده زیرزمینی، قشر نمک باقی‌‌مانده در سطح کویر را باد به‌شکل ریزگرد با خود خواهد برد و بیابان به‌جا خواهد ماند. متاسفانه درخت‌هایی که به‌منظور بیابان‌زدایی در شاهرود و گرمسار و دامغان کاشته‌اند هم قربانی از بین رفتن آب‌های زیرزمینی به‌واسطه حفر چاه‌ها خواهند شد.وی با اشاره به هجوم بی‌ضابطه گردشگران و آفرودبازان به بیابان لوت گفت: متاسفانه بیابان لوت، دیگر بیابان لوت نیست؛ تا چند سال بیش در بیابان لوت یک حشره وجود نداشت؛ حالا زباله‌های گردشگران که در دل بیابان رها شده کار را به جایی رسانده که بیابان پر از پشه‌هایی شده که در اطراف پوست موز و هندوانه پرواز می‌کنند! صدها نفر بدون رعایت بهداشت و اصول گردشگری در بیابان چادر زده‌اند و ماشین‌های شاسی‌بلند که از تپه‌ها ماسه‌ای پایین می‌آیند، این رشته‌کوه‌های ماسه‌ای را که به‌همراه نبکا (آمیزه‌ای از گیاه و ماسه‌های روان) زیباترین جلوه بیابان لوت محسوب می‌شوند تخریب و ماسه‌ها را پخش کرده‌اند.

 

اختلاف سواد به صفر نزدیک شد

محمدزاده افزود: درصد باسوادی ما برای جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال تا سال ۹۵ حدود ۹۴.۷ درصد بوده است و برآورد ما این است به ۹۵.۷ برسد.همچنین بیش از ۷۵ درصد فعالیت‌های سوادآموزی به زنان اختصاص یافته است. قبل از انقلاب اختلاف باسوادی بین زنان و مردان ۲۳.۴ درصد بوده که به ۶.۴ درصد کاهش یافته است.محمدزاده با بیان اینکه کاهش اختلاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی قبل از انقلاب ۳۵ درصد بوده که به ۱۲.۳ درصد کاهش یافته است گفت: ۵۵ درصد فعالیت‌های نهضت به روستاها اختصاص یافته است.سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در سال‌های گذشته یک میلیون و ۲۶۰ هزار دانش آموز لازم التعلیم را نیز تحت پوشش بردیم. بیش از دو میلیون سوادآموزی در طرح‌های نیروهای مسلح آموزش دیدند. بیش از هشت میلیون بیسواد مطلق را آموزش دادیم. همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا پایان ششم دبستان ادامه دادند.وی افزود: ۸۰۰ هزار نفر از مهاجران خارجی نیز از ابتدا تا پایان سال ۹۵ آموزش دید اند. نهضت سوادآموزی یکی از دستاوردهای مهم نظام بوده و فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha