پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پرچم آمریکا، اسائیل و عربستان

حوزه/ روزنامه نگار ایتالیایی اعتقاد به امام حاضر، انتظار و دفاع را سه مولفه ای دانست که نسبت به شیعه علاقمند شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، سباستیانو کاپوتو در نشست کلمه سواء در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان با بیان این که 5 بار در ایران و دو بار نیز در قالب توریسم و ژورنالیسم در مشهد حاضر شده ام، گفت: شرکت در کنفرانس هایی با محوریت وضعیت یهودیان و مسیحیان از برنامه های این سفر بوده است.

وی با بیان این که ژورنالیست و روزنامه نگار هستم که به سبب وضعیت شغلی در مناطق جنگی به ویژه سوریه حضور پیدا کرده ام، تصریح کرد: دو هفته پیش در سوریه بودم و بسیاری از کشورهای خاور میانه را بازدید کرده ام.

این روزنامه نگار ایتالیایی با بیان این که کتابی را نیز با موضوع شباهت ها و تفاوت های اسلام و مسیحیت در عرصه مواجهه با تعارضات تالیف کرده ام که بناست به زودی مورد چاپ قرار گیرد، خاطر نشان کرد: ایده این کتاب در سال های 2013 و 2014 وقتی مناطقی از سوریه اشغال شد که حزب الله لبنان توانست آن مناطق را آزاد کند، در ذهن من شکل گرفت.

سباستیانو کاپوتو با بیان این که این کتاب بیانگر وضعیت این مناطق از منظر ژئوپولیتیک از نگاه شخصی بنده می باشد، اظهار کرد: آزاد شدن یک منطقه مسیحی اشغال شده توسط حزب الله لبنان، در من این مساله را برانگیخت که انگیزه این حرکت چه بوده و در این راستا این کتاب با عنوان شیعه و مسیحیت، از جنگ و تروریزم تا دفاع از مسیحیت در غرب به نگارش رسید.

وی با بیان این که این برای من جالب بود که در کشورهای شیعی علی رغم مبارزه و مقابله با تروریسم، از مسیحیت نیز دفاع می کنند و در راستای دفاع از مسیحیت، با تروریزم نیز می جنگند، بیان کرد: مشکل اصلی این است که دیگر کشورها از شیعه اطلاعات زیادی ندارند چراکه اکثر مهاجرت های صورت گرفته از جمله افراد سنی بوده اند و جمعیت شیعه زیاد نیست و تصوری که مسیحیان غربی از اسلام دارند همان تصور از اهل تسنن بوده و مردم عادی در غرب، تفاوت شیعه و سنی را درک نمی کنند.

این روزنامه نگار ایتالیایی با بیان این که سنی هایی که آنجا می آیند جذب سبک زندگی غربی می شوند، تصریح کرد: جمعیت مسلمان سنی که جذب داعش شدند، تا پیش از این در حاشیه زندگی اروپایی بودند و این جمعیت رانده شده جذب مساجدی که  وهابیت را ساپورت می کردند شده و بلافاصله به دنبال آن نیز جذب ایده وهابیت شده و داعشی می شدند.

سباستیانو کاپوتو با بیان این که به خاطر همین شرایط است که در غرب تفاوتی بین مسلمانان نیست و مسلمانان نیز تروریسم هستند، خاطر نشان کرد: در حقیقت تصور آنان از مسلمانان نیز ناشی از همان جمعیت رانده شده اروپایی اهل تسنن که جذب داعش شدند بوده و اینطور می نگرند که پس مسلمانان نیز همه تروریسم هستند.

وی با بیان این که کشورهایی همچون آمریکا در رسانه ها مطرح می کنند که علیه تروریسم می جنگند، عنوان کرد: این بازی کثیفی است که ادعای دروغین مبارزه با تروریسم دارند اما در باطن از آن حمایت می کنند.

این روزنامه نگار ایتالیایی با بیان این که به شخصه به عنوان روزنامه نگار و ژورنالیست در این مناطق جنگ زده فعالیت دارم و از مشاهدات خویش متوجه شدم نه تنها مسلمانان تروریزم نیستند بلکه اولین قربانی تروریزم نیز مسلمانان و بخصوص شیعیان هستند که این خیلی برای من جالب بود، بیان کرد: با تالیف کتاب خواستم این مساله را در آن بیان کنم.

سباستیانو کاپوتو با بیان این که بخش دوم کتاب تلاشی در راستای آن بوده تا پل ارتباطی بین اسلام و مسیحیت خلق کرده و زمینه گفتگوی ادیان را باز کند، در پاسخ به این سوال که آیا نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی و اروپایی را دریافت کردید یا نه، اظهار کرد: کشور ایران در اروپا به حاشیه رانده شده و به خاطر همین گستره عمومی این نامه انعکاس آنچنانی نداشته و فقط چند مجله و خبرگزاری و رسانه آنلاین این نامه را مورد پوشش قرار دادند.

وی با بیان این که به این نتیجه رسیدیم که باید برای برقراری پل ارتباطی بین اسلام و مسیحیت از گفتگوی ادیان استفاده شود، عنوان کرد: با توجه به تجربیات شخصی خودم چندین محور را در گفتگوی ادیان لحاظ کردم و نخستین آن این بود که جنگ تمدن های تحمیل شده از سوی آمریکایی ها را که هانتینگتون برای بار اول در وزارت خارجه مطرح کرده بود و می خواست آینده جهان را با آن رقم بزند نفی کنیم چرا که آمریکا می گوید ما کشور مسیحی هستیم در صورتی که در عمل کشور مسیحی نیستند و کاتولیک مسیحیت در آمریکا نیز تعدادشان همچون مسلمانان بسیار کم است.

این روزنامه نگار ایتالیایی با بیان این که وقتی گفتگوی ادیان را دنبال می کنیم ضمن حفظ دین خود گفتگویی را ترتیب می دهیم، عنوان کرد: هر گفتگوی ادیان پایه دو دین در آن وارد می شود و این گفتگوی ادیان می تواند به صورت غیر رسمی و در فضای خارج آکادمیک و دانشگاهی نیز شکل بگیرد همانطور که در سفر اربعین نمونه ای از گفتگوی ادیان عملی و غیر رسمی است.

سباستیانو کاپوتو با بیان این که خواست رسانه های غربی محدودیت اذهان بوده و این دقیقا نقطه مخالف گفتگوی ادیان است، بیان کرد: در جریان راهپیمایی اربعین، هر کسی از هر نقطه دنیا آنجا شرکت کرده و پرچم هایی از کشورهای مختلف دیده می شود که هر کس با لباس های سنتی خود نیز در این آئین حضور پیدا می کند که آنجا فهمیدیم شیعه مذهب جهانی است.

وی با بیان این که شیعیان بسیار علاقمند به دفاع از سرزمینشان می باشند، ابراز کرد: علت این که بیش تر مهاجران سنی هستند این است که شیعیان برای سرزمینشان می جنگند و همانجا می مانند و این خیلی مهم است چون برای ما این که مردم مهاجرت کنند خوب نیست چون حالت تفرقه ای ایجاد می شود همانطور که کاتولیک ها به سرزمینشان وفادار بودند.

نویسنده کتاب «شیعه و مسیحیت؛ از جنگ و تروریزم تا دفاع از مسیحیت در غرب» با بیان این که این نکته برای من جالب و جذاب بود که شیعیان 12 امام داشته و امام آخرین آنان غائب است، خاطر نشان کرد: این امر نشان از فرهنگ انتظار دارد و آنان نشان می دهند که مهاجم و آغاز کننده جنگ نیستند بلکه تنها منتظر منجی می‌باشند و اگر به آنها حمله شود دفاع می کنند؛ همانطور که اگر تاریخ 40 سال گذشته ایران را مطالعه کنید، می بینید هرگز به هیچ کشوری حمله نکردند بلکه تنها از ایران در مقابل عراق دفاع کردند. این دلایل سبب شد تا من به عنوان کاتولیک علاقه مند به شیعه بشوم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازدید از نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان و بروز و ظهور فناوری های روز در این حوزه و جلوه بخشی از فعالیت های فناورانه این حوزه در این نمایشگاه بیان کرد: این که شما ترکیب بین سنت و نوآوری را داشتید و از ترکیب این سنت و نوآوری در حوزه های مختلف استفاده می کنید برای من جالب و جذاب است.

این روزنامه نگار ایتالیایی در پایان از حوزه آزادی مطبوعات، رسانه ها و جرائد در کشورهای غربی و همچنین محدودیت ها و انحصارهای موجود برای ژورنالیست ها و روزنامه نگاران سخن گفت و با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان گفت: نمایشگاه خوبی بود و اگر کسی باشد که کتابم را از ایتالیایی به فارسی ترجمه کند، من به او این اجازه را می دهم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha