جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فخر

حوزه/مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: تاریخ شفاهی بیان خاطرات واقعی رزمندگان دفاع مقدس است و در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ ساعت مصاحبه با رزمندگان صورت گرفته است و حدود ۳۰۰ هزار سند جمع آوری و ساماندهی شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، محمدرضا فخر مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی، امروز در نشست خبری اظهار داشت: شهید گمنام در روز شهادت حضرت زهرا در شهرستان حاجی آباد زیرکوه در روستای افین تشییع و تدفین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رهبری تاکید کردند فعالیت های این حوزه باید 100 برابر شود گفت: بر این اساس هرچه ما در این حوزه کار کنیم باز هم کم است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: در این دوران تکیه بر خداوند متعال بود و هرچه دیدیم تلاش و بارندگی جوانانی بود و ما به جوانان اعتماد کردیم و جوانان پاسخ خوبی دادند.

فخر بیان داشت: در دوران دفاع مقدس وحدت نیروهای مسلح و آحاد مردم را در دفاع از کیان جمهوری اسلامی به خوبی دیدیم و حضور پرشور مردم سرنوشت جنگ را به نفع اسلام تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه چیزی که به ما بسیار کمک کرد ولایتمداری و ولایت پذیری بود، عنوان کرد: در این هشت سال متوجه شدیم با روحیه خودباوری و تکیه بر توان داخلی می توانیم در مقابل همه استکبار پیروز شویم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی متذکر شد: در این دوران روحیه سلحشوری را در جوانان بالا بردیم و هنوز از آن ظرفیت استفاده می کنیم.

فخر مطرح کرد: بعد از انقلاب وارد عرصه های نوآوری و فناوری شدیم تا جایی که معتبرترین سیستم های بررسی قدرت های نظامی در جهان کشور ایران را به عنوان کشور سیزدهم قدرتمند در عرصه نظامی و بدون احتساب بسیج معرفی می کنند.

وی، مهمترین دستاورد امام در انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی را جوانانی دانست که توانستند وارد عرصه مدیریت نظام اسلامی شوند و ما می توانیم را به ما توانستیم تبدیل کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در خصوص دستاوردها در حوزه دفاعی کشور بیان داشت: در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی و نظامی و فضایی و دستاوردهای مختلف و زیادی بدست آوردیم.

فخر اظهار داشت: در حوزه سخت افزاری هم دستاوردهای مهمی داشته ایم و به قدرت می گوییم وابستگی به خارج از کشور را به حداقل رسانده ایم چراکه امروز همه کارها به عهده نیروهای مومن و انقلابی ماست و به مرحله ای از خودباوری رسیدیم که دشمن از حمله نظامی به کشور ما مایوس شده است.

وی ساخت موتور جت را یکی از سخت ترین فناوری ها در حوزه صنایع دفاعی و هوافضا برشمرد و گفت: ساخت موتور ملی جت با عنوان «اوج» توسط فرزندان این مرز و بوم انجام شده است.

در فناوری موشک های ضدهوایی کاملا خودکفا شده ایم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امن ترین آسمان را در منطقه داریم و امروز سامانه پدافند هوایی «آفاق» تمام کشور را رصد می کند، افزود: در فناوری موشک های ضد هوایی کاملا خودکفا شده ایم و نیز در بحث پهپادها که یک صنعت با تکنولوژی بالاست کارهای بزرگی در زمینه ساخت پهپادهای شناسایی، رزمی و پهن پیکر صورت گرفته است.

فخر ادامه داد: پهپاد «سیمرغ» با مهندسی معکوس پهپاد غنیمت گرفته شده آمریکایی با نام «آر کیو 170» ساخته شده و همچنین «پهپاد 129»، «مهاجر» که موشک های نقطه زن روی آن سوار می شود از دیگر نمونه های شاخص در این حوزه است.

اژدر «هوت» سریع ترین اژدر دنیا است

وی با اشاره به اینکه در بحث نیروی دریایی اقدامات بزرگی از قبیل ساخت زیردریایی، موشک و اژدر صورت گرفته است، اعلام کرد: اژدر «هوت» که در این خصوص تولید شده است سریع ترین اژدر دنیا محسوب می شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی اضافه کرد: تولید ناوشکن پیشرفته «جماران» و نیز در حوزه قایق های تندرو جزو برترین کشورهای جهان هستیم و توانستیم امنیت را در دریا برقرار کنیم.

فخر ضمن بیان اینکه امروز ماهواره برها در صنایع دفاعی ساخته و استفاده می شود، تبیین کرد: در بحث موشک ها هم از لحاظ میزان مسافت و هم دقت، کارهای بزرگی شده است از جمله موشک «سجیل»، «عماد»، «ذوالفقار» و موشک های «کروز» که جز پیشرفته ترین موشک های هدایت شونده است از دستاوردهای حوزه علمی صنایع دفاع محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ساخت بالگردهای «شاهد» و «سورنا» و «صبا»، تولید دوربین سلاح های مختلف و صادرات آن به کشورهای دیگر، دوربین های دید در شب و حرارتی که با تکنولوژی بالا ساخته شده است، سامانه کنترل فرماندهی «عقیق» که پرقدرت عمل می کند، تولید سلاح های انفرادی «خیبر»، «شاهد»، «طاهر»، ساخت تانک «ذوالفقار» و «کرار» و خودروی زرهی «طوفان»، توپ 155 «عاشورا» از دیگر نمونه های ساخته شده در صنایع دفاع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: از کارهای بسیار مهمی که بعد از انقلاب صورت گرفته است اورهال و بازسازی تجهیزات نظامی تانک ها، بالگردها و هواپیماها و... است که در داخل کشور انجام می شود.

فخر با اعلام اینکه امروز نیروهای نظامی به حوزه سازندگی کشور ورود کرده اند و در کنار سازمان های دولتی دست به سازندگی می زنند، یادآور شد: قرارگاه های مختلف سازندگی و محرومیت زدایی در یگان ها و نقاط مختلف ایجاد شده است.

وی متذکر شد: در حوزه بهداشت و درمان نیروهای مسلح کارهای بزرگی انجام شده و بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی را مدیریت می کنند و سامانه های پرتابل را راه اندازی کردند و می توانند در اندک مدتی برپا شوند و خدمت رسانی کنند.

تالیف ۱۴۰ عنوان کتاب

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به فعالیت های این اداره در خراسان جنوبی مطرح کرد: در حوزه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تالیف بیش از 140 عنوان کتاب در کنگره شهدا انجام شد که 56 کتاب به صورت مستقیم در این اداره کل تالیف و چاپ شده و در بقیه کتب هم مشارکت داشته ایم.

فخر با بیان اینکه 45 کتاب در حوزه خاطرات، شعر، کئدک و نوجوان و... چاپ شده است، گفت: توزیع بیش از سه هزار جلد کتاب در بین کتابخانه ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار ادبی، برگزاری جشنواره تئاتر، سرود، شعر، داستان و موسیقی دفاع مقدس و تولید کلیپ و آثار سینمایی و حدود 800 مورد حمایت از آثار هنری، تولید آلبوم موسیقی بخشی از فعالیت های این مجموعه در حفظ ارزش های دفاع مقدس است.

وی عنوان کرد: تاریخ شفاهی بیان خاطرات واقعی رزمندگان دفاع مقدس است و در مجموع 2 هزار و 600 ساعت مصاحبه با رزمندگان صورت گرفته است و حدود 300 هزار سند جمع آوری و ساماندهی شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه کتابخانه دفاع مقدس هفت هزار جلد کتاب دارد، مطرح کرد: 146 شهید گمنام در 53 نقطه استان دفن شده اند.

برای موزه دفاع مقدس مرکز استان بودجه ای اختصاص پیدا نکرده است

فخر با اشاره به اینکه 2 موزه مصوب داریم که با حمایت دولت باید به نتیجه برسد، گفت: جمعا 14 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تاکنون محقق نشده است و برای موزه مرکز استان بودجه ای اختصاص پیدا نکرده است.

 وی افزود: پیشرفت موزه طبس بیشتر بوده است و امیدواریم تا دهه فجر سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی عنوان کرد: پنج سمن در حوزه دفع مقدس در استان خراسان جنوبی فعالیت می کنند و اخیرا مجمع راویان دفاع مقدس استان خراسان جنوبی تشکیل شده است.

فخر با بیان اینکه دایرة المعارف کشوری دفاع مقدس درحال تدوین است یادآور شد: در استان خراسان جنوبی دانشنامه دفاع مقدس پیگیری می شود که تا پایان سال جاری برای 80 مدخل، پرونده علمی تشکیل و 20 مقاله نوشته شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: اسناد و مدارک حدود600 شهید را در کنگره شهدای استان خراسان جنوبی جمع آوری کردیم و هنوز هم فعالیت ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود 27 هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس در سطح کشور نوشته شده که 70 درصد آنها مربوط به رزمندگان است، اظهار داشت: در خراسان جنوبی تا قبل از سال جاری 18 عنوان کتاب و امسال به برکت کنگره 140 عنوان کتاب نوشته شده است که یکی از پرمخاطب ترین کتاب ها در سطح کشور، کتاب های حوزه دفاع مقدس است.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha