جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پرچم ایران

حوزه/ عدالت همه جا به معناى تساوى نیست. پزشك عادل، پزشكى نیست كه به همه بیماران یك نوع دارو بدهد، معلّم عادل، معلّمى نیست كه به همه دانش ‏آموزان یك نمره بدهد، بلكه این تساوى، كمال بى عدالتى است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، "پرسش های مهم، پاسخ های کوتاه"، کاری از استاد محسن قرائتی است که در پایگاه اینترنتی درس هایی از قرآن در دسترس عموم بوده و در شماره های گوناگون برای شما مخاطبان محترم ارائه خواهیم کرد.

* سؤال

با دیدن این همه تفاوت ‏ها و ناهنجارى ‏ها، چگونه نظام را اسلامى بدانیم؟

* جواب

اولاً معناى نظام اسلامى آن نیست كه تمام افراد جامعه ‏اش عادل باشند، بلكه نظام اسلامى آن است كه قوانین و مدیرانش اسلامى باشند.

مسافرت خوب آن است كه ماشین سالم و راننده ماهر باشد تا مسافرین را به مقصد برساند، نه آن كه تمام مسافران بى مسئله باشند. هیچ كس در هیچ سفرى براى سوار شدن به اتوبوس و قطار و هواپیما، تك تك مسافران را بررسى نمى ‏كند، بلكه به سلامتى وسیله و مهارت راننده مى ‏اندیشد.

در آیه 102 سوره بقره مى ‏خوانیم كه در زمان حضرت سلیمان ‏علیه السلام (پیامبر معصومى كه حكومتش هدیه ‏اى الهى بود)، گروهى به جاى پیروى از آن حضرت، پیرو شیطان بودند: «واتّبعوا ما تتلوا الشیاطین على ملك سلیمان»

ثانیاً عدالت همه جا به معناى تساوى نیست. پزشك عادل، پزشكى نیست كه به همه بیماران یك نوع دارو بدهد، معلّم عادل، معلّمى نیست كه به همه دانش ‏آموزان یك نمره بدهد، بلكه این تساوى، كمال بى عدالتى است.

مگر سلّول چشم با سلّول استخوان پا یكسان است؟ مگر برگ ‏ها، میوه ‏ها، كوه ‏ها، دشت ‏ها، معدن ‏ها، جنگل ‏ها، كرات آسمانى، كهكشان ‏ها، رنگ ‏ها، نژادها و ... یكسانند؟!

آرى، تفاوت دو نوع است: گاهى حكیمانه و بر حق است و گاهى تبعیض و ناحقّ.

اختلافات گاهى بر اساس ظلم است كه باید با تمام قدرت جلوى آن را گرفت. سرمایه ‏هایى را كه با زد و بند، كم‏ فروشى، احتكار، توطئه، اختلاس، سرقت، ربا و امثال آن جمع شده است، باید از حلقوم متجاوزان بیرون كشید.

امّا گاهى تفاوت و اختلافى كه در اثر كار، هنر، تخصص، مدیریّت، ابتكار و امثال آن پیدا مى ‏شود، چنانچه حقوق واجب الهى آن (خمس و زكات و ...) پرداخت شود، مانعى ندارد. اگر بخواهیم حق ابتكار و هنر و كار و تخصّص را نادیده بگیریم، جامعه راكد مى ‏ماند و رشدى ندارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha