چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدرسه علمیه معصومیه (س) یزد

حوزه/ جلسه آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت با موضوع بررسی استرس و راه های مقابله با آن در مدرسه علمیه معصومیه یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، خانم پورقادر، کارشناس روانشناسی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) یزد با اشاره به اینکه امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر درشیوه های زندگی بسیاری از افراد درمقابله با مسائل زندگی فاقد توانایی لازم و اساسی هستند گفت: همین امر آنان را درمشکلات و مسائل زندگی روزمره ناتوان و آسیب پذیر ساخته است.

وی افزود: استرس معانی متفاوتی دارد، اما آنچه ما به آن استرس می گوییم واکنش فیزیولوژیک و روان شناختی درونی فرد یا گروه به هنگام مواجهه با محیط تهدید آور و چالش انگیز است؛ به عبارتی استرس در رابطه بین فرد و محیط به وجود می آید که طی آن رابطه در نظر فرد، فشار آورنده و کنترل آن برای او سخت است.

پورقادر در ادامه به موارد و علائم استرس اشاره و آن را شامل استرس روانی، جسمی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: علائم استرس جسمی، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، تندی نفس، انقباض عضلات، لرزش در اندامهای مختلف بدن، سر درد های شدید و... و علائم روانی اختلال در تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری، اختلال در حافظه، افسردگی، احساس خستگی، کاهش انگیزه، عصبانیت و همچنین علائم استرس اجتماعی هم شامل ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی مناسب، پائین آمدن بازده کاری، از دست دادن دوستان و آشنایان و نهایتاً انزوای اجتماعی وعوامل فشار زا است.

این کارشناس روانشناسی در پایان به راههای مقابله با استرس از جمله آگاهی یافتن از احساسات خود در مقابل محرک های تنش زا، آگاهی یافتن از افکار خود در مقابل این محرکها، آرامش دادن به خود، تلاش برای یافتن راه حل و موارد متعدد دیگری اشاره کرد و افزود: ان شاءالله با شناخت هیجانات خود و دور کردن خود از موقعیت تنش زا و یاد گیری راه های مقابله، خود را از استرس های منفی دور نگه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha