جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام حسن شعبانی

حوزه/ دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب استان آذربایجان‌شرقی گفت: علت حرکت به سوی انقلاب فقط مشکلات اقتصادی نبود و بخش عمده‌ی دلایل وقوع و شکل‌گیری انقلاب، مسائل فرهنگی و بالاخص فرهنگ دینی بوده است.

حجت‌الاسلام حسن شعبانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه اساس و پایه انقلاب اسلامی فرهنگی بود، گفت: مسئله اقتصاد و معیشت برای مردم بسیار مهم است و مردم اهمیت این مسئله را به خصوص در ایام گذشته به خوبی درک می‌کنند ولی واقعیت این است که علیرغم اینکه وضعیت اقتصادی کشور قبل از انقلاب بسیار أسف‌بار بود، علت حرکت به سوی انقلاب فقط مشکلات اقتصادی نبود و بخش عمده‌ی دلایل وقوع و شکل‌گیری انقلاب، مسائل فرهنگی و بالاخص فرهنگ دینی بوده است.

وی افزود: مردم در آن برهه احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم بر مبنای دین و اعتقاد خود زندگی کنیم. مردم وقتی می‌خواستند بر اساس دین و اعتقادشان لباس پوشیده و به خارج از خانه بروند، آن را تحقیر دانسته و می‌گفتند باید به دیگران شبیه باشید.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بُعد دیگر مسئله فرهنگ، بحث آموزش است، بیان داشت: در دوران ننگین پهلوی، ساختار آموزشی مناسبی در کشور وجود نداشت ولی اکنون جزو معدود کشورهایی هستیم که سطح آموزش در آن بسیار گسترده است و مردم در رده‌های مختلف از آموزش‌های مختلف برخوردارند. 

حجت‌الاسلام شعبانی اضافه کرد: امروز یک پیرمرد یا پیرزن شصت، هفتاد ساله هم می‌تواند از آموزش‌های خوبی بهره‌مند شود و باید یاد کنیم از دوران پس از انقلاب که سوادآموزان خانه به خانه دنبال افراد بیسواد بودند تا آنان را آموزش دهند. من وقتی با پدران و مادران هم‌صحبت می‌شوم به آنان تأکید می‌کنم که در آموزش‌های کلاسیک محدود نشده و نسبت به آموزش مهارت به فرزندان خود اهتمام ورزند.

وی با اشاره بر اینکه جوانان در کنار آموزش‌های آکادمیک به مهارت آموزی هم نیاز دارند، خاطرنشان کرد: در زمینه‌ی آموزش مهارت از سوی خانواده نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم ولی بازهم باید از سوی والدین بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رایزن فرهنگی سابق ایران در ترکیه بیان داشت: مردم در دوران انقلاب به یک مجتهد جامع‌الشرایط عارف فیلسوف اعتماد کردند که خلاصه حرف‌هایش برادری و برابری بود. این برادری و برابری آنقدر جذاب بود که حتی آنانی را که چندان به انقلاب معتقد نبودند، به وجد آورد که باعث شد بگویند:  فقدان این موضوع ما را اذیت می‌کند و با اجرای آن می‌توانیم یک حکومت و جامعه خوب تشکیل دهیم. 

حجت‌الاسلام شعبانی افزود: بلافاصله پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مشکلات متفاوتی از سوی دشمنان داخلی و خارجی به ما وارد شد که در مقابل همگی با اتحادی که حول محور برادری و برابری از پیش از انقلاب ایجاد شده بود، ایستادگی کردیم و عناوین چندان در مقابله با این مشکلات جلوه پیدا نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه یکرنگی و اتحاد هرکجا در کشورمان بوده است، آنجا پیروز و موفق‌بوده‌ایم، گفت: در هر وقفه‌ای که احساس شده است اتحاد و یکرنگی که مد نظر امام بوده است، وجود ندارد، در آنجا موفقیت‌ها کمتر بوده یا اصلا توفیقی به دست نیاوردیم. اکنون با اینکه مشکلاتی وجود دارد، بازهم مردم متحد هستند و همیشه جلوتر از مسئولان بوده‌اند اما اتحادی که در ابتدای انقلاب وجود داشت را همه آرزو می‌کنند.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه امروزه بیش از هر زمانی به اتحاد و همدلی نیازمندیم، اظهار داشت: در جبهه‌های مختلف با هجمه مواجهیم و مردم باید یکرنگ و متحد باشند. مردم باید احساس کنند من به عنوان یک فرد معمم، هر حرفی که می زنم آن را اجرا کرده و از همانجایی که آنها نان می‌خرند، من نیز نان مورد نیاز خود را تهیه می‌کنم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha