پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واحدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واحدی درخصوص تاثیر انقلاب اسلامی در رشد و توسعه حوزه های علمیه، گفت: به برکت انقلاب فرصت گسترش حوزه های علمیه ایجاد شد و به مرور زمان حوزه قم بعد از تاسیس توسط مرحوم آیت الله حائری(ره) و ادامه یافتن با زحمات آیت الله بروجردی(ره)، به برکت حضرت امام(ره) توسعه ای دامنه دار و وسیع پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در گیلان، حجت الاسلام والمسلمین واحدی، معاون ارتباطات و امور حوزه های علمیه خواهران کشور، امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: انقلاب بزرگ شیعی و اسلامی ما برکات زیادی داشته است و بخش اعظم این برکات حاصل آن بوده که معمار بزرگ انقلاب خالص عبادتش را به محضر احدیت تقدیم نمود و توان مدیریت جمعی حضرت امام(ره) آن گونه بود که توانست مردم را نیز برای کار و عبادت خالصانه به درگاه احدیت بسیج کند.

معاون ارتباطات و امور حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: هرگاه عبادت خالص به درگاه احدیت تقدیم شد، مصالحی برای این کشور رقم خورد که مرهون آن نیت ها و عمل های خالص است. از جمله آن برکات و آثاری که برای این انقلاب بزرگ می توان نام برد حضور اثرگذار روحانیت شیعه و توسعه آثار و برکات حوزه های علمیه بود؛ یعنی نقش آفرینی دین در عرصه زندگی و به همین مناسبت توسعه خودِ حوزه و روحانیت هم از برکات انقلاب است.

وی درخصوص تاثیر انقلاب اسلامی در رشد و توسعه حوزه های علمیه، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصت گسترش حوزه های علمیه ایجاد شد و اساتید تلاش برای ارتقای کمی و کیفی حوزه های علمیه داشتند و به مرور زمان حوزه قم بعد از تاسیس توسط مرحوم آیت الله حائری(ره) و ادامه یافتن با زحمات آیت الله بروجردی(ره)، به برکت حضرت امام(ره) توسعه ای دامنه دار و وسیع پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی گفت: یکی از برکات این انقلاب و حرکت بزرگ حضرت امام، حضور اثر گذار  و نقش آفرین زنان ایران اسلامی بود. در قبل از انقلاب جلوه ای را که از زن نشان می دادند جلوه جنسی او و حضور بی اثری بود که نمی شد او را به عنوان یک انسان کامل تلقی کرد، بلکه به عنوان ابزاری برای امیال مردان تعریف می شد، اما به برکت حضرت امام و انقلاب بزرگش زنان جایگاه خودشان را پیدا کردند و در فرهنگ و اندیشه و اثرگذاری و تولید حرکت های بزرگ که بخشی از حرکت های بزرگ انقلاب را حضرت امام با مدیریت زنان رقم زدند.

وی افزود: یکی از دیگر از برکات انقلاب، توسعه و یا ایجاد حوزه های علمیه خواهران است. ما در قبل انقلاب حوزه علمیه خواهران را به صورت گسترده و به این معنا نداشتیم. در همین استان گیلان مطلقا حوزه علمیه خواهران نداشتیم و اولین مدرسه خواهران در سالهای 59-60 تاسیس شد. پس یکی دیگر از برکات انقلاب حضور زنان و یکی دیگر از برکات آن ایجاد حوزه های علمیه برای خواهران تا دانش دین را فرا بگیرند و به وسیله آن تربیت صحیح دینی داشته باشند و از این طریق در تمدن سازی شیعی نقش ایفا کنند. حضرت امام این نقش را برای خواهران ایجاد کرد.

معاون ارتباطات و امور حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان نقش مقام معظم رهبری در وضعیت کنونی حوزه های خواهران تصریح کرد: باید از مقام معظم رهبری تشکر ویژه داشته باشیم که با دستور خودشان درباره تاسیس مدیریت حوزه های خواهران، حرکت این برکت انقلاب را دو چندان، بلکه ده چندان کردند و در آن دیدار خاطره انگیزی که در قم در رابطه با حوزه خواهران داشتند بیاناتی را مطرح نمودند که برکات زیادی را در پی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی در خصوص جایگاه کنونی حوزه علمیه خواهران گیلان خاطرنشان ساخت: آمار 1000 دانش آموخته و 1500 در حال تحصیل در حوزه خواهران استان بسیار ارزشمند است و می تواند فرداهای بزرگی را برای تمدن اسلامی رقم بزند. اینها می تواند نقش خواهران طلبه را در تمدن سازی شیعه و فرهنگ سازی اسلامی استان گیلان که خود در تاریخ ایران اثرگذار بوده، مشخص بکند. برای وضعیت کنونی استان خیلی زحمت کشیده شده است که لازم می دانم از حاج آقای انصاری تشکر کنم. از زمانی که ایشان وارد گیلان شدند زحمات زیادی کشیدند و خدمات خوبی ارائه کردند. گذشته ایشان یک گذشته خوب است و الان هم چیزی که از ایشان سراغ داریم اخلاص و آمادگی برای خدمت به حوزه و فرهنگ این مرز و بوم است.

ایشان با اشاره به انتخاب حجت الاسلام حبیبی به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه خواهران گیلان گفت: برادر ارجمند، فاضلِ عالم و با تقوا ، متعهد و انقلابی، جناب آقای حبیبی از بین افراد و گزینه های مختلفی، با توجه به جمع بندی های انجام شده و خصوصیات بارز ایشان برای این مسئولیت انتخاب شدند تا این کار بزرگ را به عهده بگیرند.

معاون حوزه علمیه خواهران درخصوص انتظارات از حرکت مجموعه حوزه خواهران گیلان در دوره جدید تصریح کرد: هر حرکتی باید زیر علم ولایت که در دستان نماینده ولی فقیه در استان است، انجام شود. بر همین اساس اولین انتظاری که از مدیریت جدید داریم آن است که در تربیت جامع طلاب حوزه های علمیه خواهران تلاش ویژه بکنند. تربیت جامع بدین معنا که بیش از آنکه به علم توجه کنیم ، به تربیت اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، و بصیرت اجتماعی سیاسی بیندیشیم و تلاش کنیم، بنابراین تقاضای اول ما ارتقای تربیت جامع حوزه های علمیه خواهران است، انتظار دوم این است که ارتقای علمی و دانشی حوزه خواهران استان در دستور کار قرار بگیرد. الحمدلله الان ما در استان 8 مدرسه سطح 2 و یک مدرسه سطح 3 و یک رشته تخصصی داریم و آرزو داریم سنگ بنایی را که مدیر محترم قبلی گذاشته است بوسیله مدیریت محترم جدید توسعه پیدا بکند و این بستر فرهیختگانی که در سطح2 هستند، برای دانش آموزی عمیق در سطح3 و 4  آماده شوند، چرا که مقام معظم رهبری یکی از اهدافی را که برای حوزه های علمیه خواهران تصویر کرده اند آن است که باید فقیه تربیت کنند.

وی افزود: انتظار سوم، توسعه دامنه مشورت گیری و تصمیم سازی و ایجاد این فرصت برای مدیران و معاونان مدارس علمیه است، امروز به برکت نظام اسلامی ایران 500 مدرسه علمیه خواهران در کشور داریم و در دوره جدید مدیریت حوزه خواهران، شأنی که برای تصمیم سازی خواهران مدیر در مدارس کشور مدّ نظر ماست، شأن ویژه ای است و عموم کارها با بستر تصمیم سازی از بطن حوزه و متن حوزه به پیش می رود. به عبارت دیگر تقاضای ما در افق پیش رو این است که مدرسه اصل و محور قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی در پایان خاطر نشان ساخت: از تمام مسئولین محترم چه حوزوی و چه حاکمیتی، ائمه جمعه، خیرین، موسسین و ... تقاضا دارم تا دست در دست یکدیگر نهند چرا که لازمه محقق شدن یک حرکت بزرگ آن است که همه ما تلاش کنیم. باید یک فرهنگ و هم افزایی ایجاد شود تا حرکتی بزرگ انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha