پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقام معظم رهبری برای اصلاح کل دستور صادر کردند

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز ما باید درک درست و صحیحی از مسائل و اتفاقات داشته باشیم چنان که جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با صبر استراتژیک و آگاهانه در برابر مسائل عمل کرده و ما می‌فهمیم که می‌خواهیم به کجا برویم از این رو باید نقاط ضعف آنها را پررنگ و برجسته کنیم تا کشورهای بین‌المللی از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها به درستی آگاه شوند.وی تصریح کرد: این موضوع و تلقی نباید در جامعه ایجاد شود که کسی به دنبال حل مشکلات نیست بلکه مسئولان به دنبال حل این مسائل هستند و امروز همه برای رفع مشکلات بسیج شده‌اند حتی شاید برخی از موضوعات مربوط به سطوح اول کشور نباشد اما به دلیل اهمیت این شاخص‌ها برای مردم، مسئولان سطوح اول نظام نیز برای حل مشکلات ورود کرده‌اند.دکتر لاریجانی ادامه داد: عده‌ای نباید در جامعه مدام این مسئله را مطرح کرده که چرا مثلاً در کشور کمبودی وجود دارد زیرا وقتی دشمن از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده و ما به دنبال مقابله با آنها هستیم شاید چالش‌هایی به وجود بیاید؛ بنابراین تمام مسئولان باید برای حل این مسائل تلاش کنند نه آن که وارد مشاجرات شده و اختلافات را دامن بزنند.وی با اعلام اینکه مقام معظم رهبری دستور دادند که ظرف 4 ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد، گفت: شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد بنابراین در شرایط فعلی کشور ما احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسئولان داریم.

 

آیت‌الله سیستانی "تهدید داغ ترامپ" را در نطفه خفه کرد

حضرت آیت‌ الله العظمی «سیستانی» بر مخالفت خود با تبدیل شدن عراق به سکویی برای آزار و اذیت کشورهای همسایه تأکید کردند.ایشان خانم «جنین هینیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس دفتر نمایندگی این سازمان در عراق را به حضور پذیرفت و از تلاش‌های سازمان ملل در کمک به مردم این کشور برای پشت سرگذاشتن مشکلات آنها تشکر کردند. این مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به مأموریت‌ها و اولویت‌های دولت جدید عراق، فرمودند: دولت عراق باید نشانه‌های موفقیت در مبارزه با فساد و بهبود خدمات را نشان دهد.آیت الله سیستانی ادامه دادند: اگر فراکسیون‌ها شیوه و رویکرد خود را تغییر ندهند، هیچ فرصت واقعی برای حل بحران‌های موجود نخواهد بود.مرجعیت عالی دینی عراق تصریح کردند: عراق به داشتن روابط حسنه و متوازن و برابری با تمام کشورها و دیگر دولت‌های دوستدار صلح بر اساس منافع مشترک بدون دخالت در امور داخلی‌اش و بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال و حاکمیتش وارد شود، چشم دوخته است.آیت الله سیستانی همچنین در واکنش به تهدیدهای اخیر «ترامپ» علیه ایران فرمودند: عراق با این امر که تبدیل به ایستگاهی برای آزار و اذیت هر کشوری تبدیل شود، مخالف است.شایان ذکر است چند روز پیش «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا گفته بود: در عراق پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) داریم که از آن طریق ایران و نیروهای هم‌پیمان این کشور و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهیم داشت!این اظهارات ترامپ به انتقادهای گسترده از وی، هم در جامعه عراق و هم در آمریکا منجر شده است. شخصیت‌های سیاسی، دینی و نظامی عراق با اتخاذ مواضع متععد، این اظهارات رییس جمهوری آمریکا را مردود دانسته‌اند.

 

دومینوی آزار های جنسی کلیسا به راهبه ها رسید

پاپ فرانسیس در راه بازگشت از امارات متحده عربی در میان خبرنگاران به این موضوع اعتراف کرد که برخی کشیش‌ها و اسقف‌ها، زنان روحانی و راهبه را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. این اعتراف پس از آن صورت گرفت که مجله زنان واتیکان یادداشتی را در مورد آزار جنسی و جسمی زنان راهبه به دست اعضای کلیسا منتشر کرد.پاپ فرانسیس همچنین اذعان کرد: نمی‌توانیم بگوییم آزار راهبه‌ها در کلیساها وجود ندارد؛ چرا وجود دارد و چندین اسقف و کشیش نیز به همین خاطر معلق شده‌اند؛ اما باید بگویم که به دنبال مقابله با این پدیده هم هستیم.گفتنی است کلیسای کاتولیک با بحران‌های زیادی از جمله آزار جنسی کودکان به دست اعضای کلیسا روبرو است.

 

آخرین حرمت حرمین در سکوت مفتیان و هیأت علمای ریاض هتک شد

هیأت دولتی تفریح و سرگرمی عربستان در ادامه هنجارشکنی های دینی خود، در صدد برگزاری مسابقات گاوبازی و جشنواره های آوازخوانی با حضور شخصیت های مطرح این عرصه است.این در حالی است که کنسرت های مختلط در نزدیکی مکه مکرمه و جشنواره های موسیقی در رستوران های این شهر مقدس در سایه سکوت مفتیان عربستان و هیأت علمای این کشور در حال برگزاری است.محمد بن سلمان از طریق هیأت دولتی مذکور در حال اشاعه لاابالی گری و هتک حرمت بلاد حرمین است به گونه ای که آل سعود بیش از پیش ثابت کرده است که اهلیت اداره حرمین شریفین را ندارد.اخیرا بن سلمان با برگزاری کنسرت در مدائن صالح، محل نزول عذاب بر قوم ثمود موافقت کرده بود که روایت نبوی مسلمانان را از برگزاری هر گونه جشن و سرور در این مکان نهی کرده است.

 

انقلاب ایران را غیرقابل قیاس، آباد کرد

همزمان با  چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در درباره ظرفیت‌ها و بخش‌های مغفول مانده قانون اساسی می‌گوید: در اجرای قانون اساسی کاستی‌هایی وجود دارد، اما اینکه برخی از همه‌پرسی درباره قانون اساسی می‌گویند، صحبت بی‌اساسی است.رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره دستاوردها و نقاط قوت جمهوری اسلامی، 40 سال پس از پیروزی انقلاب می‌گوید: در این 40 سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد بحمدالله نقاط قوت فراوانی به‌دست آوردیم. از نظر پیشرفت فناوری، علمی و به‌طور خاص پزشکی و صنایع دفاعی توفیقات چشمگیری داشته‌ایم. درحالی که پیش از انقلاب سیم خاردار را هم از خارج وارد می‌کردیم و هیچ صنایع دفاعی وجود نداشت، اما امروز دوربردترین پهبادها، موشک‌ها و سایر صنایع دفاعی را خودمان می‌سازیم. الحمدلله هوشمندی و ذکاوت دانشمندان جوان ایرانی به حدی رسیده است که این‌ها به دستشان ساخته می‌شود و از مواردی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.وی با اشاره به موضوع عمران و آبادی در کشور تصریح می‌کند: وضعیت آبادانی در کشور طی 40 سال گذشته با پیش از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست.

 

یک ضداسلام دیگر تسلیم اسلام شد

«یورام فان کلاورن» عضو ضد اسلام حزب راستگرای هلند (پ. ف. ف.) مسلمان شد.این عضو سابق پارلمان هلند که قرآن را زهرجامعه بشری می دانست، پس از تحقیقات گسترده در مورد اسلام که هدفش نوشتن کتاب علیه اسلام بود، به حقیقت اسلام پی برد و مسلمان شد.وی گفته است از گذشته ام رنج می برم.این سیاستمدار 40 ساله و نماینده سابق حزب راست افراطی هلند در گفتگو با روزنامه ان ای سی NRC اعلام کرد که در حین تحقیقات برای نگارش کتابی بر ضد اسلام به این دین گرویده است.فان کلاورن در ادامه تصریح کرد: اگر هر آنچه تاکنون نوشته ام حقیقی است، که فکر می کنم اینگونه است، پس من عملا یک مسلمان هستم.یورام فان کلاورن پیش از این به عنوان نماینده تشکل دست راستی حزب برای آزادی به مدت هفت سال مبارزه ای سخت و پیگیرانه را بر ضد اسلام در مجلس سفلی پارلمان هلند بر عهده گرفته بود. یک سال پیش نیز یک سیاستمدار ضد اسلام دیگ ر نیز در هلند مسلمان شده بود.

 

آیت الله مکارم شیرازی رمز پایداری انقلاب را خاطر نشان کردند

آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان یادآورشدند: هم مشکلات فرهنگی زیادی داریم، بویژه با فیلم هایی که اخیرا نشان می دهند، هم مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما این مشکلات مانع از دست بر داشتن از اصولی که به آن ایمان داریم، نیست.ایشان با تاکید بر پایبندی به اصول و آرمان هایی که سبب شکل گیری، دوام و بقای انقلاب شد، اتحاد و همدلی مردم را از مهم ترین عوامل پیروزی و تثبیت انقلاب دانستند.آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: رای مثبت 98 درصدی به جمهوری اسلامی ایران واقعا بی سابقه و نشانه یک وحدت و انسجام بی نظیر بود؛ الان نیز اگر این گونه متحد باشیم ابدا شکست نمی خوریم.ایشان اضافه کردند: عامل اصلی انسجام وحدت حول محور امام و رهبری بود که کشور را از بحران ها و مشکلات عبور داد؛ جمعیتی که دارای پیشوا و رهبر نافذ الکلمه نباشد دچار مشکل می شود.آیت الله مکارم شیرازی اصل دوم را خلوص نیت مردم دانستند و گفتند: اکثریت قاطع با خلوص نیت کار می کردند، امروز متاسفانه توجه به منافع شخصی زیاد شده و این باعث عقب ماندگی است.

 

قم برای شیخ "مبارک بعداش" سیاه پوشید

مراسم ترحیم و بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین شیخ «مبارک بعداش» از علمای شیعه تونس، در قم برگزار می شود.این مراسم از سوی طلاب آفریقایی حوزه علمیه قم، روز پنج شنبه 18 بهمن 1397 از ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر در خیابان صفائیه، حسینیه شهداء منعقد می شود.شایان ذکر است که حجت الاسلام والمسلمین شیخ «مبارک بعداش» از رهبران حرکت اسلامی در تونس بود.وی تحت تأثیر انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) به مذهب تشیع گروید و از مستبصران تأثیرگذار آفریقا محسوب می شد که در نشر معارف مکتب اهل بیت(ع) تلاش زیادی کرد.شیخ بعداش که در عضویت مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز قرار داشت، بر اثر سکته مغزی، در تونس دار فانی را وداع گفت.

 

بیت رهبری برای رمز انقلاب فراخوان داد

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشرآثار «حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در فراخوانی با عنوان «سوال رهبر انقلاب از جوانان درباره رمز ماندگاری انقلاب» از جوانان خواست به آن پاسخ دهند.رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نوزدهم دی ماه سال 1394 با مردم قم به مقایسه‌ انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های بزرگ دنیا و برخی حوادث و نهضت‌های پیشین کشور خودمان پرداختند و در تبیین این مسأله فرمودند: «چرا نهضت مشروطیت با آن درخواست حداقلیِ محدود شدنِ قدرت مطلقه نتوانست و طاقت نیاورد بماند اما انقلاب اسلامی با این درخواست حداکثری و مطالبه‌ی حداکثری که ریشه‌کنی سلطنت و رژیم پادشاهی در کشور بود آمد، موفق شد و ماند؟ اینها تحلیل لازم دارد. تحلیل را شما جوانها بروید بکنید، برای من روشن است؛ جوانها بروند تحلیل کنند، بنشینند، فکر کنند و ببینند که اینجا چه چیزی نقش‌آفرینی کرد؟ کدام عنصر تأثیر گذاشت که آن نهضتها نتواند باقی بماند و نتواند به نتایج نهایی خودش برسد اما این انقلاب توانست قدرتمندانه بایستد؟ علت چه بود؟ اینها را بنشینند جوانهای ما تحلیل کنند. اگر ما بتوانیم تحلیل درستی از این حوادث پیدا کنیم، آن‌وقت دیگر این بذر ترس و رعب و ناامیدی که بعضی در دل مردم می پاشند بکلی خواهد پوسید و از بین خواهد رفت؛ [اگر] بتوانیم درست بفهمیم، راه آینده‌ی این کشور کاملاً روشن خواهد شد.».جوانان و متفکران می‌توانند در پاسخ به این سؤال رهبر انقلاب، تحلیل‌ها و پاسخ‌های خود را از طریق ارسال فایل Word به نشانی الکترونیکی info@khamenei.ir و یا بخش نظرات همین مطلب ارسال کنند. گزیده و نتایج این فراخوان بعد از جمع‌آوری و دسته‌بندی مطالب ارسالی متعاقبا منتشر خواهد شد.

 

جامعه مدرسین علیه حکم کویت ایستاد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای به رأی ظالمانه دادگاه کویت نسبت به حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسین معتوق عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم السلام) واکنش نشان داد.در بخشی از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است:متأسفانه باخبر شدیم که دادگاه کیفری کویت بدون هیچ مستند قانونی، عالم جلیل‌القدر کویتی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسین معتوق «دامت تأییداته» و یکی از همراهان ایشان را به تحمل ده سال مجازات (پنج سال حبس و پنج سال تحت نظارت امنیتی) و همچنین دوازده شهروند شیعه کویتی دیگر را به یک سال زندان محکوم نموده است.این در حالی است که شیخ حسین معتوق، دبیرکل جریان همبستگی اسلامی ملی کویت که عضو کویتی شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم السلام) و همچنین نماینده مراجع معظم تقلید در کویت و از اساتید حوزه‌های علمیه است، مواضع مستمری در حفظ وحدت و امنیت ملی و آرامش در کویت داشته و با تلاش‌ها و نفوذ معنوی خود شیعیان کویت را برخلاف جریان‌های تندرو، در مسیر وحدت و حفظ منافع ملی کویت هدایت کرده است.

 

حوزه از برترین‌های حوزه تقدیر کرد

در مراسم اختتامیه بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه، برترین های این عرصه معرفی و تجلیل شدند.در بخش تجلیل از صاحبان آثار مکتوب نیز حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا فیاضی» و حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد مهدی نبویان» به دلیل کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی لوح تقدیر دریافت کردند.در گروه اخلاق و عرفان لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین «مسعود اسماعیلی» برای تالیف کتاب ماهیت معرفت عرفانی تعلق گرفت.در گروه حدیث، درایه و رجال نیز به حجت الاسلام «محمود ملکی» برای تالیف پایان نامه بازپژوهشی منابع الکافی رسید.در میان آثار علمی ترویجی بخش ویژه انقلاب اسلامی نیز از «حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه» برای تالیف منظومه فکری امام خمینی(ره) و منظومه فکری مقام معظم رهبری تجلیل شد.از میان آثار علمی پژوهشی گروه فقه و اصول، لوح سپاس به حجت الاسلام والمسلمین «محمد محمدی قائنی» به پاس احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف کتاب المبسوط فی فقه المسایل المعاصره رسید.لوح سپاس همایش در گروه فقه و اصول به حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین منافی» به پاسخ احراز رتبه شایسته تقدیر برای تالیف پایان نامه اصل تخصص در دوران بین تخصیص و تخصص رسید.لوح سپاس مرتبط به گروه اخلاق و عرفان به حجت الاسلام والمسلمین «احمد حسین شریفی» رسید؛ لوح سپاس بیستمین کتاب سال حوزه به حجت الاسلام «حسن نیکی اردکان» در بخش پایان نامه نقش عرف در ارزش اخلاقی رسید.همچنین به حجت الاسلام والمسلمین «سید یدالله یزدان پناه» و همچنین حجت الاسلام والمسلمین «احمد ابوترابی» نیز لوح سپاس اهدا شد.

 

جامعه مدرسین برای آحاد ملت بیانیه داد

امسال نیز همچون چهل سال گذشته ملت مؤمن و انقلابی ما، حوزه‌های علمیه، اساتید و فضلا، علمای بلاد و روحانیت بیدار همراه و همپای مراجع بزرگوار تقلید، به شکرانه نعمت اسلام، انقلاب و ولایت فقیه برای حفاظت از نظام اسلامی و به عنوان یک عمل صالح سیاسی، یکپارچه و یک صدا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌نمایند.در بخشی از بیانیه آمده است: «دهه فجر آینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد»انقلاب اسلامی که در اثر مجاهدت و ایمان مردم و رهبری حضرت امام خمینی(رضوان الله علیه) به وقوع پیوست اکنون در چهل سالگی خود به بلوغ و کمال رسیده است. این میراث بزرگ چون سیلی عظیم، خروشان و پرشتاب در حرکت است و با قدرت تمام سدهایی که دشمنان و مستکبران در مقابل جمهوری اسلامی قرار داده‌اند را درهم می‌شکند و با وحدت و بصیرت ملت، محاسبات غلط شیطان بزرگ آمریکا و اذنابش در منطقه را نقش برآ‌ب می‌کند.40 سال ایستادگی و صبر انقلابی در برابر گسترده‌ترین توطئه‌ها و سهمگین‌ترین دسیسه‌ها جایگاه عظیمی به جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان داده و ایران را خار چشم جبهه ظلم و استکبار کرده است. امید است تحت ظل توجهات حضرت ولیعصر(عج) نظام مقدس جمهوری اسلامی راه خود را تا تحقق تمدن اسلامی چون گذشته، پویا و پرشتاب در مسیر شکوفندگی و رشد بپیماید.

 

الازهر و واتیکان دست صلح برای جهان تکان دادند

«احمد الطیب» شیخ الازهر و پاپ واتیکان در جریان سفر به امارات سند جهانی «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» میان ادیان مختلف را امضا کردند.این سند در برگیرنده بندهایی مربوط به تقویت گفتگوها و نزدیکی میان ادیان مختلف در سایه افزایش سخنان نژاد پرستانه و پر رنگ شدن جلوه های زندگی مادی است.شیخ الازهر و پاپ واتیکان در حالی به امارات سفر کرده اند که انتقادهای شدید در خصوص این سفر به آنها وارد شده است چرا که امارات از طریق مشارکت در ائتلاف متجاوز سعودی در کشتار زنان و کودکان یمنی دست دارد.

 

ارتش آلمان دست به استخدام روحانیت زد

به گفته هانس پیتر بارتلز، کمیسر نیروهای مسلح پارلمان آلمان سربازان مسلمان برای امور مذهبی خود به روحانیون نیاز دارند. درخواست او با حمایت اسقف پروتستان ارتش آلمان و همچنین حزب سبزها مواجه شده است.زیگورد رینگ، اسقف پروتستان نیروهای مسلح آلمان از حضور روحانیون مسلمان و یهودی در ارتش این کشور حمایت کرد. او گفت: «استفاده از امامان و خاخام‌ها در ارتش آلمان نشان‌دهنده احترام به گروه‌های مختلف در این کشور است.»همچنین اعضای حزب سبزها نیز از حضور امامان جماعت در نیروهای مسلح آلمان حمایت کرده‌اند. هانس پیتر بارتلز، کمیسر نیروهای مسلح پارلمان فدرال آلمان پیش‌تر نیز در گفت‌و گو با روزنامه «نویر اوسنابروکه تساینوگ» خواستار حضور امامان داوطلب در ارتش آلمان شده بود. به گفته او سربازان مسلمان مانند سربازان کاتولیک و پروتستان برای امور مذهبی خود نیاز به یک روحانی دارند. کمیسر نیروهای مسلح پارلمان آلمان درخواست کرد که هر چه زودتر در این باره تصمیم‌گیری شود.یکی از سخنگویان وزارت دفاع در برلین گفت: «روند مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.» براساس برآوردها، ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مسلمان در نیروهای مسلح آلمان وجود دارد.

 

الجزایر درب مدارس را بروی نماز بست

اظهارات خانم «نوریه بن غبریط» وزیر آموزش و پرورش الجزایر درباره حمایت از تصمیم ممنوعیت اقامه نماز در مدارس، انتقاد تند محافل مختلف این کشور آفریقایی را به همراه داشته است.نوریه بن غبریط در اظهاراتی گفته گفته بود که نماز باید در منزل خوانده شود.اظهارات این وزیر الجزایری واکنش تند فعالان این کشور را به همراه داشته است.فعالان الجزایری با رد اظهارات خانم وزیر، خطاب به وی گفته اند که نماز همه جا اقامه می شود وتنها منحصر به منزل نمی شود.اظهارات وزیر آموزش و پرورش الجزایر در حالی مطرح می شود که گزارش های رسانه ای در الجزایر عنوان کرده اند که یکی از اساتید مدرسه بین المللی الجزایر در پاریس پایتخت فرانسه، یک دانش آموز دختر را به دلیل اقامه نماز در وسط حیاط مدرسه تنبیه کرده است.

 

اولین امام مونث فرانسه برای تاریخ خط و نشان کشید

«کاهینا بهلول» در نوامبر سال ۲۰۱۸ درخواست خود برای تشکیل یک مسجد برای نماز خواندن و عبادت همزمان زنان و مردان ارائه داده و امیدوار است با پیدا کردن حمایت مادی و معنوی، تاریخ‌ساز شود. مسجدی که خانم بهلول قصد ساخت آن را دارد به نام مسجد فاطمه خوانده می‌شود. بهلول درحالی قصد دارد امامت جماعت این مسجد را برعهده بگیرد که برخلاف دیگر مسلمانان، عقیده‌ای به حفظ حجاب ندارد.بهلول می‌گوید قصد دارد مسجد فاطمه را بسازد و خود امامت جماعت آن را برعهد گیرد تا با مساجد سلفی در فرانسه مقابله کند. او در یکی از کالج‌های معتبر فرانسه درس اسلام خوانده و معتقد است مشکل اصلی مسلمانان این است که همه چیز را از دید یک مرد می‌بینند. بهلول می‌گوید زنان مسلمان باید شنیده شوند و جایگاه واقعی خود را در مساجد و نمازخانه‌ها بیابند.فرانس ۲۴ می‌نویسد: پیش از خانم بهلول، یک زن مسلمان بعنوان امام جماعت یک مسجد در دانمارک معرفی شده است. همینطور در جامعه مسلمانان هویی در چین نیز زنان می‌توانند امام جماعت شوند. زنان دیگری هم در بریتانیا و آمریکا این تجربه را داشته‌اند. به جز بهلول، دو زن دیگر درخواست برای ایجاد یک مسجد مختلط(با نمازگزاران زن و مرد) به نام مسجد سیمرغ را ارائه داده‌اند.

 

امارات برای ادیان خانه امن تشکیل داد
محمد بن زاید آل نهیان با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: «دستور تأسیس خانه ادیان ابراهیمی به منظور بزرگداشت و جاودانه کردن دیدار تاریخی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان و احمد الطیب، شیخ الازهر در ابوظبی صادر شده است».ولیعهد ابوظبی در این توئیت نوشت: «تأسیس این مرکز بیانگر تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و برادری انسانی در جامعه امارات است».گفتنی است؛ پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان شامگاه یکشنبه (۱۴ بهمن ماه) برای نخستین بار به منظور گفت‌وگو و دیدار با مقامات امارات وارد این کشور شد و (۱۶ بهمن ماه) پس از برگزاری آیین نیایش مسیحیان در ابوظبی این کشور را ترک کرد.

 

نماز در شلوغ ترین و بزرگترین فرودگاه آلمان فرود آمد

مسافران و کارکنان مسلمان در فرودگاه فرانکفورت یکی از شلوغ ترین و بزرگترین فرودگاه های آلمان از این پس می توانند به موقع و بدون مزاحمت و تبعیض نمازهایشان را به جا آورند چرا که یک اتاق نمازخانه در این فرودگاه راه اندازی شده است.نمازهای جمعه نیز هر هفته براساس تقویم اسلامی و طبق موقعیت یابی جغرافیایی شهر فراکفورت اقامه خواهند شد. گفته می شود شهر فراکنفورت مرکز متروپولیس در آلمان مرکزی و بزرگترین شهر ایالت فدرال هسه در آلمان می باشد. جمعیت این شهر طبق آخرین آمارها بیش از 746 هزار نفر بوده و پس از برلین، هامبورگ، مونیخ و کلن، پنجمین شهر پرجمعیت آلمان می باشد. شهر فرانکفورت از نظر فرهنگی و قومیتی بسیار منتوع بوده و نیمی از جمعیت و اکثریت جوانان آن پیشینه مهاجرت دارند. یک چهارم جمعیت این کشور از نژاد خارجی به ویژه مهاجران هستند.اگرچه شهر فرانکفورت از نظر تاریخی یک شهر پروتستان می باشد، در قرن 19 تعدادی از کاتولیک ها به این مکان مهاجرت کرده و جامعه یهودیان نیز از قرون وسطی در اینجا بوده اند. رشد جمعیت مهاجران مسلمان به فرانکفورت از سال 1960 آغاز شده و براساس آخرین آمارهای سال 2011 هم اکنون جمعیت مسلمانان فرانکفورت به 12.6% تخمین زده می شود. براساس آمارها مسلمانان فرانکفورت از 21 کشور مختلف به ویژه ترکیه و مراکش می آیند. مسجد نور بزرگترین مسجد این شهر می باشد که در سال 1959 ساخته شده و سومین مسجد بزرگ آلمان می باشد.

 

قداست قم کمی رنگ باخت

آیت الله سبحانی گفت:ما معتقد به بستن فضای مجازی نیستیم اما رها بودن این فضا هرگز به صلاح نیست و باید آن را کنترل کرد.این مرجع تقلید با بیان اینکه در خصوص فضای مجازی ما هیچ گاه نمی گوییم باید بسته شود و این اصلا عملی هم نیست گفت: ما نسبت به دولت کمال اخلاص را داریم و آن را تأیید می کنیم و تضعیف دولت را حرام می دانیم اما باید نسبت به فضای مجازی نظارتی دقیق داشته باشند.او با بیان اینکه قم نسبت به بستن فضای مجازی معتقد نیست ابراز کرد: همانطوری که در جاده ها برای جلوگیری از تخلفات مأمورهای پلیس حضور دارند، رها بودن فضای مجازی هرگز به صلاح نیست و باید مأمورانی بر آن کنترل داشته باشند.آیت الله سبحانی با بیان اینکه قم یک شهر مرکزی برای شیعه است و شیعه توجهش به قم و نجف است افزود: زمانی قم قداست داشت اما متأسفانه قداست قم کم رنگ شده است، دشمن همین را می خواهد و تلاش می کند تا این قداست روز به روز کمرنگ تر شود که باید برای آن فکری شود.

 

پاپ برای یمن ریش سفیدی کرد

پاپ فرانسیس که امروز برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «برادری انسانی» در ابوظبی وارد امارات شده است، خواستار احترام به توافق آتش‌بس در یمن شد.بنابر گزارش شبکه العربیه، پاپ پیش از عزیمت به امارات، در سخنانی در واتیکان به موضوع جنگ یمن پرداخت و گفت: «از همه طرف‌های ذینفع و جامعه جهانی می‌خواهم سریعا برای احترام به توافقنامه‌های امضا شده، تضمین توزیع غذا و تلاش به نفع ملت (یمن) اقدام کنند.»پاپ امروز بنا به دعوت «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی وارد امارات شده است.امارات همچنین در تلاش برای ترمیم چهره خود در سطح جهان، در حال برگزاری کنفرانس جهانی «برادری انسانی» در ابوظبی است و قرار است پاپ فرانسیس و شیخ الازهر نیز در این کنفرانس سخنرانی کنند.سفر پاپ به امارات چهار روزه است و اولین بار است که به منطقه خلیج فارس سفر می‌کند.پاپ پیشتر از تلفات انسانی در جنگ یمن انتقاد کرده بود. امارات در کنار عربستان، سردمداران جنگ علیه یمن از سال 1394 هستند که تاکنون بیش از پنجاه هزار کشته و میلیون‌ها آواره، قحطی‌زده، مجروح و بیمار بدون درمان بر جای گذاشته است.

 

خاکریز انقلاب به مرزهای دشمنان اصلی اسلام رسید

حاج حسین یکتا به توطئه‌های چند دهه‌ای دشمنان اشاره کرد و ابراز داشت: تمامی توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان در این چهل سال به دلیل مقاومت و هوشیاری ملت ایران شکست خورد و امروز ایران اسلامی مقتدر و پویا روبه‌جلو حرکت می‌کند.وی رحلت امام خمینی (ره) را موردتوجه قرارداد و افزود: در زمان ارتحال حضرت امام (ره) بود که دشمن می‌پنداشت با این فقدان، فاتحه انقلاب خوانده‌شده است درحالی‌که سکان هدایت انقلاب به دست یک بُنیان مرصوص یعنی مقام معظم رهبری افتاد و ایشان به‌خوبی با رهنمودها و هدایت‌هایشان ندای انقلاب و شهدای این انقلاب را به همه دنیا صادر کردند.وی چهل‌سالگی انقلاب را مقدس برشمرد و خاطرنشان کرد: عدد 40 در متون دینی قداست دارد و یکی از قداست‌ها را می‌توان در راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی دید که نشان می‌دهد خاکریز انقلاب چند هزار کیلومتر جلوتر رفته و به مرزهای دشمنان اصلی اسلام رسیده است.

 

موج عدالت خواهی شیخ قاسم سوکوتو باز در نیجریه وزید

یک سال از شهادت شیخ قاسم سوکوتو از فعالان جنبش اسلامی نیجریه گذشت.شیخ قاسم یک سال پیش با شلیک گلوله پلیس نیجریه در جریان یک تظاهرات مسالمت آمیز برای آزادی شیخ زکزاکی مجروح شد و دو هفته پس از زخمی شدن به شهادت رسید.تصاویر مربوط به دیدار شیخ قاسم و شیخ زاکزاکی در سالها قبل و آخرین حضور ایشان در مراسم نمادین پیاده روی اربعین حسینی در نیجریه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha