پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام واعظی

حوزه/ نیاز به نمایشگاه دائمی برای ره‌آوردهای علمی حوزه است که نشست های عملی برگزار شود و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت شوند و از کارهای علمی جدید رونمایی علمی شود تا کار دیده شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری««حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در اختتامیه نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی(آثار برگزیده و منتخب درعرصه علوم انسانی اسلامی) که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد، گفت: به برکت این 4دهه شاهد تحولات خوبی در حوزه هستیم، ممکن است این تحولات از نظر بعضی مثبت و بعضی منفی باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اما برخی حوادث در حوزه اتفاق مثبت است، یکی مسئله فراوری حوزه از صرف پرداختن به حوزه علوم اسلامی است، حوزه قبل از انقلاب متمرکز در علوم اسلامی و انسانی بود، ولی بعد از انقلاب حوزه با شکل گسترده فضای دانشی متعدد آشنا شده و نه صرف آشنایی، بلکه مراکز علمی می توانند از منابع علمی غربی آن شاخصه را نقد کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اظهار داشت: این نمایشگاه نمونه ای از فعالیت علمی مراکز علمی حوزوی بعد از انقلاب است. اما در این رابطه ضعف های وجود دارد که از جمله آن، ضعف در اطلاع رسانی انتشارات در موضوع علوم انسانی اسلامی است.ضعف بزرگ این است آنچه تولید کرده آیا توانسته ایم به مراکز علمی مختلف دانشگاهی نشر دهیم. به ویژه درکار علمی چند گروه خاص داریم مانند جامعه علمی کشور، برنامه ریزان اقتصادی؛‌ آیا این مراکز مهم نظام با این مباحث تولید شده به خصوص در حوزه اقتصاد آشنا هستند. چه قدر  با مراکز علمی کشور مفاهمه برقرار کردیم؟ چه قدر توانستیم مراکز علمی را با این مباحث تولید شده آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه باید مرکزی باشد، مباحث تولید شده را گفتمان سازی کند افزود: معتقدیم در حوزه مطالعات اسلامی اجتماعی در سطح کشور و حوزه با عدم متناسب در میان کمیت وتولیدات عملی مواجه هستیم. اگر بخواهیم نگاه منصفانه کنیم در بحث تولیدات علمی کارخوبی شده، ولی آیا این حجم تولیدات با مسائل انضمامی جامعه ارتباط پیدا می کند؟.

وی ادامه داد: بین بحث های تجریدی و مبانی تعلیم و تربیتی و غایات  زیاد کار و فعالیت می شود؛ اما چیزی که کمتر کار می شود، بحث های انضمامی است، نباید تنها سراغ مبانی رفت، بلکه باید فعالیت ها، نیاز محور و دارای خروجی باشد و مشگلی را از نظام  برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: در حوزه ظرفیت های زیادی هسنتند؛ اما چرا ما از قبل نظامات موضوعات را برای حوزیان پژوهشگر تنظیم نمی کنیم، باید مراکز عملی، نظامات موضوعات را بر اساس نیاز روز تنظیم کنند. مراکز عملی باید طلبه را به سمت موضوعات روز و نیاز جامعه هدایت کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: مسئله دیگر نیاز به نمایشگاه دائمی برای رهاوردهای علمی حوزه است که  نشست های عملی برگزار شود و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت شوند و از کارهای علمی جدید رونمایی علمی شود تا کار دیده شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha