شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری

حوزه/ مشکل اصلی مراکز علمی درحوزه های علمیه این است که با انتشار کتاب، کارتمام می شود و محقق به سراغ کارهای دیگر نمی رود و همین مسئله باعث می شود نوبت چاپ کتابها پایین بیاید وگفتمان دینی در سطح پایین باشد و حوزه متهم شود که درحوزه علوم انسانی کار خاصی انجام نداده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری پیش از ظهر امروز در اختتامیه نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی( آثار برگزیده و منتخب در عرصه علوم انسانی اسلامی) که درسالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: امروز اختتامیه  نمایشگاه گفتمان علمی انقلاب اسلامی است. این نمایشگاه اختصاص به 12 مؤسسه علمی حوزه دارد که آثار منتخب خود را در این نمایشگاه به نمایش در آوردند.

وی افزود: آثاری که در همایش کتاب سال و مراکز علمی کشور حائز رتبه برتر شناخته شده و برگزیده شده اند، در این نمایشگاه به نمایش درآمدند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمیه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از 2هزار عنوان کتاب برتر و منتخب در 17 رشته تخصصی علوم اسلامی انسانی رونمایی شده، افزود: در طول این 4 دهه از پیروزی انقلاب مراکز علمی آثار فاخری را منتشر و تدوین کردند و بسیاری از آثار در کشور حائز رتبه برتر شده اند.

این محقق اظهارداشت: مشکل اصلی مراکز علمی حوزه این است که در حوزه های علمیه با انتشار کتاب، کار تمام می شود و محققین به سراغ کارهای دیگر نمی روند و همین مسئله باعث می شود نوبت چاپ کتابها پایین بیاید وگفتمان دینی درسطح پایین باشد و حوزه متهم شود که درحوزه علوم انسانی کار خاصی انجام نداده است و حتی بعضی مدعی شوند که حوزه علمیه یک سطر هم در حوزه  علوم انساتی تولید نکرده است.

وی بیان داشت: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی تلاش می کند آثار برتر حوزه در مراکز علمی را به سایر مراکز علمی دنیا بشناساند وحوزه را از این  نوع اتهامات مبرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: طرح گفتمان علمی انقلاب برای معرفی روشمند آثار برگزیده و منتخب اندیشمندان به مجامع علمی داخل و خارج کشور باید چند کار انجام دهد، از جمله شناسایی آثار برتر در مراکزعلمی، معرفی آثار در قالب کتاب، سامانه نرم افزاری کتاب شناخت، برگزاری نشست های علمی و نظریه پردازی در مراکز دنیا، دانشگاه و مراکز علمی حوزه و راه اندازی کتابخانه تخصصی در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

این پژوهشگر عنوان کرد: این حرکت که شروع شد، نباید متوقف شود و سعی بر این است برای این کار،نمایشگاه دائمی و کتابخانه تخصصی راه اندازی شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha