جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عکس

امام باقر(ع)در حدیثی گهربار خوانندگان قرآن کریم در جامعه را به سه دسته تقسیم می کنند که آگاهی قاریان نسبت به این حدیث توصیه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه خواهران استان یزد در آیین مسابقات مرحله استانی قرآن کریم این حوزه با تبریک ایام الله دهه فجر و تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه مرضیه(س) گفت: رسیدن به مرحله استانی مسابقات قرآن کریم را به شما بانوان طلبه تبریک می گویم و سعی شما رسیدن به مراحل بالاتر و عمل به قرآن باشد چون قرآن کتاب هدایت، درس زندگی و شفا و آرامش بخش است.

وی افزود: امام باقر(ع) قاریان قرآن را سه دسته معرفی می کنند« قُرَّاءُ اَلْقُرْآنِ ثَلاَثَةٌ» که دسته اول« رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اِسْتَأْجَرَ بِهِ اَلْمُلُوكَ وَ اِسْتَطَالَ عَلَى اَلنَّاسِ» یعنی افرادی که قرآن را مایه کسب و درآمد خود و اظهار فخر فروشی قرار می دهند.

استاد حوزه ادامه داد: دسته دوم قاریان قرآن از منظر این امام همام « وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ» است یعنی کسانی هستند که قرآن را حفظ می کنند، ولی حدود و احکام الهی را ضایع می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: مصداق دسته دوم قاریان کریم را در عربستان سعودی مشاهده می کنیم در حالی که به ظاهر قرآن و احترام نسبت به کتاب قرآن زیاد است ولی بسیاری از احکام الهی زیر پا گذاشته می شود و رعایت نمی شود.

وی دسته سوم قاریان قرآن از منظر امام باقر(ع) را «وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ اَلْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ» عنوان کرد و گفت: دسته سوم افرادی هستند که قرآن می خوانند و آن را بر بیماری دل می گذارند؛ شب را با قرآن بیدار هستند و روز را در حالی که تشنه و روزه دار هستند قرآن می خوانند.

استاد حوزه علمیه یزد بیان کرد: امام باقر(ع) در ادامه می فرمایند به واسطه این دسته سوم « فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اَللَّهُ اَلْبَلاَءَ وَ يُزِيلُ اَلْأَعْدَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اَللَّهُ اَلْغَيْثَ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يرد يُدِيلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ اَللَّهِ لَهَؤُلاَءِ فِي قُرَّاءِ اَلْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ اَلْكِبْرِيتِ اَلْأَحْمَرِ»خداوند دفع بلا و باران نازل می کند ودشمنان مغلوب می شوند که این قاریان از یاقوت سرخ گرانبهاتر و کمیاب ترند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی در بخش دوم سخنان خود به مناسبت ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طلاب را به یاداوری دست آوردهای انقلاب اسلامی توصیه کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی در حالی که جمعیت ایران 20 میلیون نفر بود چند میلیون بشکه نفت صادر می شد ولی وضعیت اقتصادی مردم بسیار وخیم بود و پول نفت خرج دربار و دادن به آمریکایی ها و رسیدن به ژاندارم منطقه می شد.

وی با اشاره به اینکه درباریان و مستشاران آمریکایی در ایران از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بودند و به وضعیت روستاییان و اقشار ضعیف و جاده سازی و برق کسی توجه نمی شد؛ تصریح کرد: بنده به خاطر دارم زمانی که به مدرسه می رفتیم هیچ یک از بچه های مدرسه کفش و یا دمپایی هم نداشتند که روزی مدیر مدرسه اعلام کرد همه باید دمپایی بپوشند و عکسی که از آن دوران به یادگار مانده است سند این واقعیت است.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد اضافه کرد: در مدرسه ای که ما درس می خواندیم کسی لباس مناسب نداشت و برای عکس کارنامه امتحانات نهایی در یک مدرسه 40 نفره دو دست لباس برای عکس گرفتن آوردند که به نوبت دانش آموزان می پوشیدند و عکس می گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی اذعان کرد: گرچه اکنون مشکلات اقتصادی مردم را ازار می دهد و شایسته نظام مقدس جمهوری اسلای نیست، ولی ما نباید این مشکلات را به واسطه انقلاب بدانیم بلکه با تدابیر انقلابی باید از این بحران عبور کنیم.

وی خاطر نشان کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می شود که همگان باید آن را برای خود یادآوری کنند و از کسانی که سن بیشتری در خانواده دارند، وضعیت گذشته و فعلی را مقایسه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha