جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح دستاوردهای مدارس علمیه استان، گفت: تفکر غربی مراکز تحقیقاتی خود را مبدل به کارخانه تولید شبهات علیه اسلام و نظام اسلامی کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام مرتضی قربانی معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در طول تاریخ با توجه به سیاست‌گذاری بزرگان و مراجع بزرگوار، در طول تاریخ پیشرفت حوزه‌های علمیه شیعی هیچگاه متوقف نشده است، گفت: هر زمان که فشار، تهدید و شبهات افزایش یافته‌اند، رشد و پیشرفت‌ حوزه‌های مضاعف بوده است.

وی اضافه کرد: پس از انقلاب همانند تمامی ادارات، نهادها و سازمان‌ها که رشد قابل توجهی داشتند، حوزه‌های علمیه نیز رشد و جهش مناسبی داشته است. حوزه‌های علمیه با توجه به نیاز موجود در عرصه‌های مختلف اجتماعی ورود پیدا کرده و تاثیرگذار بوده‌اند که پیش از انقلاب اینگونه نبوده است و بالطبع عرصه فعالیت گسترش یافته و از نظم و نظام بهتری برخوردار شده است.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به تحولات بنیادین حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: در زمانه‌ای که در مغرب زمین معتقدند باید دین کنار رفته و در عرصه اجتماعی حضور نداشته باشد، یک فقیه از حوزه علمیه پیدا می‌شود که یک هویت جدید به اجتماع می‌بخشد که در تاریخ بشریت نظیر نداشته است. در سایه تلاش‌های حضرت امام امت (ره) دو چیز به کشور ما و در حوزه‌های علمیه ارزانی شده است، اولین آن عدم پذیرش تسلط استبداد و استعمارگرایانه بر کشور و ملت می‌باشد و دومی هم این است که بر ملت و کشور ما یک هویت جدید بخشیدند.

حجت‌الاسلام قربانی افزود: اینگونه نبود که بگوییم پس از انقلاب معجزه شد و استعدادهای ملت ما بیشتر شد، ملت ما یک ملت پر استعداد بود ولی چون هویت و خودباوریشان را گرفته بودند، نمی‌توانستند کاری انجام دهند. حضرت امام (ره) به ملت ما جان دوباره بخشیدند و ملت نیز خودشان را پیدا کرده و به فعالیت‌های اجتماعی‌شان پرداختند.

وی عنوان داشت: آمار شهدای روحانیت به نسبت تعداد دیگر اقشار، بیشتر است. در رابطه با عرصه‌های فعالیت حوزه‌های علمیه، ما می‌توانیم بیش از ۵۰۰ مورد عرصه فعالیت برای حوزه برشماریم که در گذشته اینگونه نبوده است. در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف مراکز متعددی ایجاد شده است که به اسم حوزه علمیه و روحانیت مشغول خدمت به مردم هستند که عقبه این خدمت حمایت علمی است که در حوزه علمیه وجود دارد. 

استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به افزایش تعداد شبهات در طول چهل ساله انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: تفکر غربی که ایران قدرتمند را مقابل خود می‌بیند و دین و حوزه علمیه را پشتوانه عملی آن می‌پندارد، مراکز تحقیقاتی را مبدل به کارخانه تولید شبهات علیه اسلام کرده است و تعداد شبهات علیه اسلام و نظام اسلامی در چهل سال اخیر، در طول تاریخ اسلام بی‌سابقه بوده ولی خوشبختانه حتی یک مورد از این شبهات بی جواب نمانده است.

حجت‌الاسلام قربانی با تأکید بر اینکه مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی از رشد قابل توجهی نسبت به گذشته برخوردار است، گفت: رشد حوزه علمیه استان را میتوان در مقیاس کمی و کیفی بیان کرد. ۳۵ مدرسه علمیه برادران و خواهران در استان فعال هستند و تقریبا در اکثر شهرستان‌های استان مدرسه علوم دینی وجود دارد.

وی از تحصیل حدود ۵ هزار طلبه در مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: سطح علمی حوزه علمیه استان گذشته فقط به سطح یک محدود بود ولی اکنون کرسی درس خارج فقه و اصول در استان برقرار است و در چند سال گذشته در المپیادهای کشوری پس از حوزه علمیه قم، صاحب رتبه‌های برتر هستیم و حدود ۱۶۰ استاد در مدارس علمیه استان مشغول تدریس هستند.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سه رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه تبریز و بناب برقرار است و برای ایجاد آن در مراغه نیز کارهای اداری در حال انجام است. طلاب خارجی از کشورهای حوزه قفقاز در نمایندگی جامعه المصطفی در تبریز مشغول تحصیل هستند و حدود ۱۵ هزار طلبه خارجی در کل حوزه‌های علمیه کشورمان حضور دارند.

حجت‌الاسلام قربانی در خصوص ظرفیت پذیرش مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی، گفت: در گذشته تمامی متقاضیان می‌توانستند در حوزه مشغول تحصیل شوند ولی اکنون با توجه به افزایش متقاضیان و کمبود ظرفیت، سختگیری‌های زیادی انجام می‌شود و به طور مثال برای سالتحصیلی جاری فقط توانستیم ده درصد از متقاضیان مشتاق را برای حوزه‌های استان جذب و پذیرش نماییم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تربیتی را اصلی برای خود قرار داده‌ایم، افزود: پژوهش جایگاه خاصی در فعالیت‌های آموزشی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی دارد و بهتر است بگوییم آموزش ما پژوهش محور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha