جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست «زنان طلایه داران انقلاب اسلامی» در تهران

حوزه/ یکی از تحولاتی که در خصوص زنان رخ داده است، تغییر در نگرش به نقش و جایگاه زنان در اجتماع از طرف مجامع مذهبی بود. قبل از پیدایش نگرش جدید، نگاه غالب تاکید بر ضرورت خانه نشینی و انجام وظایف مربوط به خانه و خانه داری بود، اما بعد از انقلاب زنان با حفظ شؤنات اسلامی حضور پررنگی در عرصه های مختلف دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، بانوان نقش حساس و تأثیرگذار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تحولات سیاسی، اجتماعی و حرکتی مؤثر بر شکل‌گیری انقلاب، هدایت و جهت‌ دهی به فعالیت‌ های انقلابی داشته و در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ایران نقش بی بدیلی را ایفا کرده اند؛ در همین راستا، گفتگویی با خانم سمیه جهان تیغ معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه سلام الله علیها شهرستان گرگان صورت گرفته است که در ادامه می آید:

بانوان به عنوان مهم ترین فرد تاثیر گذار در جامعه و خانواده، بعد از انقلاب چگونه به ایفای نقش پرداختند؟

یکی از تحولاتی که در خصوص زنان رخ داده است، تغییر در نگرش به نقش و جایگاه زنان در اجتماع از طرف مجامع مذهبی بود. قبل از پیدایش نگرش جدید، نگاه غالب تاکید بر ضرورت خانه نشینی و انجام وظایف مربوط به خانه و خانه داری بود، اما بعد از انقلاب زنان با حفظ شؤنات اسلامی حضور پررنگی در عرصه های مختلف دارند؛ در عرصه اجتماعی مهمترین آن، نقش زنان در دوران جنگ ایران و عراق در عرصه سیاسی و نقش هایی مثل نقش رزمی- دفاعی، نقش پشتیبانی، نقش امدادی و نقش فرهنگی تبلیغی و عاطفی بوده است.

حوزه های علمیه خواهران برای انقلابی ماندن و حفظ دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی چگونه می توانند نقش ایفا کنند؟

از آنجایی که عالمان دینی بیشترین و اساسی ترین نقش را در هدایت و بسیج توده ها، براندازی نظام پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی داشته اند، لذا حوزه های علمیه در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی نقش عظیمی بر عهده دارند.

حوزه و روحانیت نمی تواند نسبت به حکومت اسلامی و مسائل آن بی تفاوت باشند. حوزه باید از نظام پشتیبانی کند و نیروهای لازم را برای اداره و هدایت نظام تربیت نماید، آفات و خطرات را شناسایی کند و به گونه ای شایسته در تداوم این نظام مقدس بکوشد.

طلاب خواهر با توجه به جایگاه مادری و همسری چگونه می توانند برای حفظ سبک زندگی اسلامی ایفای نقش کنند؟

خواهران طلبه در زمره داشته های معنوی جامعه محسوب می شوند، لذا کارکرد آنها در کنار تربیت و علم اندوزی، ترویج و اشاعه فرهنگ دینی و جذب جوانان به معارف اسلامی است و چون خواهران طلبه با لایه های مختلف جامعه به خصوص در محرم ترین بخش های یک خانواده ارتباط دارند؛ لذا می توانند با بکارگیری اندوخته های معنوی و بهره گیری از معارف ناب اهل بیت(ع) به ترویج سبک زندگی اسلامی و پیاده سازی آن بپردازند.

از سوی دیگر، رسالت اصلی زن در خانه و خانواده تحقق می یابد و کار او در جامعه باید طبق مصالح و نیازهای آن جامعه تنظیم گردد. تعبیر سبک زندگی ساده زیستی و مطابق با اسلام تا چند سال اخیر بر خانواده های ایرانی و اسلامی حاکم بود، اما به تدریج مبدل به زندگی تجملاتی شده و در این مساله بیشترین تلاش دشمن تغییر روحیه زنان بوده است، زیرا آنان هسته اصلی خانواده را تشکیل می دهند و بر نوع نگرش همسر و فرزندان بسیار تاثیرگذار است.

خطا در الگوگیری غلط خانواده ها و جوانان سبب افزایش ناسازگاری بین زن و مرد، مصرف گرایی، تغییر نوع پوشش و....شده است؛ لذا ارائه مدلی جامع از سبک زندگی اسلامی ضروری است که مطابق با منابع اسلامی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha