جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پس از ۲۷ سال تخریب، مسجد آلاکا در بوسنی افتتاح می شود

حوزه/ مسجد آلاکا که به «مروارید بوسنی» معروف بوده و در جنگ بوسی به دست نیروهای صرب تخریب شده بود، پس از ۲۷ سال بازسازی شده و به زودی افتتاح می شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از آناتولی، مسجد آلاکا در بوسنی و هرزگوین که 27 سال پیش، در جنگ بوسنی و هنگام یورش صرب ها به شهر فوچا به دست نظامیان صرب تخریب شده بود، بازسازی و افتتاح می شود.

این مسجد که در شهر فوچا در شرق بوسنی واقع شده کاملا به دست نظامیان صرب در جنگ بوسنی و هرزگوین در میانه سال های 1990 تخریب گردید. مسجد آلاکا به «مروارید بوسنی» یا «زیبایی فوچا» نام گذاری شده بود از سال 2014 تاکنون تحت مرمت و بازسازی بنیاد دیانت ترکیه قرار گرفته است.

بوسنی در بالکان، در جنگ خونین و وحشیانه شاهد نسل کشی مسلمانان بود و 7 می با عنوان روز مسجد نامگذاری شده است.

برطبق بیانیه ای که توسط بنیاد اسلامی بوسنی و هرزگوین، این مسجد قرار است در آستانه روز مسجد در بونسی افتتاح گردد.

 

در این بیانیه آمده است: این یک روز نمادین است که یادآور هزاران مسجد، نمازخانه و سازمان های خیریه اسلامی دیگر می باشد که به دست صرب ها در جنگ تخریب گردیدند. امسال این روز معنای ویژه ای برای ما خواهد داشت زیرا مسجد آلاکا را افتتاح می کنیم.

 

گفته می شود مسجد آلاکا در فوچا در سال 1549 ساخته شده بود و یکی از آثار باستانی – فرهنگی حفاظت شده در بوسنی و هرزگوین محسوب می شد. این مسجد معماری مربوط به زمان عثمانی را داشت و در سال 1992 توسط انفجارهای دینامیتی نیروهای صرب فرو ریخت. سنگ های این مسجد در نقاط مختلف و صدها متر مربع دور از مکان کنونی آن یافت شده اند، زیرا صرب ها باقی مانده های مسجد را عمدا در نقاط دوردست دفن کرده بودند تا کسی قصد بازسازی آن را نداشته باشد.

گفته می شود پیش از جنگ 12 مسجد در فوچا بنا شده بود که همه آن ها به دست صرب ها تخریب گردیدند. طبق آمار اتحادیه اسلامی بوسنی، 614 مسجد، 218 نمازخانه، 69 مکان درس قرآن، 4 خوانه درویشان، 37 مقبره و 405 بنای تاریخی متعلق به بنیادهای مسلمانان در طی جنگ بوسنی تخریب شدند. 534 مسجد در سرزمین های تحت کنترل نیروهای صرب و 80 مسجد در مناطق تحت کنترل نیروهای کروات تخریب گردیدند. و به گفته این نهاد اسلامی، 80% مساجد بوسنی که 1 هزار و 144 مسجد می شد، در جنگ  توسط نظامیان تخریب یا خسارت دیدند. و بیش از 100 امام جماعت نیز کشته شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha