پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: درخشش فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر امسال بسیار مشهود و اُمیدوارکننده بوده است.

عباسعلی متولیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تحلیل خود نسبت به فیلم های امسال جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: آنچه مشهود و مشخص است این که فیلمسازان جوان ، کارهای خوب و قابل قبولی ارایه کرده اند که میزان اُمیدواری به آنان را نسبت به آینده کاری شان بسیار بالا بُرده است.

وی با بیان این که امسال چند فیلم نسبت به بقیه از حیث فرمی و محتوایی شاخص تر بودند، گفت: یکی از این فیلم ها بی شک "ماجرای نیمروز 2، رد خون " به کارگردانی محمد حسین مهدویان است که در ادامه ماجرای نیمروز یک ساخته شده و انصافاً اثری جذاب و از حیث فرمی و تکنیکی ، قابل قبول به شمار می رود.

وی افزود: این فیلم به بخش مهمی از تاریخ انقلاب یعنی جریان منافقین و عملیات مرصاد در سال 67 می پردازد و در کل فیلم خوش ساخت، موثر و مفیدی است.

این منتقد فیلم و سریال همچنین بیان داشت: از دیگر آثار شاخص امسال می توان به فیلم" شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار اشاره کرد که به یکی از وقایع مهم سال های اخیر کشور و داستان زندگی یکی از تروریست های معروف منطقه جنوب شرق می پردازد.

وی افزود: همچنین فیلم های "سرخپوست" ساخته نیما جاویدی و "متری شیش و نیم" ساخته سعید روستایی نیز از دیگر آثاری است که دست کم از حیث تکنیکی و فرم یک سر و گردن از دیگر فیلم ها بالاتر هستند.

متولیان ضمن تقدیر از سازندگان فیلم خوب "23 نفر" گفت: "دیدن این فیلم جرم است" از دیگر آثار شاخص و در عین حال جنجالی امسال فیلم فجر بوده است که هم کارگردان و هم تهیه کننده آن از جوانان دغدغه مند انقلابی هستند و این فیلم این نکته مهم را به ما یادآور می شود که در چهل سالگی انقلاب، گفتمان عدالت خواهی و توجه به مردم نباید قربانی منافع و مصالح عده ای شود.

وی بیان داشت: این فیلم همچنین اشاره ای امروزی به بحث کاپیتولاسیون دارد و این که ما انقلاب نکردیم که به عنوان مثال یک تبعه انگلیس جرمی مرتکب شود و در عین حال به خاطر برخی مصالح بی خود و بی جهت، دارای مصونیت باشد.

 

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: در کنار این آثار نباید از فیلم خوب "غلامرضا تختی" به کارگردانی بهرام توکلی غافل شد که به هر حال یک فیلم در قامت ملی و میهنی است که به زندگی یکی از قهرمانان مطرح و خوش نام ایران اشاره می کند که خود یک چهره محبوب مردمی و دارای اعتقادات و باورهای دینی و از جمله رسیدگی به فقرا و محرومین بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: آن چه در مجموع به نظر بنده قابل توجه است این که به تدریج نسل جدید فیلمسازان ایرانی با دغدغه ها و کاربلدی خود دارند جای پیشکسوتان را می گیرند که گویا برخی از آن ها دیگر حرفی در عالم سینما برای گفتن ندارند و چند سالی هست که آثاری ضعیف تولید می کنند.

متولیان افزود: همین چند فیلمی که اشاره کردم اتفاقاً اکثراً توسط فیلمسازان جوان تولید شده اند و تا اینجای کار نیز ، هم نظر منتقدین و هم مخاطبان را در بخش آرای مردمی به خود اختصاص داده اند که این اتفاق مهمی در سینمای ایران به شمار می رود.

وی همچنین تاکید کرد: نکته مهم دیگری که به ذهنم می رسد لزوم حمایت از فیلم های انقلابی و دارای گفتمان دینی و انقلابی است به این جهت که ما باید این مساله را بین خانواده های ارزشی و فرهیخته و خانواده های طلاب و روحانیون و همه کسانی که دلسوز انقلاب هستند ، جا بیندازیم که برای مصرف فرهنگی خوب باید هزینه کرده و اقوام و دوستان خود را برای حضور در سینما یا خرید کتاب و محصول فرهنگی خوب دعوت نمایند.

وی در خاتمه گفت: به ویژه در شرایط تهاجم فرهنگی که امروز در آن قرار داریم، باید از نیروهای انقلابی و حزب اللهی که آثار فرهنگی از جمله در قالب سینما تولید می کنند حمایت کنیم تا زمینه برای فعالیت مجدد آن ها در این عرصه ها به خوبی فراهم شود.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha