جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران

حوزه/ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: از جمله مهم ترین برکات فرهنگی انقلاب اسلامی، توسعه رسانه ای و نیز ارتقای سطح سواد رسانه ای در کشور در طول چهل سال اخیر بوده است.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،درباره دستاوردهای رسانه ای کشور طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت:آنچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه رسانه رخ داد، تحولات سخت افزاری و نرم افزاری این حوزه بوده است.

وی افزود:‌ تعدد و تکثر رسانه ها چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی و موضوعی، ارتقای تجهیزات رسانه ای به گونه ای که در حال حاضر قابل رقابت و در برخی موارد حتی جلوتر از برخی کشورهاست و تربیت نیروی رسانه ای موثر و دارای دانش از جمله مواردی است که نمی توان نادیده گرفت.

این فعال رسانه ای همچنین گفت: در کنار این پیشرفت، عقلانیت حاکم بر رسانه ها و وفاق بر سر منافع ملی و حفظ آن سبب شد این ابزار در برهه های زمانی مختلف و در بزنگاه های حساس، در بسیج سرمایه های اجتماعی و عبور از گردنه های سخت انقلاب، نقش آفرینی مثال زدنی داشته باشد؛ جنگ تحمیلی، بحران های اقتصادی و سیاسی متعددی که کشور با آن درگیر بوده و هست و .... به مدد رسانه ها به عنوان چشمان بینای مردم و بازوان پرتوان کشور، مدیریت شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته رسانه های نوظهور که در راستای غلبه یک ایدئولوژی خاص به دنیا فعالیت می کنند، بر نوع فعالیت رسانه های ما تاثیر گذاشته اند. شبکه های اجتماعی در شکل های مختلف با انتشار اخبار بد و تلخ سبب تغییر رویکرد بخشی از رسانه های کشور شده اند و رسانه ها برای جا نماندن از جریان تحمیلی تولید محتوای منفی و از دست ندادن مخاطب، با سرعت بیشتری اقدام به انعکاس اخباری می کنند که منجر به ایجاد یاس و ناامیدی می شود.

این مدرّس سواد رسانه ای گفت: در این برهه از زمان که از یک سو شاهد جنگ رسانه ای علیه کشور هستیم و از سوی دیگر، جریان رسانه ای فاقد استراتژی مدوّن جهت مقابله با این جنگ رسانه ای است، سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در برابر انواع تولیدات رسانه ای توانمند سازد .

نصیری با اشاره به سیر تطور رسانه ای در کشور ،دوران ابتدای انقلاب را دوران آزادی بی قید و شرط رسانه ها عنوان کرد که هر فرد هم می توانست رسانه ای داشته باشد و گفت: رسانه به مروز پس از دوران جنگ تحمیلی در خدمت توسعه و سازندگی قرار گرفت و در دوره ای به توسعه سیاسی یاری رساند. در عین حال باید تاکید کرد دوره ای نبوده که جریانات مختلف فاقد رسانه بوده باشند؛البته این مساله فراز و فرود داشته اما در همه این 40 سال اکثریت جریان ها دارای رسانه بوده اند گاهی کمتر و گاهی بیشتر .

وی در بیان نقاط ضعف و قوت رسانه ها در این چهل سال بیان داشت: قطعاً موارد قابل طرح در این زمینه کم نیستند اما شاید بتوان پاشنه آشیل رسانه در کشور را ضعف در جریان سازی موثر دانست،البته امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان گونه ای از رسانه که به جهت ویژگی های ذاتی بسیار تاثیرگذار هستند، بهترین ابزار جهت ایجاد جریان به نفع کشور هستند.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی همچنین افزود:‌رسانه و مردم هوشمند باید بتوانند از ابزار ساخت دشمن علیه خودش استفاده کنند، اما با این حال باید در این زمینه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد:‌جریان سازی از آنجا دارای اهمیت ویژه است که امروز جنگ، جنگ روایت هاست و لذا کسانی پیروز این میدان هستند که بتوانند روایتشان را غالب کنند و این غلبه به مدد تدوین استراتژی رسانه ای و در پی آن جریان سازی رسانه ای محقق خواهد شد.

وی در خاتمه اظهار داشت: سواد رسانه ای به ما کمک می کند ما ابزار ساخت دشمن را بر علیه خودش استفاده کنیم. ما شاید سازنده رسانه ها نباشیم اما قطعاً می توانیم در چگونه استفاده کردن از آن موثر باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha