پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اف بی آی رسوايی جديد مالی آمريکا و سعودی ها را فاش کرد

اداره تحقیقات فدرال آمریکا اف بی آی، درباره اتهامات جفری بیزوس (Jeffrey Bezos) صاحب شرکت آمازون و روزنامه واشنگتن پست به یک فرد نزدیک به دونالد ترامپ در مورد تلاش برای باج خواهی از ثروتمندترین مرد دنیا، تحقیق می کند.جفری بیزوس پیش از این، به احتمال ارتباط باج خواهی از خود با خبرهای روزنامه واشنگتن پست در مورد ماجرای قتل جمال خاشقچی، اشاره کرده بود. نشنال اینکوایر که روابط نزدیک با ترامپ و سعودیها دارد، اطلاعاتی را درباره روابط غیراخلاقی بیزوس منتشر کرده بود. محمد الاحمد خبرنگار شبکه الجزیره در واشنگتن گفت: جف بیزوس در مقاله ای در صفحه شخصی خود، نشنال اینکوایر را به انتشار اطلاعاتی درباره روابط او خارج از چارچوب خانوادگی، چند ساعت پس از اعلام طلاق گرفتن همسر او در ماه گذشته، متهم کرد. بیزوس به احتمال وجود انگیزه سیاسی در پشت پرده این باج خواهی اشاره کرد.استیو کلیمنز پژوهشگر ارشد نشریه آتلانتیک به الجزیره گفت: انگشت اتهام به سوی محمد بن سلمان نشانه رفته است و شاید او در ماجرای پیچیده باج خواهی از جف بیزوس دست داشته باشد.بر اساس مقاله بیزوس به نظر می رسد صاحب امتیازی واشنگتن پست، باعث کشمکش بین او و افراد با نفوذ در آمریکا شده است که از گزارش های مطبوعاتی این روزنامه، دل خوشی ندارند. ترامپ تاکنون بارها از واشنگتن پست به علت شیوه پوشش این روزنامه از تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه آمریکا، انتقاد کرده است. سعودیها هم از ادامه انتشار گزارش هایی درباره قتل جمال خاشقچی در این روزنامه، ناراضی هستند. این ماجرا، سوالات زیادی را درباره نقش ترامپ و سعودیها در تلاش برای باج خواهی از ثروتمندترین مرد دنیا، مطرح کرده است. این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست، گزارش های خود درباره سیاست های ترامپ و نیز درباره پیامدهای قتل جمال خاشقچی و احتمال دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت را افزایش داده است.

 

موشک اقتصادی کیم ،ترامپ را تکان داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حساب توئیتری خود نوشت: «کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون تبدیل به اقتصادی بزرگ خواهد شد».وی افزود: «شاید کیم سبب تعجب برخی شود؛ اما من را شگفت‌زده نخواهد کرد؛ زیرا او را می‌شناسم و کاملا به توانایی‌های او واقفم. کره شمالی به نوع دیگری از موشک تبدیل خواهد شد – یک موشک اقتصادی!»ترامپ در توئیت دیگری اعلام کرد نشست دوم او با کیم در ویتنام برگزار خواهد شد. او پیش از این نیز در سخنرانی سالانه در کنگره گفته بود این نشست ۲۷ و ۲۸ فوریه در ویتنام برگزار می‌شود. وی مدعی شد نمایندگان آمریکا در کره شمالی پیش از نشست مقامات دو کشور موفق شده اند گفتگو‌های «پرباری» را برگزار کنند. رئیس جمهور آمریکا گفت: «نمایندگان من اکنون پس از نشست بسیار سازنده کره شمالی را ترک کردند و بر سر تاریخ نشست دوم با کیم به توافق رسیدند. این نشست در ویتنام در تاریخ ۲۷ و ۲۸ فوریه برگزار خواهد شد. مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس کیم و پیشبرد صلح هستم!»دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای نخستین بار در ژوئن سال ۲۰۱۸ در نشستی در سنگاپور با یگدیگر ملاقات کردند تا بر سر فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی مذاکره کنند.

 

ایران در پازل فقر به مرز صفر رسید

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «چینش پازل فقر» به بررسی وضعیت فقر در کشورهای جهان از جمله ایران پرداخته است.بانک جهانی در بخشی از این گزارش، 36 کشور جهان از نظر فقر مطلق را بررسی کرده و ایران را بین کشورهایی قرار داده که فقر مطلق در آن‌ها در مرز صفر قرار دارد.فقر مطلق بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2015 تهیه شده است شامل کسانی می‌شود که درآمد کمتر از 1.9 دلار در روز دارند. بر اساس برآورد بانک جهانی فقط 300 هزار نفر در ایران با درآمد کمتر از 1.9 دلار در روز زندگی می‌کنند.بر این اساس میان 36 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند 31 کشور فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند، حتی کشور توسعه‌یافته‌ای مثل انگلیس نیز فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارد؛ در حالی که میزان فقر مطلق در ایران در حد صفر قرار دارد در انگلیس حدود 0.1 درصد مردم با فقر مطلق روبه‌رو هستند.برخی کشورهای دیگر که فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: بلژیک، کرواسی، اسپانیا، یونان، رومانی، برزیل، لیتوانی، مجارستان، اسلواکی، صربستان، بولیوی و بنگلادش.این گزارش فقر مطلق در ترکیه، فرانسه، اوروگوئه و اوکراین را کمتر نسبت به ایران ارزیابی کرده است.

 

بنزین آوازه خودکفایی را به گوش ترامپ رساند

متخصصان ایرانی که در صنعت پالایش کشور با بی‌مهری و بدعهدی شرکت‌های خارجی مواجه بودند و تحریم‌های ظالمانه غرب نیز کار توسعه این صنعت را با مشکل مواجه کرده بود، با تکیه بر توان داخلی و معناکردن "ما می‌توانیم" ستاره درخشانی را در صنعت پالایش کشور به‌نام "ستاره خلیج فارس" ایجاد کردند تا در دور جدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، کشور‌های متخاصم هیچ امیدی بر اعمال تحریم‌های بنزینی نداشته باشند؛ چرا که فهمیدند ایران با تکیه بر توان فنی داخلی توانسته از یک واردکننده بزرگ بنزین، به کشوری تبدیل شود که نه‌تن‌ها نیاز روزانه خود را می‌تواند بدون دغدغه تامین کند، بلکه در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، در آستانه تبدیل شدن به یک کشور صادرکننده بنزین قرار دارد.وی با بیان اینکه "در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است"، گفت: "در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضع ذخایرمان بهبود یافته است؛ در بودجه سال آینده هم برای واردات بنزین پیش‌بینی نداشته‌ایم".زنگنه به موضوع حذف گزینه تحریم بنزین از روی میز دشمنان ملت ایران اشاره کرد و گفت: "در گذشته کشور‌های خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم".از اردیبهشت‌ماه سال جاری که شاهد خروج آمریکا از برجام و آغاز تهدید‌های روشن ترامپ علیه ایران بودیم، هیچ‌گاه از زبان این رئیس جمهور هتاک و بی‌خرد آمریکا سخنی در خصوص تحریم بنزین ایران شنیده نشده و در رشته توئیت‌های متعدد این فرد، هیچ‌گاه ایران تهدید به تحریم این فرآورده استراتژیک نفتی نشده، چرا که ترامپ هم از خودکفایی کسب‌شده با تکیه بر توان داخلی در تامین نیاز روزانه بنزین کشور مطلع شده و هرگونه امید کشور‌های متخاصم به اعمال فشار از طریق تحریم واردات بنزین، به ناامیدی تبدیل شده است.

 

بورس های اروپایی به یکباره فروریختند

به استثنای بورس لندن، ارزش شاخص سهام بورس کشورهای اروپایی در پایان معاملات کاهش یافت. ارزش شاخص سهام بورس ‏‏پاریس(‏CAC ‎‎40‏)در پایان ‏معاملات ‏امروز با ‏ 16 صدم درصد کاهش ‏نسبت به ‏پایان ‏معاملات روز ‏کاری پیشین، به پنج هزار و 70 واحد رسید.ارزش شاخص سهام بازار بورس ‏فرانکفورت ‏آلمان(Dax)هم که سهام شرکت های مهم صادراتی این کشور در آن در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می شود نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، 48 صدم درصد کاهش یافت.در عوض ارزش شاخص سهام بورس ‏فوتسی 100 ‏‏لندن (FTSE ‎‎‎100) هم که ‏‏در آن در هر ‏‏روز ‏کاری سهام 100 ‏‏شرکت ‏مهم و ‏بزرگ ‏‏‏‏انگلیس، ارزشگذاری و ‏خرید ‏و ‏فروش ‏‏می‌ود 11 صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت.با این حال دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود شاخص ها و نشانه های امیدوار کننده ارائه نداد که حاکی از به پایان رسیدن اختلافات و تنش تجاری میان آمریکا و چین، که به ترتیب اقتصادهای نخست و دوم جهان هستند، باشد. همین امر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تا حدود زیادی مایوس کرده است. ادامه این تنش تجاری از چند ماه پیش تاکنون بازار های مالی و ارزی را دچار تنش کرده است.

 

ایرلاین به قدیمی‌ترین غیرنظامی خود چوب حراج زد

براساس دو نوبت آگهی مزایده ای که طی روزهای گذشته در یکی از روزنامه ها منتشر شده، یکی از شرکت های زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی صنعت نفت که در حال حاضر مالکیت شرکت هواپیمایی کارون را در اختیار دارد، قصد دارد ۱۰۰ درصد سهام آن را واگذار کند.پاکات پیشنهاد قرار است چهارشنبه یکم اسفندماه گشوده شود.شرکت هواپیمایی کارون به عنوان اولین ایرلاین غیرنظامی صنعت هوایی کشور،  ابتدا با هدف پشتیبانی از عملیات اکتشاف،  استخراج و توسعة عملیاتی در مناطق نفت خیز جنوب فعالیت خود را در سال ۱۳۰۵ با نام «شرکت خدمات هوایی» آغاز کرد، سپس از واحدی تحت مدیریت مناطق نفت خیز به صورت شرکتی مستقل ارتقاء یافت و به عنوان «شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت»، زیر مجموعة شرکت ملی نفت ایران  قرار گرفت.ناوگان این ایرلاین را ۴ فروند فوکر ۱۰۰ به ظرفیت هر کدام ۱۰۰ نفر، ۴ فروند فوکر ۵۰ هر کدام به ظرفیت ۵۰ نفر و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ به ظرفیت ۱۴۵ نفر تشکیل می دهند.باید امیدوار بود این واگذاری به سرنوشت برخی واگذاری های حاشیه ساز سالهای گذشته دچار نشود و خریداری صاحب صلاحیت سکان آن را بدست بگیرد.

 

عربستان در لیست سیاه پولشویی اروپایی ها سیاهه شد

کمیسیون اروپا در نظر دارد علی‌رغم مخالفت آلمان، فرانسه و انگلیس، عربستان سعودی و پاناما را در لیست سیاه پولشویی قرار دهد.فایننشال تایمز گزارش کرد که کمیسیون اروپا در نظر دارد علی‌رغم مخالفت آلمان، فرانسه و انگلیس، عربستان سعودی و پاناما را در لیست سیاه پولشوییقرار دهد. کشورهای موجود در این  لیست، نتوانسته‌اند با پول‌شویی مقابله کنند و تجارت با آنها ریسک بالایی دارد. این مجله به نقل از مقامات اتحادیه اروپا می‌نویسد که این لیست سیاه به جز عربستان، ۲۰ کشور دیگر را هم که نتوانسته‌اند با جریان پولی غیرقانونی مقابله کنند، در خود جای داده است.

 

اقتصاد جهان سقوط قیمت نفت را شعله ور کرد

قیمت‌های نفت در ادامه روند سقوط روز گذشته خود، افت کردند، اما کاهش تولیدات اوپک پلاس و تحریم نفتی ونزوئلا، از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، هم ۴۳ سنت یا ۰.۷۰ درصد افت کرد و به ۶۱.۲۰ دلار رسید. قیمت نفت برنت در جلسه معاملاتی دیروز ۱.۷ درصد سقوط کرده بود.آن‌چه بر بازارهای جهانی، شامل بازار نفت، فشار وارد می‌کند، نگرانی از این است که اختلافات تجاری بین چین و آمریکا حل نشده باقی بماند و باعث تضعیف بیش از پیشِ چشم‌انداز اقتصادی جهان شود. ترامپ تهدید کرد در صورتی که دو کشور به توافق نرسند، تعرفه‌های واردات کالاهای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. ادوارد مویا، تحلیل‌گر شرکت کارگزاری اوآندا، می‌گوید: یکی از دلایلی که دوباره قیمت‌های نفت به پایین‌ترین سطح این هفته خود رسید، افزایش میزان ذخایر انبارهای نفت خام است.از سوی دیگر در ادامه نگرانی‌های اقتصادی، کمیسیون اروپا، پنج‌شنبه، به شدت پیش‌بینی رشد اقتصادی منطقه یورو را با توجه به تنش‌های تجاری و مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی، کاهش داد.کمیسیون اروپا اعلام کرد که امسال رشد اقتصاد این قاره کند شده و به ۱.۳ درصد می‌رسد، درحالی که قبلاً ۱.۹ درصد پیش‌بینی شده بود.

 

رکود چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا را درنوردید

کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد رشد اقتصاد ایتالیا در سال گذشته منفی شده است.کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایتالیا برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را کاهش داد و اعلام کردنا مطمئن بودن فضای اقتصادی به دلیل سیاست‌های دولت و بدهی سنگین ایتالیا، اقتصاد این کشور را به رکود کشانده است.رشد اقتصادی ایتالیا که در سال گذشته ۱ درصد بود امسال به ۰.۲ درصد کاهش خواهد یافت و سال ۲۰۲۰ به ۰.۸ درصد خواهد رسید.اقتصاد ایتالیا در سه ماهه سوم سال گذشته با رشد منفی ۰.۱ درصدی به کار خود خاتمه داد و برای نخستین بار در ۵ سال گذشته، طعم رکود را تجربه کرد. کمیسیون اروپا در همین رابطه اعلام کرد: کاهش اخیر فعالیت‌های اقتصادی تا حد زیادی به موضع گیری‌های دولت و افزایش هزینه‌های استقراض ربط دارد.به دنبال افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران از استقراض بیشتر دولت پوپولیست ایتالیا به منظور تأمین هزینه‌های رفاهی، هزینه استقراض در این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با افزایش مواجه شده است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایتالیا به ۱۳۲ درصد رسیده است و این کشور اکنون دومین کشور با بدهی بالا در سراسر اروپا محسوب می‌شود.والدیس دومبروفسکی، معاون کمیسیون اروپا گفت: چیزی که ایتالیا به آن نیاز دارد، اصلاح عمیق ساختاری و داشتن برنامه‌ای منظم برای کاهش سطح بدهی‌های عمومی و رساندن آن به میزان معقول است.در واکنش به این گزارش، جیووانی تیرا، وزیر اقتصاد ایتالیا گفت رشد اقتصادی آهسته شده است اما اینکه گفته می‌شود اقتصاد ایتالیا وارد رکود شده است صحیح نیست. وی در سخنرانی خود در مجلس ایتالیا گفت گفتن اینکه ایتالیا بتواند سطح تولیدات خود را در سطح دوره‌های قبلی نگه دارد دشوار است.

 

ونزوئلا تحریم‌های آمریکا را دور زد

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا به دلیل کمبود مواد رقیق کننده وارداتی پس از تحریم‌های آمریکا، شروع به ترکیب کردن نفت فوق سنگین خود با نفت سبک سانتا باربارا کرده است.شرکت PDVSA معمولاً حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفتا عمدتاً از آمریکا وارد می‌کند تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت فوق سنگینی که در منطقه " اورینوکو بلت" – بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت ونزوئلا – تولید می‌شود را رقیق کرده و قابل صادرات شود.اما تحریم‌های جدیدی که با هدف محروم کردن دولت ونزوئلا از درآمدهای نفتی، علیه شرکت PDVSA وضع شده است صادرات مواد رقیق کننده از آمریکا به ونزوئلا را ممنوع کرده است. همچنین مبادلات دلاری شرکت‌هایی که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند با شرکت PDVSA ممنوع شده است.این اقدام باعث سرگردانی نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا شده که تا زمان ایجاد حساب‌های ویژه تحت کنترل خوانگوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، قادر به تخلیه بار خود نیستند.نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز جمعه هشدار داد ممانعت از صادرات نفت این کشور، تبعات فاجعه آمیزی خواهد داشت.در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تحلیل هفتگی خود اعلام کرد تحریم‌های آمریکا روی صنعت نفت و شرکت دولتی PDVSA، بعید است تأثیر قابل توجهی روی پالایشگاه‌های آمریکایی داشته باشد.اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور آمریکای لاتین را متوقف خواهد کرد اما این آژانس انتظار ندارد فعالیت پالایشگاه‌های آمریکایی در نتیجه این اتفاق، کاهش قابل توجهی پیدا کند.اداره اطلاعات انرژی آمریکا خاطرنشان کرد برای پالایشگاه‌هایی که برای فراوری نفت سنگین ونزوئلا مجهز شده‌اند، پیدا کردن جایگزین ممکن است دشوار باشد اما این پالایشگاه‌ها هم وارداتشان از ونزوئلا را اخیراً کاهش داده‌اند.

 

صنعت سامانه «توانمندی» را کلید زد

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه اندازی سامانه توانمندی صنعتی کشور خبر داد و گفت: در این سامانه توانمندی های صنعتی کشور جمع آوری می شود و واردکنندگان با مراجعه به آن می توانند نیازهای کشور را شناسایی کنند.«فرشاد مقیمی» افزود: روند کار سامانه توانمندی های صنعتی کشور به این ترتیب است که ابتدا تولیدکنندگان فعال در زمینه های مختلف صنعتی، مشخصات تولیدی، میزان ظرفیت و مشخصات کالایی خود را در یک سایت بارگزاری می کنند و سپس، اظهار تولیدکنندگان توسط تشکل های غیردولتی متخصص و سازمان های استانی صنعت، معدن و تجارت بررسی می شود.وی ادامه داد: پس از تائید اظهارات، مشخصات اعلام شده توسط تولیدکنندگان در سامانه توانمندی صنعتی کشور منتشر می شود و در دسترس واردکنندگان قرار می گیرد.وی درخصوص مصوبه «ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی» در مجلس شورای اسلامی، گفت: هدف این مصوبه این است که واردات آنچه در داخل کشور قابلیت ساخت وجود دارد، امکانپذیر نباشد.نمایندگان مجلس در ماده 17 طرح «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» وزارت صنعت را موظف کردند ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ممنوع کرده و یا براساس ماده 22 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.

 

آلومینیوم برای رتبه تک رقمی جهانی دورخیز کرد

در حال حاضر ایران از نظر ظرفیت تولید آلومینیوم در جایگاه ۱۸ جهان قرار دارد که با اتمام طرح‌های توسعه آلومینیوم جنوب و جاجرم در سال جاری این  رتبه به رده ۱۲ جهانی ارتقاء می‌یابد.عملکرد تولید آلومینیوم نشان می‌دهد که تولید این محصول از ۱۸ هزار تن در سال ۵۷ به ۳۳۷ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته که حاکی از رشد ۱۹ برابری است. پیش بینی می‌شود که تولید آلومینیوم ایران در پایان سال ۹۷ به ۳۸۵ هزار تن افزایش یابد.از دیگر اقدامات در صنعت آلومینیوم می‌توان به تعریف طرح تولید ۱۶۰ هزار تن محصولات عریض آلومینیومی (فویل، پلیت، ورق قوطی) با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون یورو و با هدف ایجاد ارزش افزوده در زنجیره آلومینیوم اشاره کرد.

 

کویر برای قطب برقی کشور آستین بالا زد

محمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ظرفیت انرژی‌های های نو در کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن آن در مدار جنب حاره‌ای فرصت مناسبی را برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرده است.این کارشناس ادامه داد: فلات مرکزی ایران مانند مناطق کویری با دارا بودن نزدیک به ۳۰۰ روز آفتابی در سال، بهترین مکان برای تولید انرژی‌های نو هستند و با استفاده از این ظرفیت  می‌توان برق کشور را تأمین کرد که متأسفانه به این پتانسیل توجه چندانی نشده است.

 

بانک جهانی کشورهای جهانی فقر را اعلام کرد

به نقل از بانک جهانی، از 736 میلیون فقیر مطلق در جهان، 368 میلیون نفر یعنی نیمی از کل فقط در 5 کشور جهان زندگی می‌کنند.بر اساس این گزارش 5 کشور دارای بالاترین تعداد فقیر به ترتیب عبارتند از : هند، نیجریه، جمهوری دموکرات کنگو، اتیوپی و بنگلادش . این کشورها اتفاقاً پرجمعیت ترین کشورهای جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا هم هستند؛ دو منطقه ای که روی هم 85 درصد (629 میلیون) جمعیت فقیر دنیا را در خود جای داده اند.بنابراین برای ادامه هدف جهانی کاهش فقر مطلق به کمتر از 3 درصد تا 2030، کاهش زیاد فقر در این پنج کشور حیاتی است. کسانی که با کمتر از روزی 1.9 دلار زندگی می‌کنند ، دچار فقر مطلق هستند.بانک جهانی پیش بینی کرده است فقر مطلق در هند و بنگلادش تا 2030 به صفر نزدیک می شود ولی فقر در نیجریه، کنگو و اتیوپی تغییری نخواهد کرد و همین قدر بالا می ماند. پیشرفت نامتوازن در این پنج کشور نشان دهنده سرعت نابرابر رشد جهانی است. این پیامد که فقر مطلق تقریباً در سراسر دنیا ریشه کن می‌شود جز در منطقه جنوب صحرای آفریقا، مطمئناً دنیایی بدون فقر را به تصویر نمی‌کشد.

 

آمریکا علیه اوپک شمشیر کشید

یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفت که امنیت ملی این کشور بستگی دارد به انرژی ارزان و وقتی از او در مورد حمایت ترامپ از لایحه ضد کاهش تولید اوپک سوال شد به شدت از این کارتل انتقاد کرد .این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت:« آمریکا به شدت طرفدار بازارهای باز، عادلانه و رقابتی برای تجارت انرژی جهان است. ما از رفتار مخرب بازار حمایت نمی‌کنیم، مثل رفتار کارتلها». کارتل اتحاد شرکتها و صنایع است برای تعیین قیمت .کمیته قضایی مجلس نمایندگان به اتفاق آرا لایحه «نه به کارتل های تولید کننده و صادر کننده نفت» یا نوپک را تصویب کرد.این قانون گذاری قانون آنتی تراست آمریکا را تغییر می‌دهد تا امنیتی را که از اعضای اوپک در برابر دعوی های آمریکا محافظت می‌کرد،لغو کند. طبق این قانون دادستان کل آمریکا می‌تواند علیه این گروه از تولید کنندگان نفت، هر کدام از اعضایش و کشورهایی که با آن کار می‌کنند، به جرم تبانی اقامه دعوی کند .اوپک که عربستان بزرگترین صادر کننده نفت خام دنیا هم عضو آن است، اعلام کرده یک کارتل نیست بلکه گروه تولیدی است .لایحه نوپک طی بیست سال گذشته بارها در مجلس به اشکال مختلف مطرح شده و قیمت های امروز نفت در مقایسه با 2008، وقتی این لایحه در مجلس مطرح شد پایین تر هستند .نفت در روز جمعه شش سنت پایین آمد و به 52.58 دلار در هر بشکه رسید که حدود 4.9 درصد در این هفته افت داشت .این مقام دولتی آمریکا گفت:« دسترسی به انرژی ارزان و قابل اطمینان حامی رشد اقتصاد جهان و امنیت ملی آمریکا است ».

 

بروکسل هم علیه آمریکا وارد اینستکس شد

دولت انگلیس قوانین مسدود ساز اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه ایران را که با خروج از بروکسل غیر الزام‌آور می‌شود وارد قوانین داخلی این کشور کرد.دولت انگلیس قوانین مسدود ساز اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه ایران را که با خروج از بروکسل غیر الزام‌آور می‌شود وارد قوانین داخلی این کشور کرد.به گزارش روز شنبه ایرنا، بر اساس سندی که در تارنمای مقررات انگلیس منتشر شده، دولت این کشور به ‌منظور حفظ منافع تجاری با ایران و چند کشور دیگر، قوانین مسدودسازی اتحادیه اروپا را از یکم فوریه (12 بهمن) به اجرا گذاشته است.در این سند وزیر امور خارجه انگلیس موظف شده است تا به‌ طور مرتب تاثیر این مقررات را بررسی و گزارشی را در این ‌باره منتشر کند. انگلیس در تاریخ 29 ماه مارس رسماً از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و بر اساس لایحه‌ای که سال گذشته به تصویب پارلمان این کشور رسید، قوانین اتحادیه اروپا پس‌ از این تاریخ در انگلیس لغو و قوانین داخلی این کشور بار دیگر مرجع اصلی قانونی خواهند شد.قوانین مسدودسازی اتحادیه اروپا، مرداد ماه گذشته پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران به اجرا گذاشته شد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس این مسئله را مطرح کرد و افزود :ما عمیقا در مورد اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ابراز تاسف می‌کنیم.وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی این کانال مالی را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان کرد و افزود که پس از فعال شدن، همکاری ‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.

 

ژاپن برای نفت ایران شرط گذاشت

یکی از مدیران شرکت "JXTG نیپون اویل اند انرژی" اظهار کرد که این شرکت بارگیری نفت ایران را در اوایل مارس (اواسط اسفند) متوقف خواهد کرد؛ مگر این که ژاپن تمدید معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌های آمریکا را تضمین کند.طبق گزارش پلاتس، شرکت "JXTG نیپون اویل اند انرژی" چهارمین پالایشگر ژاپنی است که بارگیری نفت ایران را ازسرمی گیرد و این محموله در نفتکش Eneos Breeze از نوع VLCC که دوشنبه گذشته وارد جزیره خارک شد، بارگیری شد و این نفتکش روز سه شنبه به مقصد راس تنوره عربستان سعودی حرکت کرد. شرکت‌های "شوآ شل"، "فوجی اویل" و "کاسمو اویل" بارگیری نفت ایران به میزان حدود ۴.۹ میلیون بشکه را پس از چهار ماه وقفه در ژانویه آغاز کردند.ژاپن یکی از هشت کشوری است که معافیت ۱۸۰ روزه آمریکا برای ادامه واردات نفت ایران تا چهارم ماه مه (نیمه اردیبهشت) را دریافت کرده است. طبق محاسبات پلاتس، با توجه به این که سایر پالایشگاه‌ها قصد دارند واردات نفت ایران را در ماه فوریه از سربگیرند، انتظار می‌رود ژاپن حدود ۱۴ میلیون بشکه نفت ایران را در فاصله ژانویه تا فوریه بارگیری کند.ابهامات پیرامون حمل محموله، بیمه و مسائل بانکی باعث شده بود برخی از کشورها پس از دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، نتوانند فوراً واردات نفت ایران را ازسربگیرند.پلاتس افزوده است: تحت معافیت جاری وزارت خارجه آمریکا، تمامی مبادلات باید تا چهارم ماه مه تکمیل شود و معافیت جدید از پنجم ماه مه برای کشورهایی آغاز خواهد شد که آمریکا تشخیص دهد واردات نفت ایران را در مدت شش ماه معافیت قبلی به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

 

شتاب صعودی مسکن اُفت کرد

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مربوط به بازار مسکن در دی‌ماه، قیمت مسکن از ابتدای سال ۹۶ روند کُند رشد را آغاز کرده بود؛ اما در نیمه دوم سال گذشته، شتاب این روند افزایش یافت.این آمار‌ها نشانگر آن است که در اردیبهشت ماه امسال، روند افزایش قیمت مسکن پرشتاب‌تر بوده و ماهانه ۷ تا ۸ درصد، رشد قیمت را تجربه کرده است؛ اما نقطه اوج رشد ماهانه قیمت مسکن در سال جاری، مربوط به مردادماه با عدد ۹.۳ درصدی بوده است؛ ولی از آن پس، روند افزایش قیمت‌ها در هر ماه نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل، همچنان قابل توجه بوده است؛ به نحوی که در مقایسه با ماه‌های قبل از مرداد امسال، این روند کم‌شتاب‌تر گزارش شده است؛ به نحوی که رشد قیمت مسکن در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه ۴.۹ درصد و در دی ماه نسبت به آذرماه امسال، تنها ۱.۵ درصد افزایش قیمت مسکن را شاهد بودیم.متوسط قیمت مسکن در این مقطع زمانی در سال جاری (۱۰ ماهه سال ۹۷)، متری ۷ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان بوده و این شاخص در بازه زمانی مشابه سال قبل، متری ۴ میلیون و ۷۶۷ هزار تومان بوده است که رشد ۶۶.۴ درصدی داشته است.

 

دلال‌بازی به گوشت یخ‌زده رسید

در چند وقت اخیر به دنبال نوسانات نرخ ارز قیمت بسیاری از محصولات روند صعودی به خود گرفت و اقلام خوراکی نیز در این افزایش قیمتها حضور چشمگیری داشتند. گوشت به عنوان یکی از اقلام سبد خانوار در طی سال جاری با افزایش قابل توجه قیمت همراه بود تا مسئولین برای جبران این موضوع روی به واردات گوشت یخ زده بیاورند که در شرایط فعلی هر کیلو گوشت منجمد وارداتی به قیمت ۲۹ هزار تومان به متقاضیان با شرایط خاصی عرضه می‌شود.گوشت منجمد دولتی با کارت ملی تا سقف پنج کیلو برای مصرف یک سال یک نفر به قیمت ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود که برای دریافت این گوشت باید در صف انتظار ایستاد؛ اما نکته قابل توجه آن است که در کنار افراد متقاضی گوشت یخ زده، دلالانی هستند که هر کیلو گوشت یخ زده را از افراد به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.بررسی‌ها نشان از آن دارد که این دلالان گوشت منجمد را در برخی از مراکز فروشگاهی و واحدهای صنفی در قالب گوشت چرخ کرده به قیمت کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.حال با تمامی این تفاسیر به نظر می‌رسد برخی افراد که قیمت گوشت را کیلویی ۱۲۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، به دنبال آن هستند تا با ایجاد فضای روانی، متقاضیان را برای خرید گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومانی آماده کنند تا هر چه سریع‌تر قیمت گوشت را از محدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسانند.

 

نفت به عربستان هم رحم نکرد

عربستان سعودی به قول وزیر انرژی خود عمل کرد و تولید نفتش در ژانویه به ۱۰.۲۱ میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان در هشت ماه گذشته بود.سقف تولید عربستان سعودی تحت توافق اوپک، ۱۰.۳۱ میلیون بشکه در روز است. طبق نظرسنجی پلاتس، صادرات این کشور در ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۷.۲۰ میلیون بشکه در روز رسید.این کاهش ماه به ماه تولید، بزرگترین کاهش از دسامبر سال ۲۰۱۶ بوده است و عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین سهم را در این کاهش تولید داشتند در حالی که فعالیت بزرگترین میدان نفتی لیبی نیز به دلیل مخاطرات امنیتی، متوقف مانده است.یازده عضو اوپک تحت توافقی که اواخر سال گذشته منعقد کردند، ناچار شده‌اند تولیدشان را کاهش دهند و در ژانویه ۷۶ درصد از کاهش توافق شده را عملی کردند و تولیدشان در مقایسه با سطح تولید اکتبر که مبنای توافق کاهش تولید است، ۶۱۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت. البته کویت استثنا بوده و مبنای کاهش تولیدش، ماه نوامبر است.ونزوئلا، ایران و لیبی از مشارکت در کاهش تولید معاف شدند و این سه کشور ۲۵ درصد در کاهش تولید اوپک در ژانویه سهم داشتند.امارات متحده عربی در ژانویه ۳.۰۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha