پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان

حوزه/مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: از آنجایی که نسل قبل با بهره گیری از تربيت هاي فاطميِ امام راحل مجري انقلابي نوراني اسلامي شدند، باید تلاش کنیم که در صیانت از انقلاب، بيشتر از نسل قبل از انوار فاطمي بهره ببريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ از جمله بانوانی است که در استان گلستان مسئولیت یک نهاد مهم حوزوی  را به عهده دارد.

او که در خانواده ای روحانی وانقلابی رشد یافت، زمان انقلاب را درک کرده و شاهد تحولات عظیم در عرصه های مختلف بوده است. مطالبی که  پیش رو دارید حاصل گفتگو با مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان پیرامون «انقلاب اسلامي، تربيت فاطمي» است که تقدیم خوانندگان عزیز می شود:

به نظر شما چه عواملی سبب ناشناخته ماندن شخصیت بزرگ بانوي اسلام شده است؟

 نگاه سطحي ‌نگرانه و تك ‌بعدي و تاريخي محض به زندگاني و شخصیت والای آن حضرت، همچنین عدم شناخت صحيح و كافي نسبت به نظام توحيد، آفرينش، انسان و جايگاه رهبران و اولياي الهي نمونه ای از عواملی است که باعث عدم معرفت نسبت به شخصیت بی بدیل حضرت زهرا(س) می شود.

آموزه‌ها و سيره اخلاقي و رفتاري حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز شخصيت و مكتب حضرت الهام ‌گر يك انديشه سازنده براي انسان ‌هاست. اين انديشه متعالي و سازنده انسان را به سوي رشد و تعالي و شكوفايي ارزش‌ها و قواي انساني فرا مي‌خواند تا وي براي اسلام و جامعه، فردي مفيد و ارزشمند باشد

شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) نزد شيعيان آ‌ن‌گونه كه شايسته است، هيچ‌گاه شناخته نشد. بايد اين بعد از شخصيت آن بانوي بزرگ را خوب تبيين كرد كه چگونه ایشان سيده و الگوي زنان جهان هستند، بايد يادآور شد كه آن حضرت چه خدماتي به امت اسلام، دين خدا و به جهان بشريت نمود..

سیره فاطمی چگونه می تواند در رشد و بالندگی خانواده و جامعه اثرگذار باشد؟

حضرت فاطمه(س) كه در ارتباط با خدا و مردم و خانواده، به عنوان موفق‌ ترين و پيروزمندترين انسان‌ هاست؛ در عمري كوتاه توفيق هجرت، جهاد، تربيت چهار فرزند نمونه و به يادگار گذاشتن صحيفه فاطميه را داشت. اين را يقين بدانیم كه امروز هم در پرتو روح مقدس حضرت فاطمه زهرا مي‌توان در مسير بندگي و سازندگي به برترين مدارج كمال و معنويت نائل آمد و در حد خود، انسان كامل شد.

مسئوليت شناسی و مسئوليت پذيری یکی از آموزه های سبک زندگی فاطمی است، سیر و سلوک حضرت فاطمه(س) به همه مي‌آموزد كه تنها در مسير خدا گام برداریم، و براي زندگي و لحظات خويش برنامه‌ ريزي داشته‌ و لحظه‌اي از مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردم غافل نشویم.

حضرت فاطمه(س) يك الگوي سنت ‌شكن است؛ سنت‌هايي كه به طور غلط در جامعه شايع شده و مردم را اسير و گرفتار خود كرده است. رسول خدا در وجود حضرت فاطمه همه سنت ‌ها، اصول و برنامه‌هاي اسلامي را درباره زنان پياده كرد و از طریق حضرت نشان داد كه زن در جهان بيني‌ اسلام از چه دريچه‌اي بايد نگريسته شود.

در وقوع انقلاب های دینی و اسلامی همواره امدادهای الهی موثرترین نقش را داشته است، این مسئله در مورد انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟ 

انقلاب اسلامی ایران امتداد راه انبیا الهی است، به همین جهت در وقوع انقلاب اسلامی ایران امدادهای غیبی نیز نقش موثری داشته است. شهید مطهری می فرمایند: رهبر انقلاب، امام خمینی(ره) نیز چنین باوری داشته و قائل به حضور امدادهای غیبی در انقلاب اسلامی بودند: «در جلسه ای خصوصی ایشان [امام خمینی] به من گفت فلانی این ما نیستیم [که این نهضت را ایجاد کرده ایم] من دست خدا را احساس می کنم. [ایشان] برای خدا قیام کرده و خدای متعال یک قلب قوی به این مرد داده که اصلا تزلزل، ترس، بیم در این دل راه ندارد». (مطهری، 1387ش (الف)

«مجاهدت» و «اخلاص» در کنار یکدیگر می تواند منجر به نصرت های الهی شود و بشر را از تنگناها و دشواری های زندگی دنیوی عبور دهند. امدادهای غیبی را حتی با تجربه نیز می توان دریافت؛ یعنی اگر فردی مقدمات دریافت امدادهای غیبی را در خود فراهم سازد، اثر آنها را در زندگی خود احساس خواهد کرد. از طرف دیگر، امدادهای غیبی تنها به فرد اختصاص ندارد، بلکه نصیب جامعه نیز می شود که در قرآن کریم به انواع مختلفی از امدادهای الهی اشاره شده است، همچون ارسال سپاه نامرئی در جنگ، نزول باران، ایجاد آرامش در قلب مؤمنان و ترس در قلب دشمنان و... ؛ ما در این انقلاب شاهد نمونه هایی از این امداد ها بوده ایم مانند کودتای نوجه و ماجرای طوفان شن طبس و یا در 8 سال دفاع مقدس و ... .

وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها در چیست؟

انقلاب اسلامی ایران ویژگی های متمایزی داشت که آن را از سایر انقلاب ها مجزا کرد: اول؛ اینکه انقلاب اسلامی ایران حاصل حضور بی نظیر اقشار مختلف مردم بود، و دوم؛ این انقلاب دارای یک رهبر بلامنازع دینی بود.

از این رو انقلاب ایران از اراده و اختیار طبقات مختلف اجتماعی ناشی می شد که آگاهانه در پی ایجاد یک نظام اجتماعی نو بودند و این آگاهی در نتیجه روشنگری های رهبر انقلاب، در آنها تولید و درونی شده بود.

 براین اساس از آنجایی که نسل قبل با بهره از تربيت هاي فاطميِ امام راحل مجري انقلابي نوراني اسلامي شدند، باید تلاش کنیم که در صیانت از انقلاب، بيشتر از نسل قبل از انوار فاطمي بهره ببريم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha