چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: یکی از تحولاتی که در انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه زنان رخ داد، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زنان در اجتماع از طرف مجامع مذهبی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم حسینی واعظ، در جمع بانوان فعال قرآنی اهل سنت که در مراسمی با حضور اعضاء کاروان عطر قرآن در فجر انقلاب در شهرستان آق قلا برگزار شد، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را شبیه ترین حادثه به معجزه پیامبران دانست.

وی بیان کرد: قرآن نازل شده است تا ما را از ظلمت جهل به نور علم، از كفر به نور ايمان، از تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا هدایت نماید و در این راه پیامبران، معلّمین کتب آسمانی بودند و هر فردی که با پیامبر زمان خود همراهی کرد، پیروز شد؛ «وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَ مَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به پرونده سیاه زمان طاغوت اشاره کرد و گفت: مردم در زمان طاغوت برده کشورهای غربی بودند و بدترین توهین ها به این ملت می شد، مستشاران آمریکایی از ایران حق توحش می گرفتند و ایران را جزو کشورهای نیمه توحش می دانستند.

حسینی واعظ افزود: مردان ایرانی و حتی دولتمردان نیز در ذلت بودند تا چه برسد به بانوان، اگر بانوان می خواستند رشد علمی داشته باشند، باید دست از عزت و حجاب خود برمی داشتند.

وی خطاب به بانوان ترکمن با یادآوری شرایط زندگی قبل از انقلاب و بعد آن در ترکمن صحرا، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی امام راحل رحمة الله علیه زنان را رهبران انقلاب اسلامی نامیدند که در واقع نوعی مسئولیت آفرینی با حفظ کرامت و شرافت زن را به بانوان بخشیدند.

استاد حوزه با توجه به آيه 59 سوره نحل «يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلاَ سَاء مَا يَحْكُمُونَ» خاطرنشان کرد: یکی از تحولاتی که در انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه زنان رخ داد، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زنان در اجتماع از طرف مجامع مذهبی بود، زیرا قبل از پیدایش نگرش جدید، نگاه غالب تأکید بر ضرورت خانه نشینی و انجام وظایف مربوطه به خانه داری بود اما نگرش روحانیون روشن بین غیر از این بود و خواهان این بودند که زنان با حفظ شئونات اسلامی حضور پررنگی در عرصه های مختلف داشته باشند.

حسینی واعظ اضافه کرد: از جمله عرصه هایی که زنان می بایست نقش مؤثری در آن داشته باشند، دوران جنگ ایران و عراق و حضور در عرصه سیاسی بود.

وی بیان کرد: امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان رهبر نهضت اسلامی در رابطه با نقش زنان در دوران نهضت اسلامی می فرمایند: «شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگی در این نهضت اسلامی ما دارید، شما در آتیه برای مملکت ما پشتوانه هستید».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان در ادامه ضمن بیان مواردی از جنایات رژیم غاصب پهلوی، به سیاست های رضاشاه در مبارزه با روحانیت و نیروهای مذهبی و تقلید از غرب اشاره کرد و ادامه داد: نخستین کسانی که طرح کشف حجاب را اجرا کردند؛ مدارس، دانشگاه‌ها، کارکنان دولت و زنان صاحب‌ منصبان سیاسی و نظامی بودند، حکومت شرایط را برای حقوق بگیران خود سخت کرده بود و در مراسمات و میهمانی های مختلف رسم بر این بود که حاضرین با همسران خود در این مراسم شرکت کنند.

حسینی واعظ با اشاره به جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به توصیف وضع معیشت مردم در آن زمان پرداخت و یادآور شد: این جشن ها که بیش از سیصد میلیون دلار هزینه دربر داشت‌ و با اتلاف بی حد و حصر سرمایه‌های ملی کشورمان انجام شد، درحالی بود که متجاوز از نیمی از جمعیت کشور در روستاها و حومه شهرهای بزرگ در فقر و فلاکت و تنگ دستی به سر می‌بردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha